بسم الله الرحمن الرحيم
دحوالارض
قال ا لحكيم في كتابه-- والارض بعدذالك دحاها---وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا
قسم به زمین و آنکه گستراند
گسترش زمين يا به تعبير قران گسترا نيده شدن ارض
وپهن شدن زمين از نقطه اي خاص و از ميان درياها يا همان آبي كه همه عالم را در برگرفته بود به مفهوم ساده تر از قسمتي از درون آب نقطه اي ظاهر مي شود و آن نقطه خشكي است و اين خشكي ادامه پيدا مي كنند و مركز ثقل آن كعبه خوانده مي شود و از ان نقطه پرگار زمين با همه پهنا و گستردگي يش به وجود مي ايد و ايه شريفه قران در سوره نازعات يعني ايه 30 سوره شكل مي گيرد كه -والارض بعد ذالك دحاها -زمين به وجود امد ويكي از تلرياردها مخلوق حضرت احديت خلقتش را به رخ كشيد
خيلي از مسائل خلقت و به طور كلي عالم هستي ممكن است براي بشر قابل درك و هضم نباشد و يا فهم ان براي عقول بشرعادي در دسترس نباشد و از طرفي قابل انكار نيست يعني خيلي از امور وجود دارد كه فهميده نمي شود اما نمي توان نوع خلقت يا وجود ان را انكار كرد يا از كنار ان به سادگي عبور كرد. يكي از ان موارد دحوالارض و مسائل پيرامون ان است بحث دحوالارض از دو طريق قابل تحقيق ومداقه است اول از نظر علوم روز و مسائل پيراموني ان و اينكه چگونه چنين امري شدني است و اياا عجاز ان براي بشريت قابل اثبات است يا دلايل و براهين مي توانندعقول را قانع كنند و هزاران شبهه پيراموني كه همه در طول تاريخ توسط دانشمندانبزرگ اسلامي وغير اسلامي بحث ها ي كارشناسي شده و براي خيلي از انها پاسخ ها ي مستند و مستدل داده شده و بخشي هم براي موحدين در كتب اسماني به طور واضح و شفاف بحث گرديده است كه از ان جمله قران شريف است كه به صراحت از گسترش و پهن شدن زمين از زير كعبه سخن به ميان اورده است و اولياء الهي و روايات برصحت و اهميت و معنويت ان تاكيد فرمودند و بيانات معصومين به خوبي بيانگر ان است كه دحوالارض يكي از امور مهمه عالم خلقت و پديده هاي بي نظير عالم هستي است و در مبحث دوم اهميت دادن آموزه ها ديني به شب و روز دحوالارض خود گواه اين مطلب است اينكه در متون معتبره روااي و حديثي شيعه پيرامون روز 25 ذيقعد ه ا لحرام به عنوان روز دحوالارض كليد مي شود و با توجه به اينكه خود ماه ذيعقده از اهميت والايي برخوردار است اما نسبت به شب وروز بيست وپنجم حساسيت نشان داده مي شود و براي ان احكام فقهي وضع مي شود ادعيه خاص منظور مي گردد و نمازهاي ويژه مدنظر قرار مي گيرد و غسل جزئ مستحبات ان به حساب مي ايد و در مجموع به عنوان يك روز ويژهدرمتون ديني مورد عنايت و توجه قرار مي گيرد همه و همه بر اين مطلب دلالت دارد كه دحوالارض يك امر عادي نيست بلكه يك پديده مهم الهي است و مربوط به افرينش هستي و اعجاز الهي است. پيامبر اكرم ص مي فر ماينداِنَّ لِرَبِّکُمْ فی ایامِ دَهْرِکُمْ نََفَحاتٌ فَتَعَرَّضُوا لَها لَعَلَّهُ اَن یصیبَکُمْ نَفْحَةٌ مِنْها فَلا تَشْقَوْنَ بَعْدَها اَبداً؛ همانا در طول زندگی شما نسیمهایی از سوی پروردگارتان میوزد.خود را در معرض آنها قرار دهید، باشد که چنین نسیمی سبب شود که برای همیشه بدبختی از شما دور ماندلذا به بخشي از سفارشات و اشارات پيرامون مستحبات روز دحوالارض در بيانات حضرات معصومين ع اشاره مي شود
1-. غسل در شب و روز ان مستحب است -2. دعاي مخصوصي مرحوم كفعمي در بلدالامين و سيد در اقبال و مرحوم محدث قمي در مفاتيح بيان كرده است كه دردحوالارض قرائت ميشود. اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ ؛ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ ؛ وَ کَاشِفَکُلِّ کُرْبَةٍ أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ مِنْ أَیَّامِکَ الَّتِی أَعْظَمْتَحَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا؛ وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِینَ وَدِیعَةً وَ إِلَیْکَ ذَرِیعَةً ؛ وَ بِرَحْمَتِکَ الْوَسِیعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْقَرِیبِ یَوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ کُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَی کُلِّ حَقٍّ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِهِالْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ
. 3-نماز و احيائ در شب دحوالارض و طلب حاجت كردن
یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَامُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِیوَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِکْرَامِ 4.- دعاي براي پدر و مادر توسط فرزندان و براي فرزندان توسط پدر و مادر 5.- طلب مغفرت براي درگذشتگان و اموات خصوصا مومنين و صلحائ6.عيادت از مريض و دلجويي از كساني كه دچار مشكل جسمي شده اند 7.- كمك به افراد فقير و بي بضاعت كه داراي ثواب مضاعف در دحوالارض شمرده شده است 8. زيارت حضرات معصومين عموما و زيارت حضرت علي ابن موسي الرضا ع خصوصا9. دو ركعت نماز در موقع چاشت كه فضايل بيشماري براي ان بيان شده است.10- برابري عبادت در شب و روز دحوالارض با صد سال عبادت -11.- روزه روز دحوالارض كه بيش از 20 روايت درفضيلت ان توسط اولياء الهي بيان شده است
حسن بن علي وشّا ميگويد:من کودک بودم که شب بيست و پنجم ذيالقعده با پدرم در خدمت امام رضا(ع) شام خورديم. پس از صرف شام حضرت فرمود: امشب حضرت ابراهيم(ع) و حضرت عيسي(ع) متولّد شدهاند و زمين از زير کعبه پهن شده است، پس هر که روزش را روزه بدارد، چنان است که شصت ماه را روزه داشته است. 12- استغفار و طلب امرزش كه يكي از چند شب روز سال است كه معروف به طلب مغفرت است مثل شب احيا وقدر و عرفه و عيدغدير و قربان و جمعه 13-. روز عفو و گذشت كه در روايات اشاره شده مبني بر اينكه در اين روز نسبت به يكديگر مهرباني كنيد و از تقصير يكديگر درگذريد كه خداوند امرزنده و مهربان است. 14. -توصيه شده به صورت جمعي و گروهي در اين روز دعا كنيد چرا كه در فرمايشات مولي ا لموحدين حضرت علي عليه السلام امده است كه فرمودند اگر گروهي با هم دعا كنند خداوند قبل از اينكه ان گروه متفرق شوند دعاي آنان را به اجابت مي رساند 15. روز انتشار رحمت الهي است و به فرموده حضرات معصومين و بيان حضرت رضا عليه السلام روز نزول اولين رحمت پروردگار و روز استجابت دعاست. -16. يوم الهبوت يا زمان حضورحضرت ادم عليه السلام 17.- بنابر نقل تاريخ و روايات سالروز ولادت بيش از 40 پيامبر در دحوالارض 18.- طلب فرج و دعا براي ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه شريف كه در دعاي كفعمي به ان اشاره شده است اللهم و عجل فرج اوليائك 19.- روزي است كه عظمت كعبه مشخص شد و در عظمتش همين بس كه نقطه اغاز زمين شد لذا خداوند علي اعلي ان را خانه خود قرار داد و توجه همه جهان را به ان معطوف داشت و ان را به عنوان قبله گاه موحدان عالم معرفي كرد. 20 -طبق بعضي از روايات ماثوره از اولياء الهي روز دحوالارض روزي است كه پيامبر اكرم صلي الله عليه والسلام سفر حجه الوداع را اغاز كردند و اين يعني اغاز ولايت علوي .و اغاز شكل گرفتن بحث مهدويت و روزي كه پيامبر اكرم ماموريت يافتند با سراغاز سفر حج حضرت علي عليه السلام را به جانشيني خويش معرفي كنند و دحوالارض يعني اغاز امامت وولايت. كه منجي بشريت است. اين ها گوشه اي و بخشي از رواياتي است كه درباره روز بزرگ دحوالارض و پديده مهم عالم خلقت يعني گسترش زمين بيان شده است. براي هر انچه در اين مبحث گفته شد روايات و احاديثي در متون روائي ما كه برگرفته از بيانات معصومين عليهم السلام است. شب وروز دحوالارض هم از نظر علمي كاربردي جاي بحث و تبادل نظر دارد و جاي كرسي ها مباحث علمي و اعتقادي است و هم از نظر شرافت مكاني و زماني داراي اهميت است. اگر چه امور بشر عاجز باشد و پي به كل عظمت دحوالارض ببرد اما انچه پيرامون فضايل ان گفته شده است و همه كلام معصوم است حاكي از اينست كه امتياز و شرافت و عظمت ان نسبت به ساير ايام به جز معدودي مثل ليالي قدر و غدير و قربان مبرهن است وقتي معصوم بزرگوار مي فرمايند -روزه روز دحوالارض برابر با هفتاد سال عبادت است و نماز در روز دحوالارض در فضيلت و عظمت هم سنگ صد سال عبادت است اين يعني امتياز . بيست وپنجم ذيقعده ممتاز شد چرا كه خداوند اين روز را مفتخر كرد براينكه گسترده خود را براي بشريت مهيا كند و آغوش خود بگشايد تا اشرف مخلوقات عالم را دربرگيرد چه افتخاري بالاتر از اين كه در روز دحوالارض زمين اين افتخار را نصيب خود كرد كه خود را براي پذيرايي و استقبال از خلقت انبياء و اولياء عموما و اشرف مخلوقات عالم حضرت ختمي مرتبت محمد ابن عبد الله ص خصوصا فراهم كند. روز دحوالارض روزي بود كه اين مدال افتخار نصيب زمين شد تا بستري باشد براي پاكان و صالحان عالم براي شهدا و صلحا و مجاهداني كه براي وحدانيت و عبوديت جان خود را نثار و ايثار مي كنند. و روز دحوالارض زمينه ساز ان شد كه زمين دربرگيرنده پيكر خون حضرت اباعبدالله الحسين شد. دحوالارض برهمه عابدان و قدر شناسان دحوالارض ميمون و مبارك باد. یَا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَکْرَمَ مَرْجُوٍّ یَا کَفِیُّ یَا وَفِیُّ یَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِیٌّ اُلْطُفْ لِی بِلُطْفِکَ وَ أَسْعِدْنِی بِعَفْوِکَ وَ أَیِّدْنِی بِنَصْرِکَ وَ لا تُنْسِنِی کَرِیمَ ذِکْرِکَ بِوُلاةِ أَمْرِکَ وَ حَفَظَةِ سِرِّکَوَ احْفَظْنِی مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَى یَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ وَ أَشْهِدْنِی أَوْلِیَاءَکَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِی وَ حُلُولِ رَمْسِی وَ انْقِطَاعِ عَمَلِی وَ انْقِضَاءِ أَجَلِی واز طرفي ميتوان به جرات ادعا كرد كه زمين به شدت از بعضي حوادث و وقايعي كه بر روي آن در طول تاريخ اتفاق افتاده دل نگران و ناراضي و ناراحت است از اولين ظلمي كه بر روي آن بر هابيل گذشت تا به امروز كه پذيراي خون هاي پاك و مقدس دلباختگان و دلدادگان مكتب توحيد و تشيع است قطعا زمين مي نالد از اينكه پذيراي ابدان پاك شهيدان گلگون كفن عراق سوريه و ايران و افغانستان و لبنان و سرتاسر بلاد اسلامي باشد قطعا زمين در سالروز گسترشش نمي تواند به خود بقبولاند كه شاهد درگيري و جنگ جدال مسلمانان خصوصا تحت لواي توحيد باشد و زمين متاثر از آن است كه مستكبرين و متكبرين فرعون گونه بر آن قدم مي گذارند و خون به گناهان را بر زمين مي ريزند و زمين به انتظار روزي است كه منجي عالم بشريت حضرت مهدي (عج) با قيام و ظهور خود زمين را با گسترش عدل و داد از اين غم عظما برهاند
0 دیدگاه