• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
پاسخ هجمه دشمن، تهاجم است
اخبار

پاسخ هجمه دشمن، تهاجم است

رییس مرکز فقهی جوادالائمه:

پاسخ هجمه دشمن، تهاجم است

رییس مرکز فقهی جوادالائمه به تبیین شخصیت امام جواد(ع) و فعالیت های ایشان در عرصه علم، ایجاد اقبال عمومی به قرآن و نماز، دشمن ستیزی و جانمایی اخلاق و رفتار نیکو در جامعه پرداخت.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق تبلیغ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون شخصیت جوان ترین امام شیعه جوادالائمه(ع) به جنبه علم الهی امام و سیاست ایشان در اداره جامعه پرداخت.

علم و دانش امام

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: جوادالائمه(ع) جوان ترین امام بودند نزدیک 25سال عمر شریف آن حضرت طول کشید و 17سال دوران امامت ایشان که حضرت توانستند خدمات فراوانی را به جامعه بشری ارائه دهند اینکه زندگی نامه امام جواد چگونه است و در کجا به دنیا آمدند و در کجا به شهادت رسیدند وچقدر عمر کردند و چند سال دوران امامتشان بوده است اینها مسائلی است که بارها و بارها در نوشته جات و در کتب و در مسائل مختلف بحث و بررسی و  مورد تحقیق و بیان قرار گرفته است بنابراین بهتر از به جنبه های گوناگون از شخصیت ایشان پرداخته و درس آموزی کنیم.

وی ادامه داد: نقل های مختلفی در کتب روایی و تاریخی ما در باب عظمت امام جواد(ع) بیان شده است شخصیتی هستند که می توان ادعا کرد دوست و دشمن بر علم فوق العاده ایشان مهر تایید زدند و فضل و دانش ایشان را ستودند در فضل و کمال بی بدیل زمان خودش بود.

استاد حوزه علمیه افزود: بی تردیدهم علمای تشیع و هم دانشمندانی از اهل سنت و حتی سایر ادیان که در زمان حضور حضرت در مدینه، در بغداد و خراسان حضور داشتند هرکس که محضر امام را درک کرده، اعتراف کرده که در علم بی بدیل و نظیر هستند و مشابه و مماثلی را برای ایشان نقل نکردند.

طرح مباحث از قرآن

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: تقریبا می توان باز با قاطعیت بیان کرد که شخصیت جوادالائمه(ع) ضمن اینکه در همه ابعاد عرفانی معنوی عبادی و زهد و تقوا و ورع و اخلاق و ایمان و توحید و عبودیت سرآمد بود اما از نظر علمی امام یک تحول و انقلاب خاصی را در دوران حیاتشان ایجاد کردند.

وی افزود: می شود گفت که دوران امام جواد(ع) شکوفاترین دوران علمی ائمه هدات مهدیین صلوات الله علیهم اجمعین بود وقتی امام رضا به خراسان آمدند و از حجاز هجرت کردند در خراسان کرسی های علمی و تدریس مبانی فقهی قرآنی و کلامی را گسترش دادند به خاطر حضور حضرت رضا(ع) جمع کثیری از دانشمندان و علما از سراسر بلاد سعی کردند به نوعی خودشان را به حضرت رضا برسانند و کسب علم و کسب فیض کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: فرمایشات امام رضا(ع) در زمینه ی مسائل علمی چنان زمینه ای را فراهم کرد که هم دانشمندان علاقه مند به تشیع را وادار به مطالعه و تحقیق در متون دینی و مبانی اخلاقی وسیره ی عملی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار کرد و هم دشمنان را وادار کرد که تحقیقات و پژوهش های بیشتری در زمینه های مبانی و سیره ی ائمه هدات مهدیین داشته باشند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان در ادامه گفت: وقتی چنین اتفاقی شکل گرفت که هم دشمن در صدد برآمد که امامت را بهتر بشناسد و هم امامان در صدد برآمدند که راهکار اصولی و منطقی را در جامعه ارائه دهند و بر مبنای یک روش و منش به اصطلاح به روزی حرکت کنند که از آن جمله مباحث قرآنی بود امام جواد(ع) نیز تمام مباحث را با قرآن پاسخ می دادند.

وی افزود: تکیه گاه اصلی امام جواد(ع) در بیان مباحث و روشنگری قرآن قرار گرفته بود و آن روز این امر یک امر مقدس و مهمی شمرده می شد که یک جوان کم سن و سال تمام هم و غمش را در قرآن بر حفظ قرآن بر تفسیر قرآن بر تحلیل و تجزیه قرآن و بر پاسخگویی شبهات مختلفی که بر دین وارد می شود از قرآن گذاشته است.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: این نگرش امام جواد(ع) یک جایگاه ویژه ای را ایجاد کرده بود امام قرآن را همان گونه که در زمان پدر بزرگوارشان اتفاق افتاد از یک به اصطلاح محجوریتی به یک علو و درجه و مقام وجایگاه ویژه ای در جامعه ارتقا دادند و چنان جایگاه قرآن در جامعه و در زمان ایشان گسترش پیدا کرد که در بغداد و در مدینه حوزه علمیه یا به اصطلاح کرسی دانش و اندیشه ای نبود مگر اینکه مباحث قرآنی در آنجا بیان شود.

وی افزود: موحدین و کسانی که به مبانی دینی معتقد بودند و کسانی که وارد فضاهای غیر از مبانی دینی می شدند یعنی ادیان غیر توحیدی هم حتی وارد مباحث قرآنی و تحقیق و تفحص در زمینه ی قرآن شدند.

تبیین سیره پیامبر در عمل

ریس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: امام جواد(ع) در تبیین سیره ی رسول گرامی اسلام و اولیای الهی از شهرتی بالایی برخوردار بود چرا که اخلاق و رفتار و منش ایشان به عنوان یک جوان بیست و چند ساله ای چنان مدینه،عراق و شامات و حتی ایران را جذب خلق و خو و رفتار و تواضع خودش کرده بود که دشمنان می گفتند همانچه که از پیامبر اکرم برای ما نقل شده در جوادالائمه(ع) مشاهده می کنیم کانه  در محضر پیامبر اکرم کسب فیض می کنیم.

وی افزود: ارکان دینی در زمان امام جواد(ع) مورد توجه قرار گرفت کار در این زمینه زمانبر و زماندار بود اما در زمان کوتاهی رشد چشمگیری کرد مستحبات مکروهات واجبات و مباحات و محرمات تقریبا در یک مقطعی مغفول واقع شده بود و امام در مدینه و هم در سایر بلاد تلاش کردند که مورد توجه مردم قرار بگیرد و حلال خدا حلال شناخته شود و حرام خدا حرام معرفی شود مستحبات ومکروهات و مباحات هم بیان شود.

از توجه به نماز تا مبارزه سیاسی

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: در زمان امام جواد(ع) چهارمین مطلبی که به آن توجه شد بحث نماز بود نماز یکی از به اصطلاح ممیزه هایی بود که در زمان امام به شکل گسترده ای در حال توسعه بود بخش اعظمی از جامعه هجوم به سمت نماز آوردند هم تبلیغات خود امام جواد و هم دوستان و یاران ایشان و هم مباحثی که در رابطه با خلفا پیش آمد با جریاناتی که مامون عباسی ایجاد کرد و مسائل دیگر همه دست به دست هم داد تا بحث نماز از یک رونق خاصی برخوردار شود که این از شاهکارهای امام جواد(ع) بود.

وی افزود: امام جواد(ع) در مباحث مبارزات سیاسی ورود خیلی گسترده ای داشت و امام هیچگاه زیر بار فشار مامون و خلفای عباسی نرفتند و شدیدا در برابر هجمه های تبلیغات عباسیان که کم هم نبود مقاومت کردند عباسیان بخش اعظمی از جهان آنروز را در تسلط خودشان داشتند ودر چنین نگاه و نگرشی امام جوانی مثل ایشان می خواست که سینه سپر کند و از سیاست دینی و اسلامی دفاع کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خود آن شجاعت و قدرت و عظمت روحی امام جواد(ع) لرزه بر پیکر خلافت غاصبین می انداخت وقتی که امام در سن نه سالگی در جایی ایستاده بودند و مامون وارد شد همه فرار کردند امام و اطرافیانش ایستادند و وقتی که مامون سوال کرد چه شد که شما ایستادید و فرار نکردید امام فرمودند که کسی که مرتکب خلافی نشده فرار نمی کند کسی که مرتکب معصیتی نشده فرار نمی کند.

پاسخ تهاجم دشمن تهاجم است

حجت الاسلام تقوی درادامه بیان داشت: به تعبیر ما این برداشت را امام می خواهد به او القا کنند که مگر شما ظالمی که ترس تو باید فرار کرد و اگر چنین هستی! چرا ظلم می کنی و اگر ظالم نیستی که انسان از غیر ظالم فرار نمی کند این نگرش و نگاه جو سیاسی جامعه را به گونه ای ترسیم کرد که جوانها را با مبانی دینی بیشتر آشنا کرد.

وی در پایان گفت: همین امروز ما در جامعه ای که داریم طرح مباحث سیاسی جرات و قدرت می طلبد باید با شجاعت و جرات وارد شد و فضا را و عرصه را بر دشمنی که تقریبا می توان گفت از یک تفکر سیاسی منطقی و جهانی و عقلایی برخوردار نیست مثل رییس جمهور آمریکا، آن را با هجمه علیه خودش در جهان آگاهی ایجاد کنیم و وقتی تهاجمی وارد می کند جواب او را با تهاجم بدهیم مامون تهاجمی ورود پیدا کرد امام جواد(ع) هم تهاجمی پاسخ او را دادند./933/پ203/ب1

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه