• ایران
  • جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
اهمیت تعلیم و تربیت فرزند (بخشي از سخنراني استاد تقوي)
اخبار

اهمیت تعلیم و تربیت فرزند (بخشي از سخنراني استاد تقوي)

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَوةُ

وَ السَّلامُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ

 

« قَالَ رَسُولُ الله() مَا مِنْ بَیْتٍ لَیْسَ فِیهِ شَیْءٌ مِنَ الْحِکْمَة اِلا کَانَ خَرَاباً ».1

بخش عمده ای از مشکلات جامعه و مسائلی که متاسفانه گریبانگیر جامعه می شود، ناشی از ناآگاهی و بی برنامه گی و از ضعف و سهل انگاری والدین، پدر و مادر در امر تعلیم و تربیت فرزندان است. اگر سهل انگاری در امر تعلیم و تربیت فرزندان نباشد، جامعه دچار مشکلات عدیده ای که امروز با آن مواجه است، نمی شود.

 اضافه کردن فرزندان و افزایش آمار جمعیت به فتوای هیچ کدام از مراجع عظام تقلید واجب شمرده نشده است، اما تعلیم و تربیت، تأدیب و مسائلی از این دست وظیفه ی پدر و مادر است. چه لزومی دارد انسان فرزندانی را به دنیا بیاورد ولی نسبت به تعلیم و تربیت آنها بی عنایت و سهل انگار باشد.

 مولی متقیان امیر مؤمنان علی() می فرمایند: وجود فرزند ناباب یکی از مصائب بزرگ انسان است. و در سخن دیگری می فرمایند: فرزند نا اهل شرافت و حیثیت پدر و مادر را زیر سؤال می برد و همه ی این مسائل نشأت گرفته ی از بی برنامه گی در امر تعلیم و تربیت است.

یکی از کسانی که در این زمینه تحقیقی انجام داده، این گونه می گوید که تعلیم و تربیت فرزندان از وظایف بسیار مهم و سنگین است که بر دوش پدر و مادر نهاده شده مخصوصاً زمان کودکی و دو سال اول زندگی، که دوران بسیار حساس و سرنوشت سازی است.

فرزند برای پذیرش به هر صورت آمادگی کامل دارد و لذا اگر مفاسد و مشکلاتی در جوانان مشاهده می شود. مانند انحرافات و مفاسد جنسی، ولگردی ها، بی بند و باری ها، بیکاری، اعتیاد، جنایت، سرقت، انتحار، فرار از خانه، افسردگی، یأس، اضطراب، بی رغبتی به زندگی، خودبینی، بی اعتمادی به نفس، ضعف اراده، وسواس گری، بی عرضگی و ناتوانی، خودخواهی ، خود کوچک بینی و ده ها مسئله ی  اخلاقی دیگر.

اکثر این مفاسد و مشکلات، یا مستقیماً از تربیت سوء پدر و مادر سرچشمه می گیرد یا این که والدین در این مسئله مهم کوتاهی کرده اند.

وَالسَّلاَمُ عَلَيْكُم وَ رَحْمَةُ الله.

 

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه