• ایران
  • شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
متن شرح دعای روز هفتم ماه رمضان توسط استاد تقوی در برنامه صدای زائر رادیو خراسان
اخبار

متن شرح دعای روز هفتم ماه رمضان توسط استاد تقوی در برنامه صدای زائر رادیو خراسان

سلام و روز بخیر می گویم خدمت شما طاعات و عبادات تان قبول حاج آقا.

من هم سلام عرض می کنم محضر شما سر کار خانم ....و همین طور همه عزیزان دست اندر کار تهیه ی این برنامه و شنوندگان عزیزتان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما، خودم و شنوندگان را دارم و در خدمتتان هستیم که انجام وظیفه کنیم.

سپاس گذاریم، خواهش می کنم لطف می کنید. حاج آقا ابتدا دعای روز هفتم را با هم می شنویم و بعد نکاتی را در این خصوص برای ما بفرمائید.

انشاء الله؛

«اللهم اعنی فیه علی صیامه و قیامه، و جنبنی فیه من هفواته و آثامه، وارزقنی فیه ذکرک بدوامه، بتوفیقک یا هادی المضلین»

خیلی متشکریم در خدمت شما هستیم

 حاج آقای تقوی در مورد دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان و نکاتی که در این دعا هست برای ما صحبت بفرمائید.

بله خواهش می کنم سرکار  خانم .... عرض شود محضرتان دعای به اصطلاح روز هفتم یک ترجمه ی ظاهری یا به تعبیری همان نگاه ظاهری به دعا هست. که عبارت جالب و قابل توجهی دارد.

اللهم اعنی فیه علی صیامه و قیامه یعنی من در تمام این ایام روز و در تمام آنچه که در شرح قیام لیل یا همان نماز شب و نمازها انجام می دهم همه ی حرکات باید با عنایت و توجه خداوند باشد اگر خداوند کمکم نکند قطعاً موفقیتی به دست نمی آورم « و جنبنی فیه من هفواته و آثامه» این لغزش ها باید توسط ایشان کنترل شود و آثامه و خداوند باید روزی کند ذکرش را ذکر مداوم، ذکر دوام دار و ذکر همیشگی و توفیق و عنایتی که آن خدایی که هدایت کننده همه ی گمرهان هست و همه گمراهان را دارد. این ترجمه و به اصطلاح نکاتی است که ظاهراً به این دعا می شود داشت.

اما نگاه عمیق تر و دقیق تر آن چیزی است که از روایات و آموزه هایی که ما از فرمایشات اهل بیت علیهم السلام به دست می آوریم هست و این نکات بسیار برجسته ای است. در این عبارت می گوید « و جنبنی فیه من هفواته و آثامه» یعنی لغزشهائی به وجود نیاید که این لغزشها من را از بعضی از اعمال باز بدارد و لذا دو جور می شود معنی کرد یکی اینکه گاهی وقتها انسان غیر ارادی یک اعمالی را انجام می دهد که دوست ندارد آن اعمال را انجام دهد و پرونده ی عمل او را کسی ممکن است تنظیم کند. من چرا از خانه بیرون می آیم، اصلاً قصدم بر این نیست که گناه کنم اما نا خود آگاه دیگران غیبت می کنند و من می شنوم غیر ارادی هم هست. من از خانه که آمدم بیرون قصدم دروغ گفتن نبود اما کسی دیگر دروغ گفت و من شنیدم کس دیگری گناهی کرد و من دیدم یا اتفاقاتی افتاد که من نمی خواستم این اتفاقات بیفتد گاهی انسان نا خود آگاه مثلاً یک بوقی به وسیله ماشینش می زند و یک کسی پیرزنی پیر مردی می ترسد و انسان نمی خواهد همین اتفاق هم بیفتد. غیر ارادی بود قصدی نداشت اما دلش نمی خواست همین لغزش هم در زندگی او اتفاق بیفتد لذا از خداوند می خواهد خدایا آن لغزشهائی که غیر ارادی است و من دلم نمی خواهد این اتفاق بیفتد این در زندگی من اتفاق بیفتد. نه اینکه خدای نکرده و من می خواستم گناه کنم. نه من قصدم این نبود که مرتکب یک خطا بشود اما اتفاق افتاد همین را هم دلم نمی خواهد که اتفاق بیفتد.

نکته ی بعدی که در این دعا مورد توجه هست عکس این قضیه است. یعنی خدایا من طی این روز یا در طی این ماه یا در طی عمرم گاهی وقتها دلم می خواهد یک کارهای خوبی را انجام بدهم اما زمینه هایی فراهم می شود که جلوی این کارها گرفته می شود و من نمی خواهم این زمینه فراهم بشود. مثلا صبح الآن از خانه آمدم بیرون به قصد اینکه بروم امروز احول پدر و مادر را بپرسم دست پدر و مادرم را ببوسم به آنها محبت کنم دل اینها را شاد کنم وقتی وارد فضای خیابان شدم ترافیک و سنگینی ترافیک این اجازه را از من سلب کرد به من اجازه نداد که من موفق بشوم و بروم و این عمل خیر را انجام بدهم. من دعا می کنم می گویم خدایا این اتفاق در زندگی من نیفتد که من از کار خیر باز بمانم.

قصدم این بود که شب بلند شوم و نماز شب بخوانم اما خواب ماندم این اتفاق در زندگی من نیفتد. قصدم این بوده است که در این ماه رمضان پنج دور ختم قرآن کنم نیتم واقعاً همین بود اما کسالتها گرفتاریها این اجازه را به من نداد خدایا در این دعا من دو مطلب را از شما درخواست می کنم اول اینکه در اعمال غیر ارادی که من دلم نمی خواهد مرتکب خطائی بشوم و پیش می آید و خطا می کنم این هم برای من پیش نیاید گاهی وقتها عصبانیتهای بی خودی به کسی حرفی می زنم نا خود آگاه انسان را عصابی می کند یک کاری می کنم نا خود آگاه انسان را غضبناک می کند این اتفاق نیفتد.

نکته ی بعدی هم وقتی می خواهم کارهای خوب را انجام بدهم اتفاقاتی پیش می آید که من از کارهای خوب باز بدارد و همه ی این خواسته ها چرا برای اینکه من یک آدمی هستم که راهم تاریک است آینده ی من تاریک است. من در خیلی جاها نمی توانم خوب و بدی خودم را تشخیص بدهم چون دشمنهای قبیح در سر راه من قرار گرفته است قرآن می گوید که شیطان دشمن بزرگی است برای شما. هم شما را در عبادت از عبادتتان باز می دارد و هم شما را در انجام اعمال به اصطلاح خوب کمکتان نمی کند در نتیجه من می خواهم از شما این دشمن رهائی پیدا کنم نجات از شر این دشمن این است که یا هادی المضلین ای هدایت گر گمراهان شما کمکم کنید.

این نکاتی که می شود از این دعا برداشت کرد.

خیلی متشکریم از توضیحات شما، استفاده کردیم و از شما خداحافظی می کنیم به امید اینکه باز فردا در خدمت شما باشیم.

انشاء الله، در خدمت شما هستم. ملتمس دعا از شما و شنوندگان عزیزتان، خدا نگه دار.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه