• ایران
  • شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
متن گفتگوي زنده راديويي استاد تقوي در بحث عفاف وحجاب- شب اول
اخبار

متن گفتگوي زنده راديويي استاد تقوي در بحث عفاف وحجاب- شب اول

 

گفتگوی زنده ومستقیم استاد تقوی با رادیو 1  

بحث حجاب وعفاف شب دوم

روزولادت حضرت زهرا س

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و شب دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی است.

مجری: هر کس به نوعی ارادت خود را به حضرت زهرا اعلام می کنند آنها که وسع مالیشان می رسد جلساتی برگزار می کنند از مردم پذیرایی می کنند بعضی ها با یک جعبه شیرینی ما هم که در رسانه هستیم و فقط صدایمان به گوش مردم می رسد این در استطاعت ما هست که درمورد مقام حضرت زهرا (س) اندکی در حد استطاعت صحبت بکنیم و این که به زن اسلامی و زن مسلمان شخصیت بخشید این حضرت و این که قداست، پاکی و به خصوص مرام و پاکی رفتار آن حضرت چیزی نیست که به محدوده زمانی خاصی و یا مکان خاصی محدود بشود اگر انشاالله بتوانیم به این نتیجه برسیم توفیق حاصل کردیم در غیر این صورت این بی توفیقی ما است.

استاد: نشاطی را که شما به جامعه تزریق می کنید همین بهترین ثواب و بهترین ارزش است. جامعه ما امروز شدیدا نیاز به شادی و نشاط و شادابی دارد و رسانه می تواند در این جهت کمک بزرگی بکند یعنی استرسهای روزانه و فشارهای عصبی که در طول روز به وسیله دستگاههای مدرن و پیشرفته تکنیکی بر مغز انسان وارد می شود می تواند به وسیله شما بزرگواران و با امکاناتی که رسانه ملی در اختیار قرار می دهد این استرسها را کاهش بدهد به وسیله ایجاد نشاط و ایجاد روحیه ی به اصطلاح شاداب.

مجری: در شب گذشته بحث حجاب را از زاویه دیگر بررسی کردیم که بد حجابی و بی حجابی نوعی ظلم هست به خود و دیگران و این که ما حق نداریم از لحاظ شرعی ظلم کنیم نه در حق خود و دیگران. حال با یک مثال عرض می کنم که فرمودید جوانیی این بی حجابی و بد حجابی را می بیند و انگیزه ای می شود برای کار ناشایستی که ناخواسته خودش و دیگران را در معرض خطر قرار بدهد مثلا یک خلبان هواپیما، یک کاپیتان خیلی مطمئن است به کارش هوس می کند در هواپیما و در آن مدت پرواز چند تا چرخ بزند و بگوید من خودم مطمئنم و اتفاقی برای مسافران نمی افتد و هیچ اتفاقی هم برای مسافران نمی افتد ولی امکان دارد در بین مسافران دو نفر حالشان بد شود و یک نفر هم روی دیگری بالا می آورد این هم خودش اذیت شده و هم کناریش. شاید این قیاس زیاد مناسب نباشد اما می خواهم بگویم کسی که به نوعی بد حجاب و بی حجاب و باعث هیجانهای انگیزشی در دیگران می شود امکان دارد خیلی از افراد جامعه هیچ تکانی نخورند و هیچ تغییری نکنند اما امکان دارد دو نفر حال روحیشون خراب شود و یک نفر برای دیگری مشکل ایجاد بکند که این را بحث کردیم از این دیدگاه و منظر.

استاد: این قدر این قضیه حساس و حاد هست که از علامه حلی یک پیرمرد 80 ساله، یک مجتهد مسلم و کسی که محضر حضرت بقیه الله رسیده است سوال می کنند که اگر شما از جلوی در حمامی عبور کنید و دختر پادشاه را از حمام بیرون بیاورند ظاهرا در ایام قدیم دختران سلاطین وقتی می رفتند حمام با یک تشریفات خاصی بیرون می آمدند و آرایش مخصوصی هم می کردند مثل الان نبوده که همه فقیر و غنی آرایش کرده بیرون بیایند. یک صحنه خاصی بوده و از ایشان سوال می کنند که اگر شما یک چنین منظره ای را ببینید چه می کنید؟ ایشان نمی فرمایند سرم را پایین می اندازم و چشمم را می بندم و.. علامه حلی (ره) پیرمرد مجتهد 80یا 85 ساله می فرمایند دعا کنید خدا من را به چنین صحنه ای مبتلا نکند یعنی من هم بر خودم می ترسم من هم بر شیطان هراس دارم شیطان دشمن آشکار است ممکن است آنجا من را هم فریب بدهد این قدر خطر است خوب وقتی علامه حلی این ادعا را دارد و این جمله را می گوید یک جوان معمولی این جامعه و یک فرد معمولی این جامعه قطعا در خطر است یعنی خطر این قدر بالا است ما به خودمان صدمه نمی زنیم ما به دیگران صدمه می زنیم و باید جلوی این خطر گرفته بشود چه کسی می تواند جلوی این خطر را بگیرد خود من، خود آن خانمی که حجاب و عفافش را مراعات نمی کند.

مجری: : من یاد آن دو جریانی افتادم که دو تا برخورد متفاوت شد. یک خانمی در یک شب بارانی و تاریک به خانه ای پناه می برد و مردی مجرد عالم و دانشمند آنجا بوده مرحوم میر داماد که هر ده انگشت خودش را به آتش می سوزاند که جریان دختر شاه عباس و مرحوم میر داماد بوده است. و یا جریان برسیسای عابد که بعد از 70 سال عبادت همه را به دور انداخت در یک شب و کسی که مستجاب الدعوه بود آن حال و روز را پیدا کرد.

بحث حجاب و عفاف و اهمیتش در جامعه امروزی به خصوص اگر به این نگاه، نگاه کنیم که فقط حجب و حیا و فقط حجاب منوط به این نیست که ما ظاهر خود را طوری بپوشانیم که داخل اجتماع باعث تحریک دیگران نشود من می خواهم به بعضی از رفتارها اشاره بکنم. بعضی از برخورد هایی که زن و مرد در مجامع کاری با همدیگر دارند در محافل خاص خانوادگی با همدیگر دارند در محافل اجتماعی در شبکه های اجتماعی با همدیگر دارند نوعی مراوداتی که به نوعی قبحش ریخته یعنی چون مثلا ایشان پسر عموی من و پسر خاله ی من هست و مساله ای نیست از غریبه بیرون آ

 

شناتر است یا مثلا در شبکه های مجازی من با کسی صحبت می کنم چه مشکلی ممکن است پیش بیاید؟ مختصری صحبت کنید تا بحث را به مسیر دیگری ببریم.

استاد: خانم معلمی مطلب قشنگی می گفت، می گفت خانمی بود بچه اش را که مدرسه می فرستاد ما گفته بودیم که مثلا هر روز داخل کیف فرزندتون این نوع غذا را بگذارید و یک میوه هم بگذارید منتهی قید نکرده بودیم چه میوه ای، دیدیم ایشان هر روز یک نوع میوه می گذارد مثلا کیوی یک میوه ای از این نوع. ما به ایشان گفتیم که شما میوه را تغییر بدهید و عوض کنید گفت نه من میوه ای را انتخاب کردم برای فرزندم که بوی عطرش در فضای کلاس نپیچد و بچه های دیگر هوس نکنند و این میوه را نداشته باشند و اذیت بشوند. این خانم مطلب قشنگی می گفت. می گفت من به آن خانم که مادر این بچه بود گفتم ببخشید می شود من از شما یک سوالی بپرسم؟ گفت بفرمایید. گفتم چطور می شود شما برای میوه ی فرزندتون مقید هستید که بوی میوه در فضای کلاس نپیچد و بچه های دیگر را اذیت نکند اما شما خودتان مراعات حجابتان را نمی کنید؟ بدون حجاب می آیید در مدرسه فکر نمی کنید که معلمین و یا عابرین کوچه و خیابان با دیدن شما فکر و ذهنشان تغییر خواهد کرد؟ یک وقت دیدم این خانم تکان خورد و گفت چرا درست است و همین باعث شد که بعد از آن تاریخ هر وقت ایشان به مدرسه ما می آمد(صداقطع شد) یک تبلیغی کرده بودم که این تبلیغ با فکر و ذهن ایشان سازگار بود به نوعی محکومش کردم با آنچه که خودش معتقد بود

حالا امروز هم ما باید با معتقدات خود خانمها آنها را متقاعد کنیم که حجاب برای خود شما است این حجاب نه برای اسلام مفید است، نه برای مردان مفید است. مفید است نه این که برای ما منافعی دارد که ما اصرار می کنیم حجاب داشته باشید منافعی را که اصرار می شود این منافع برای خود خانم ها است. وقتی خانمها در فضای اداری و در فضای اجتماعی در کوچه و بازار در اماکن عمومی نیمه برهنه یا با حجاب ضعیف وارد بشوند توجه مردان را جلب می کنند مردان چه کسانی هستند؟ مردان از کجا آمدند؟ مردان که از مریخ و یا کره دیگری که نیامده اند. این مردان یا شوهر شما هستند یا پسر شما هستند، یا داماد شما هستند، یا برادر شما، یا عموی شما، یا دایی شما هستند و در همین جامعه اند یعنی به نوعی شما ممکن است به شخص شما این نگاه را نداشته باشند اما نگاهی که به دیگران دارند و به اطرافیان دارند شما شوهرتان را دارید از دست می دهید، شما پسرتان را دارید آلوده می کنید، شما برادرتان را دارید دچار مشکل می کنید، شما دایی و عمه و عمویتان را دارید دچار مشکل می کنید در حقیقت این بی حجابی و بی عفتی و بی عفافی ابتدائا صدمه ای که می زند به شخص خود خانم ها است و اگر اسلام تاکید می کند که عفاف و حجاب را رعایت کنید برای این که شـأن خانم حفظ بشود برای این که وقتی این آقا وارد خانه می شود و خانمش را در محیط خانه بدون لباس و یا کم لباس می بیند بگوید زیباییهای عالم همه جمع شده در همسر من و این برایش عزیز است اما اگر در عروسی، خونه عمه، خونه خاله، خونه دختر عمه و دختر خاله، دختر عمو و خواهر زن همه نیمه برهنه راه رفتند و این همه قیافه ها را دیده و حالا که آمده خانه خانم خودش برای او یک شئ کهنه  و قدیمی و به اصطلاح خودشان می گویند ما دیگر با هم خواهر و برادر هستیم .

مجری: پس این که می گویند این گونه نگاهها برکت را از بین می برد منظور همین است که این جذابیت زنانه که همسرت دارد در نظرت کم رنگ می شود.

استاد: آره کم رنگ می شود چه زن و چه مرد برای هر دو فرقی ندارد چرا قدیمی ها و گذشتگانمان گاهی صد سال عمرشان بوده که الان هم داریم کسانی را در محیط های روستایی و شهری که 60 سال 65 سال زن و شوهر در کنار هم زندگی می کنند الان عشق و محبتشون از اول و ابتدای زندگیشون بیشتر است.

مجری: دقت کردید نگاههاشون را به یکدیگر را می بینیم احساس می کنم که یک زن 60، 65 ساله در نظرش نیست این یک دختر 15 ساله ای که شاید در آن زمان 50 سال این را همیشه به همان شکل می بیند چون هیچ وقت نگاه به نامحرم نکرده.

استاد: آن روزی که اول زندگی و 15 سالش بود اگر همه هستیش را در اختیار او قرار نمی داد امروز او را انیس و مونس خودش می داند مأمن و پناه و ملجأ خودش می داند لذا تمام اسرار و رموز زندگیش را در اختیار همدیگر قرار می دهند برای اینکه مدام به هم نزدیک شدند ولی در دنیای غرب و در جهان پیشرفته و مدرن امروز که آمدند و از این فضاها استفاده کردند فاصله ها بیشتر می شود و از یکدیگر جدا می شوند و به یکدیگر بی اعتماد می شوند و در خانه زن و مرد امنیت ندارند او می گوید خانم من دوربین گذاشته و دیگری می گوید همسر من برای من دوربین گذاشته، او می گوید همسر من شنود گذاشته و دیگری می گوید این شنود گذاشته است. ما داریم نمونه هایی که طرف خودکار کیف خانمش را هم در می آورد و نگاه می کند ببیند این خودکار شنود هست یا نیست این چه زن

 

دگی شد؟ این زندگی نیست این فلک شدن به مرور فشل شدن است آن که اسلام می گوید حجاب و عفاف یعنی بیایید بر همدیگر بر مبنای اعتماد، بر مبنای اعتقاد، بر مبنای عشق و علاقه این زندگی را شروع کنید انکحت نفس موکلتی متعت. در اختیار قرار دادم، رها کردم خودم را در راه شما و همراه شما و با شما و این ابدی است. خود حضرت زهرا (س) می فرمایند: یا علی من را بشناس من فاطمه دختر پیغمبر هستم خدا من را به عقد شما درآورده آن هم نه برای دنیا هم برای دنیا و هم برا آخرت یعنی ما همیشه با هم هستیم اگر بخواهیم با هم باشیم راهش حجاب و عفاف است. اگر حجاب و عفاف رفت دیگر با هم نیستیم همان لحظه ای که با هم سر سفره نشستیم ذهن خانم پهلوی پسر عمه و پسر عمو و پسر دایی و ذهن آقا پهلوی خواهر زن و دختر عمو و دختر عمه ای در فلان مجلس با آرایش غلیظ دیده اگر می خواهیم ذهنها را به خودمان برگردانیم حجاب و عفاف و اگر می خواهیم ذهنها را پخش کنیم هر کار دلمان می خواهد بکنیم آزادیم این هم آزادی نیست این صدمه هست این ضرر است.

همان طور که می گویند نگاه به نامحرم تیری است از تیرهای شیطان که راست از چشم وارد می شود و بر قلب می نشیند هدفش همان قلب است و قلب را مریض می کند با خانمی صحبت می کردم و گفتم وقتی شما حجاب خودتان را رعایت می کنید چشمها را از خودتان بر می گردانید این طوری در معرض هستیئ شاید در مسیری که می روید چندتا جوانی که مشکلی دارند متلکی گفته می شود و این که دیپر قابل انکار نیست. بعد ایشان گفت حالا شاید آن چند نفر به من متلک بگویند اما یک نفر هم پیدا می شود که به یک چادری هم متلک بگوید فرقی نمی کند من هم در معرض متلک او هم در معرض متلک، این که در جامعه بالاخره افرادی هستند که مریض هستند در هر جامعه ای هستند و اینها جزو همان دسته ای هستند که و فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ قلبشان مریض است و دیگر نمی شود با اینها کاری کرد زمانی می گفتند ما در جامعه فلان تعداد بیمار روانی داریم که آزادانه دارند می چرخند که نه تشخیص داده شدند و نه تحت درمان قرار گرفتند حال بعضی از افراد که فکر نمی کنم قیاس درستی باشد گفتگوی دیشب ما را کسانی که شنیده باشند گفتیم اگر خانمی خودش را شبیه آقا کند مثل آقا کت و شلوار بپوشد و گشاد هم بپوشد کفش و جوراب و همه مرتب و موها رو هم کوتاه کند. ایشان می گویند مثلا اگر تار مویی از خانم دیده شود فردا روز قیامت این را از آن مو آویزان می کنند اگر موی سرم را بتراشم و وارد جامعه بشوم کسی دیگر موی من را نمی بیند پس دیگر گناهی بر من مترتب نیست.

استاد: خود بدن هم جزء آن است آن چه که شارع اجازه داده گردی صورت و دستها از مچ تا نوک انگشتان است و مچ پا تا نوک انگشتان پا است. بدن هم همین حالت را دارد جذابیتی که هست جذابیت قوی ای است من چرا دیشب مثل با آتش زدم؟ چون قوی است می گویند اگر جایی خانمی نشست و از جا بلند شد این صندلی را اگر خانم نشست و بلند شد تا بعد از چند دقیقه ای که خنک نشده من روی این صندلی نشینم، چادر زن ممکن است محرک باشد، کفش زن ممکن است محرک باشد این تحریک شهوت است دیگر و شیطان هم دارد کار می کند بوی عطر ممکن است محرک باشد وقتی کسی را ما زمینه ای در او برگناه او فراهم می کنیم همان اشاره شما است که ظلم به دیگران کردیم و فرقی نمی کند در هر قالبی می خواهد باشد می شود موی مصنوعی گذاشت، می شود اصلا کلاه گذاشت، می شود تغییراتی داد اما هر جذابیتی را ما معتقدیم که این جذابیت خطر است شما در قالب یک پوشش قوی باشید و حجاب هم داشته باشید اما صدای زن نرم باشد و جذابیت ایجاد بکند یا مثلا فرض بکنید حرکات راه رفتن او جذابیت داشته باشد. مهم آن جذابیت است و ما می خواهیم طرف را تحت تاثیر قرار ندهیم ما می خواهیم در حق دیگران ظلم نشود تنها خودمان که ملاک نیستیم.

مجری: یعنی پس فرمایش شما به این گونه است که اگر حجاب رعایت می شود نوع آن حجاب هم شرط است یعنی حجاب می تواند روسری باشد، می تواند مقنعه باشد، میتواند همه اینها زیر کلاه جمع شود.

استاد: با لیف خرما با برگ خرما در صدر اسلام خودش را می پوشاندند اشکالی ندارد حتی در جامعه هم بود و در جامعه هم بودند. بعضی ها الان می گویند چرا خانمها در محیط کار هستند در گذشته نبودند؟ چرا در گذشته بیشتر از حالا بودند در زمان قدیم خانم ها خیلی فعال تر بودند در عرصه های اجتماعی، مگر در کشاورزی سهیم نبودند؟ مگر در باغات، میوه جات و سبزی جات و چیدن میوه ها سهیم نبودند؟ مگر در دامداریها خانمها سهیم و شریک نبودند؟ کجا را داریم در تاریخ ایران یا در تاریخ اسلام یا در تاریخ سایر کشورها و بلاد که خانمها در محیط های اداری و اجتماعی نبودند؟ بودند اما حجاب و عفاف را هم لحاظ می کردند حالا آمدند گفتند آزادی، تحت نام آزادی اولین کاری که کردند گفتند حجاب را بردارید . حال اینکه این بزرگترین ظلم است و دروغ می گویند. اگر در همین مطلب هم غربیها تفکر غربی راست بگوی

 

د باز هم ما حرفی نداریم اما دروغ می گوید. اگر راست می گوید که زن تساوی حقوق دارد و اگر راست می گویند که زن باید آزاد باشد و حقوقش با مرد برابر باشد چرا ما می گوییم روسری سر بکند چرا زنان در دنیای امروز زنان رئیس جمهور نمی شوند به اندازه مردان؟ چند تا رئیس جمهور زن در دنیا داریم؟ چند تا رئیس مجلس زن به نسبت مردان داریم؟ شاید در حد یک نفر. ما به تعداد انگشتان دست الان رئیس جمهور زن نداریم 190 کشور الان در این عالم هست چرا نصف نیستند؟ چرا عدالت را حفظ نمی کنند؟ حال در نظام جمهوری اسلامی ایران اگر حجاب و عفاف لحاظ بشود هر چه مقامش بالا برود می گویند بیاید. ما مجتهده زن داریم، ما مبلغه زن داریم، در حفظ قرآن، در ادارات، در محیط کاری، رئیس بیمارستان و کارهای امداد رسانی که انجام می شود نمی آییم از زن به عنوان ابزار استفاده کنیم از زن به عنوان یک نهاد مقدس در محیط کاری استفاده می کنیم آنها می آیند به عنوان یک ابزار استفاده می کنند ما می گوییم علم و تحصیلات و تلاش را بالا ببر هر توان علمی که داشتی البته در قالب حجاب و عفاف بیا این را پیاده کن. ما هم تسلیم و تابع هستیم و در اختیاریم و حتی مراجعاتمان را الان اگر مرید مریض شود و معالجی به جز زن نباشد شارع اجازه داده کما این که برعکس هم هست اگر خانمی می خواهد زایمان کند و معالجی غیر از مرد نیست باز در موقع ضرورت شارع اجازه داده که مراجعه بشود. این ها برای چیست؟ برای اینکه بگوید آزادی یعنی این که انسان زنده بماند. شخصیت و موقعیت انسان زنده بماند. آنها می گویند نه آزادی یعنی این که شما در محیط اداره خود را آرایش کن بیا کنار من بایست و من مرد لذت ببرم کیفم را بکنم بعد هم به تو بی اعتنا و بی توجه باشم، تو را نه به عنوان یک مادر عزیز می دانم، نه به عنوان یک همسر عزیز می دانم و نه به عنوان یک انسان عالم و اندیشمند و متفکر عزیز می دانم، نه اجازه می دهم رئیس جمهور بشوی، نه اجازه می دهم رئیس مجلس بشوی، فقط آزاد باش برای این که شما خود را زینت کنی من از شما کیف کنم. این آزادی که آنها برای او تعریف کردند. خوب این آزادی عزیز است یا آن آزادی که ما می گوییم علامه امینی شدی برو دست مادر پیرت را ببوس پای او را هم ببوس و اگر سیلی هم زد صدایت در نیاید. کاری که ما می کنیم ما خیلی از علما، دانشمندان و پزشکان متعهدی داریم، افراد اندیشمند و متفکرینی داریم شخص پرفسور صحابی می رفت دست مادرش را هر روز صبح می بوسید و نان سنگک را می گذاشت و سفره مادر را پهن می کرد و بعد از خانه بیرون می آمد این تفکر ما است. اما آنها چه می گویند؟ انها می گویند فرقی بین شما و پرندگان نیست پرنده مرغش را باز کرد آزادی یعنی این، کبوتر وقتی آمد روی تخم نسشت و تخم را باز کرد و جوجه پرواز کرد یعنی خداحافظ و دیگر کاری به کارش نداری. مادر و پدر هم همین طوری است. این تفکر، تفکر آزادی است؟ یا آزادی است به تعبیری.

مجری: آزادی که نمی تواند باشد چون آزادی مرز و حدی دارد آن زمانی آزادی یک شخص تمام می شود که مرز آزادی یک نفر دیگر شروع می شود. بچه شما مجاز است و هیچ کس هم او را تقبیح نمی کند در آپارتمان جای بازی نیست و باید بازی کند ولی تا زمانی و به حدی می تواند بازی کند که برای همسایه طبقه پایین مشکل ایجاد نکند اینجا دیگر شما آزادی او را سلب کردید بچه شما آزاد است بازی بکند ولی تا زمانی که همسایه طبقه پایین شاکی نشود و اذیت نشود.

استاد: آخر همین هم که اگر خانمی خودش را آرایش کرده و به خیابان آمده و یا بی حجاب ایستاده یک جوانی بایستد و مستقیم به صورت او نگاه کند اولین حرفی که زن می زند می گوید چرا من را نگاه می کنی؟ چه دیدی؟ خوب چیزی ندیده اما شما خود را آماده کردید برای نگاه کردن، پس حالا که نگاه می کند چرا تعجب می کنی؟ چرا به او اعتراض می کنید؟ نوعا اینطوری است دیگر الان اکثرا می گویند. اگر این نگاه او بد است بی حجابی شما هم بدتر از او است، اگر شما این کار را کردید که او نگاه کند امری است که دیگر اعتراض ندارد.

مجری: برخی موارد هم به نوعی آدم احساس می کند دچار افراط و تفریط هستیم. حال فرض کنیم در معدودی از افراد که بد حجاب هستند بد حجابی آنها به مراتب از بی حجابی بدتر است. یعنی اگر یک زنی را در غرب مثالی بزنیم که فقط سر و پای او لخت است در حدی که بلوز و دامن تن کرده و رفت و آمد می کند. گاهی می بینیم یک بد حجاب در کنار او به نحوی آرایش می کند و به نحوی لباس می پوشد که بسیار محرک تر از آن زنی هست که یک پوشش معمول دارد و در جامعه اش راه می رود. یعنی بد حجابی گاهی ضررش بیشتر از بی حجابی است

استاد: چرا فقه ما آمده و بیانی زیبا دارد. می گوید اگر شما در کشورهای خارجی و در محیط های غیر مذهبی راه می روید و آنها حجاب ندارندآن حجاب متعارفشان یعنی همان طور که هست و همان مقدار که پوشش دارند و آن مقداری که ندارند اگر شما بدون قصد و ریبه نگاه کنید اشکالی بر

شما نیست دست و سرش و پاها از زانو به پایین برهنه است این رفت و آمدهای در بازارهای کشورهای خارجی که نمی شود نرفت و طبیعی است، در هواپیما و در محیط های اداری، وقتی من راه می روم شارع می گوید اگر شما متعارفشون این است که این حجاب را رعایت نمی کنند اینها را ببینید اشکالی ندارد از تلویزیون فیلمی پخش می شود و متعارف آن کشور این است که زن ها با یک حجاب خاصی وارد می شوند نگاه به این بدون قصد ریبه اشکالی ندارد. اما در جوامع اسلامی نه چرا؟ چون اینجا تهیج است در افرادی که بخواهند با حجابشان تحریک بکنند و یا با بد حجابی تحریک بکنند آن تحریک شونده است که ایجاد مشکل می کند مثل خود موسیقی که می گویند موسیقی محرک، یعنی اگر این موسیقی ایجاد لهو و لعب می کند، این موسیقی ایجاد گناه می کند ایجاد تحریک می کند این محرک است، شراب را می گویند محرک چرا؟ آب هم شراب است نوشابه و دوغ هم شراب است شراب یعنی نوشیدنی. اما چرا می گپویند شراب حرام است؟ چون مسکر است، چون مست کننده است خطرات بعدی را ایجاد می کند شراب را یک مقداری که بخورم بعد عقل را از دست می دهم، عقل را که از دست بدهم ممکن است فرزندم را هم بکشم، زنم را هم بکشم تجاوز به ناموس و مال مردم هم بکنم این دنباله و عقبه قضیه است که کار را دچار مشکل می کند.

استاد: خلاصه فرمایش سوال شنونده این بود که می خواستند بفرمایند اسلام به مرد هم توصیه کرد که نگاه نکند.

ایشان شاید بخش اول برنامه دیشب را ملاحظه نفرموده بودند که در اوائل بحث دیشب ما مفصل هم راجع به آقایان و هم راجع به خانمها صحبت کردیم و هر چه را که هم می گوییم مشترک می گوییم ولی در عین حال اگر خداوند و قرآن و شارع مرد را ملزم کرده که نگاه نکند این دلیلی بر حلیت بی حجابی نمی شود این دلیلی نیست که زن بدون حجاب در جامعه ظاهر بشود چرا؟ چون حجاب یک امر تعبدی است هم برای زن و هم برای مرد زن و مرد باید یک حجابی را با یک شرایطی مراعات کنند به عنوان یک امر تعبدی یعنی وقتی که من اصل دین را پذیرفتم توحید و نبوت و معاد و امامت و عقل را پذیرفتم دیگر این فروعات دین را باید تابع باشم مثلا در نماز در خانه هیچ کس نیست و مردی وجود ندارد یک خانمی در محیط خانه و تنها و درها هم بسته و می تواند قفل کند و قفل رمزدار و می خواهد نماز بخواند آیا می تواند بدون حجاب نماز بحواند؟ شارع می گوید نه. یا مثلا فرض بفرمایید که اگر چادری روی سر انداخته که تمام بدن را می گیرد و می خواهد نماز بخواند بحث این است اگر خانمی کاملا برهنه شد و با یک چادر خود را پوشاند آیا می تواند نماز بخواند؟ خیلی از فقهای بزرگوار می فرمایند خیر. چون وقتی که به رکوع و سجود می رود این چادر حالت خیمه پیدا می کند و کانه این خانم زیر خیمه دارد برهنه نماز می خواند لذا جایز نیست و باید پوشش او پوششی باشد که حالت خیمه نداشته باشد پس اگر گفته می شود حجاب به این معنا نیست که اگر مردان نگاه نکنند خانمها آزاد باشند بدون حجاب. بله به هر دو سفارش شده است

مجری: فرض کنیم اگر در یک شهر همه کور هستند بگوییم چس خانم ها همه لخت راه بروند این طور نیست ما این نمونه را در مورد حضرت زهرا داشتیم که سائل کوری آمد و ایشان حجاب کرد

استاد: اگر جایی است که فقط خانمها هستند هیچ شارعی اشکال نگرفته در محیط خانه اشکال نگرفته برای زن و شوهر هیچ ایراد و اشکالی قائل نشده، زن و شوهر می توانند به تمام قسمتهای بدن همدیگر نگاه بکنند اما سایرین حدو مرز دارند.

مجری: من یک مثالی بزنم دلایل شما عاقلانه و منطقی و عالمانه است دلایل من عامیانه است. من یک فرضی را مثال می زنم فرض کنید ده نفر را سه روز گرسنه نگه داشتید و بعد درون این اتاق یک ظرف غذای خوشمزه مثلا چلوکباب می گذارید و می گویید آقایان دست نزنید به این غذا تا یک ساعت و بعد از یک ساعت میل کنید هفت نفر از این آقایان بر اساس شخصیت خودشان کنار می نشینند چون می نشینند تا تعارف کنند دونفر می آیند جلو و غذا را بو می کنند و می گیند بو اشکالی ندارد این بو همان نگاهی است که 7 نفر نگاه نمی کنند و 2 نفر می آیند از آن لذت ظاهری بهره ای می گیرند و نگاهی می کنند یک نفر می گوید چه کاری است بذار فعلا استفاده کنم و ناخنی بزنم و ببینم چه مزه ای است و بعد یک ساعت صبر می کنم این ناخون زدن می شود همان تعرض. این همان حضور در جامعه است 7 نفر نگاه نمی کنند و 2 نفر می آیند و لذت بصری می برند و 1 نفر هم ناخن می زند اشکال در همان یک نفر است ما می توانیم به همه جامعه بگوییم سر خود را پایین بیندازید (کور باش، دور باش) تا مثلا زن ما بیاید این وسط به هر شکلی که می خواهد

استاد: البته من چشم پایین انداختن را قبول ندارم البته ما معتقدیم که باید سر مسلملان بالا باشد و مسلمان سر به زیر نیست. السلام یعلوا و لو اسلام او را برده بالا باید سرش بالا باشد اما نگاه به نامحرم نکند و زنو مرد فرقی ندارد امیر المومنین فرمودند: نبئت یا اه

 

ل العراق ان نسائکم یدافعن الرجال فی الطریق اما تستحیون الله   مردم عراق خبر رسیده برای من که زن و مردهایتان در کوچه و خیابان به هم تنه می زنند یعنی وقتی از کنار هم رد می شوند مقداری شانه هایشان را به همدیگر می زنند آیا شما مردها غیرت ندارید؟ لعن الله من لا یغار. نبئت یا اهل العراق ان نسائکم یدافعن الرجال فی الطریق اما تستحیون به شما خبر نرسیده یا شما غیرت ندارید؟ پس برای هر دو شارع. اگر ما گفتیم حجاب و عفاف مجوزی برا نگاه کردن نیست اما آنکه زمینه را فراهم می کند او باید حواسش جمع باشد. غذای بودار و معطر را در برابر افرادی قرار ندهد که خودشان یک انگیزه درونی دارند و شیطان هم کمک می کند همان قرآنی که توصیه می کند به بستن چشم ها و می فرمایند این سهمی است از سهام شیطان و بعد در روایتی دیگر می فرماید که کل عین بایه یوم القیامه الا ثلاث خیلی از چشم ها در قیامت گریان خواه بود مگر بعضی چشم ها و یک چشمی که در فردای قیامت گریان است چشمی است که نگاه به نامحرم می کند ولی این به این معنا نیست که ما غذای بئدار و غذای مطبوع و خوشمزه را در برابر کسی قرار دهیم که او گرسنه است و عدل حکم نمی کند. انصاف حکم نمی کند اقتضای نفسانی و وجوی انسانیت ما این حکم را نمی کند یعنی ما مریضی را که دکتر گفته برای تو بد است بوی غذا را داخل اتاق بپیچانیم و او را دچار مشکل کنیم همه حرف ما این است که مایه اذیت و آزار هم نباشیم

مجری: این منوط به کشورهای اسلامی نیست و در کشورهای غربی هم وقتی زنها مثلا یکشنبه ها در کلیساها شرکت می کنند یک روسری کوچکی به سر می کنند انگار یک حرمتی هست در تمام ادیان نماز و روزه هم داریم در طی سالها در یک کشور به نوع خاصی و با مرام خاصی روزه می گیرند و فقط آب می خورند و غذا نمی خورند یا نمازشان عشای ربانی است همه چیز در همه ادیان است ولی در اسلام قضیه أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِينَکُمْ چیزی آمد و دز ان وسط گذاشتند که برای بشر دیگر کافی باشد و احتیج به چیز دیگری نداشته باشد اگر این را رعایت کرد سالم و سلامت این مسیر دنیا را طی می کند ما همه مسافریم اگر که نقصان ایجاد کرد در کار خودش . در مورد بی حجابی و بد حجابی صحبت کردیم حال می خواهیم در مورد خود حجاب صحبت کنیم خانمی هست که می خواهد حجاب را رعایت کتد بعد می گوید من چرا بیایم در عرف اجتماع حرکت بکنم؟ من که چادر و زیر لباس محجبه می پوشم و صورتم را بخشی یا همه آن را با پوشیه بپوشانم این وارد قضیه افراط و تفریط نمی شد یا اسلام گفته زنی که می آید بیرون باید به صورت یک خیمه چیزی او را بپوشاند که اصلا و ابدا کسی او را نبیند؟

استاد: اسلام هیچ وقت و در هیچ موردی نیامده که برای مردم درد سر درست کند هر کس من 40 سال است در اسلام دارم تحقیق می کنم و اکثر فتاوای علما را دیدم و اکثر روایاتی که در باره مسائل شرعی و حجاب است مطالعه کردم یک فرد مطالعه کرده و به اصطلاح تقریبا نیمه مسلط الان با مردم حرف می زند. این حرف یه اصطلاح با یک تحقیقی است. اسلام نیامده برای اینکه سد راه بشود برای مردم و زحمت و مشکل و دردسر درست کند اما این مشکل و درد سر را برای همه می خواهد نه برای یک نفر نگفته فلانی شما مشکل نداشته باش اما از کنار شما دیگران هزار مشکل داشته باشند این را هم نمی خواهد. اسلام آمده تا مردم آسان و راحت و روان زندگی کنند همه راحت وروان زندگی کنند بحث حجاب هم یکی از آن مقوله هاست هیچ وقت شارع حجاب را به عنوان یک بند به عنوان یک وسیله اسارت به عنوان یک وسیله ای که خانم را در تنگنا قرار بدهد قرار نداده حجاب را یک وسیله ای قرار داده که او در آرامش و آسایش زندگی بکند حالا ان در هر جامعه ای بستگی به عرف آن جامعه م متعارف بودن آن جامعه است در جامعه عربی و جامعه صدر اسلام همان پوششهای مخصوص خودشان بود که با برگ خرما و پوست درخت خرما پوششی ایجاد می کردند و راه می رفتند در یک جامعه ای با مانتو و روسری در بعضی از کشورهای عربی با مانتوهای بزرگ بعضی با مقنعه و بعضی ها بدون مقنعه و گردی صورت آزاد است مچ دست آزاد است اگر تزیین نداشته باشد مچ پاها آزاد اگر تزیین نداشته باشد این را شارع آزاد گذاشتهو پوشیه اجبار و واجب نیست در شرع حتی مستحب هم نیست اگر گردی صورت باز باشد و تریینی نداشته باشد یعنی ابروها را بزک نکرده باشد، چشم ها را سرمه نکشیده باشد و لب ها را رژ نزده باشد گونه ها را رژ نزده باشد و اگر به طور طبیعی بیاید و گردی صورت آزاد و تهییج کننده ای در او نباشد لذا این می تواند با یک لباس معمولی و فرم و طوری که برآمدگیهای بدن مشخص نباشد حضور پیدا کند این حد عرف است حال یکی می خواهد بیشتر مقید باشد یکی می خواهد کمتر مقید باشد یکی می خواهد همه چیز را لحاظ م کند حتی صحبت با مرد نامحرم در خرید و فروش هم نداشته باشد و یکی نه طبیعی تر عمل می کند شارع آنجاهایی که هیجانی ایجاد نمی شود و تحریک کننده نیست آنجاها را اجازه داده اس

 

ت و خواسته بشر راحت زندگی بکند هیچ ممنوعیتی هم برای او قائل نشده است.

مجری: در مورد این پوشیه من یاد روایتی افتادم که سلمان به در خانه حضرت فاطمه زهرا (س) رفتند و بعد نقل کردند به پیامبر من حضرت فتطمه را دیدم در حالی که چهره ایشان زرد بود به نوعی این زردی را مثال زدند این نشان می دهد چهره حضرت زهرا(س) در عرف خودش یعنی گردی صورت بوده و این که سلمان درست است پیرمرد بودند ولی این را دیدند.

استاد: این روایت در یک جلسه باید بررسی شود که آیا اصلا خیلی جنبه قطعیت دارد یانه؟ و بحث دوم این که سلمان شخصیتی بود که رسید به آنجا که سلمان منا اهل البیت این خیلی جمله بزرگی است روایتی که پیامبر می فرماید سلمان از ما اهل بیت است. اهل بیت 5 نفر هستند اما پیامبر سلمان را جز خودشان به حساب می آورد ولی در عین حال ما در هیچ یک از منابع تاریخی نداریم که حضرت زهرا زمانی که به مسجد آمدند با پوشیه آمدند این عبارت را من هیچ جای تاریخ ندیدم. با حجاب متعارف در خانه یهود و نصاری رفتند برای امیر المونین کمک بخواهند اما ندارد که با پوشیه آمده باشند گردی صورت را تمام فقها و روایات ما بیان گر آزادی هست بدون تزیین.

مجری: میزان آرایش زن در جامعه به چه گونه ای باید باشد؟

استاد: در محیط خانه هر چه می خواهد و برای شوهر بهترین آرایشها و بهتری امکاناتی که می خواهد جلب توجه شوهر کند نه تنها مصرفش اسراف نیست بلکه ثواب هم دارد و ثوابهای متعددی اما برای نا محر هر مقداری که جلب توجه بکند حرام است.

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه