• ایران
  • جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
حضرت زهرا(س) زن را نه دور از اجتماع بلکه در متن جامعه می‌دید؛ یادداشتی از حجت‌الاسلام تقوی
اخبار

حضرت زهرا(س) زن را نه دور از اجتماع بلکه در متن جامعه می‌دید؛ یادداشتی از حجت‌الاسلام تقوی

شفقنا- حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی حضرت جوادالائمه (ع)، در یادداشتی با عنوان «جایگاه زن در نگاه و تفکر و اندیشه حضرت زهرا سلام الله علیها» که دراختیار شفقنا قرار داده آورده است:

برای رسیدن به حقیقت نگاه اولین و بزرگترین و اندیشمند ترین زن تاریخ بشریت یعنی صدیقه طاهره سلام الله علیها نسبت به مقام و منزلت زنان جامعه خصوصا زنان جامعه اسلامی باید از دو منظر به این قضیه پرداخته شود؛

* نخست نگاه به سیره گفتاری و نگاه لسانی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها

* دوم سیره رفتاری و الگوی عملی حضرت فاطمه سلام الله علیها

در گفتار آن بزرگوار مطالب فراوان و بی بدیل و بی نظیری نسبت به جایگاه زن در معارف دینی و آموزه‌های مذهبی شنیده و می شنویم و می بینیم.

فرمایشات آن بزرگوار در مراحل گوناگون و در ازمنه مختلف نشان از این دارد و بیانگر این مطلب است که در هر فرصت مناسب حضرت زهرا سلام الله علیها جایگاه بانوان جامعه دینی رو ترسیم کردند اگر فقط به دو نکته اشاره کنیم این بحث ما غنی از فرمایشات آن بزرگوار خواهد بود:

نکته اول آنجا که می فرمایند خطاب به زنان جامعه دینی که من از دنیای شما سه چیز رو دوست دارم

اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها نوع خواست و نوع نگاه خودشان رو به خواسته های نفسانی مشخص می کنند بیانگر این است که آن حضرت ترسیم یک واقعیتی عینی رو بیان می‌کنند یعنی من به عنوان یک زن به عنوان یک دختر به عنوان یک همسر و به عنوان یک مادر خواسته من و قلب من متمایل به این خواسته هاست؛ تجمل و تجمل گرایی در ایده و تفکر من نیست تنوع طلبی در تفکر من نیست زیاده خواهی در تفکر و اندیشه من وجود ندارد بلندپروازی نمیکنم پا را از گلیم خودم درازتر نمی‌کنم در چهارچوب واجب و حرام و مستحب و مکروه قدم برمی‌دارم این بیان می‌تواند دانشگاهی از اندیشه و درس و تفکر باشد.

حضرت در پاسخ سوال امیرالمومنین که در حقیقت سوال رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است که می‌فرمایند «بهترین زنان جامعه چه زنانی هستند» آن حضرت می فرمایند کسی که ارتباطش با نامحرم حساب شده باشد نه بی دلیل نامحرمی او را ببیند و بی‌دلیل نامحرمی را نظر و نگاه کند و این نه به معنای تفکر خشک و بسته است بلکه مراد حضرت زهرا از فضای باز است و جلف بودن در نگاه و نظر است که می‌فرمایند نامحرم را نبیند و نامحرم او را نبیند یعنی در غیر ضرور در غیر شرایط اضطرار و در غیر مواردی که لزوم برای این ارتباط است این ارتباط برقرار نشود؛نگاه، خنده، سکوت، تماس، کلام، پیام، نوشتار او…

اما سیره رفتاری و عملی آن بزرگوار از لحظه ولادت تا لحظه شهادت تمام مدت عمر دقیقه به دقیقه و ثانیه به ثانیه، آموزش و ارتقاء جایگاه زن در نگاه معارف دینی و معارف قرانی واجتماعی است. حضرت، زن را نه دور از اجتماع بلکه در متن جامعه می بیند؛ نه او را در متن رها و دور از شأن زن و نه او را برده و اسیر و کنیز و ابزار دست زور و تزویر کنیز معرفی می کند.

حضرت زهرا سلام الله علیها در سیره عملی نشان می‌دهند که می‌شود هم مفسر قرآن بود هم دانشمند و فاضل، هم راوی حدیث بود هم جوان بود هم متواضع بود هم خواسته های غیر منطقی و غیر معقول نداشت هم محجبه بود هم عفیفه بود هم صدیقه بودصداقت در گفتار وعمل هم طاهره بود عاری از گناه وپلیدی بود و این جایگاه رفیع زن در نگاه حضرت زهرا سلام الله علیها است.

رفعت مقام زن زمانیست که امیر بیان قهرمان عدالت می فرمایند هیچ گاه فاطمه مرا عصبانی نکرد ومن نیز او را به خشم نیاوردم و یا می‌فرمایند هرگاه فاطمه (س) را می‌دیدم غمهایم زایل می‌شد.

چه جایگاهی برای زن بالاتر که حضرت علی (ع) اعتراف کنند هر وقت وارد منزل میشدم وحضرت زهرا (س) در خانه نبود غمگین می‌شدم

مادر نمونه بودن رفعت مقام زن است مگر نه این است که راه بهشت ازطریق محبت مادران است و اعتدال در گفتار و عمل بزرگی زن را نشان می‌دهد.

حضرت، مقام زن را در ازدواج آسان و زود میدانند و در سیره عملی این مطلب را نشان می‌دهند؛ سرعت در ازدواج درست و فرزند آوری منطقی و عقلایی، نشان بالندگی وشعور و درک صحیح زنان ودختران از زندگی است.

فرزند آوری و مادر بودن که اراده و مشیت الهیست را برای زن فضیلت میشمارند و در دوران عمر کوتاهشون دارای چهار فرزند می‌شوند و محبت ورزیدن به فرزند و توجه به غذا ولباس و تربیت فرزند را شیرین ترین لحضات حیات می‌شمارند.

پیامبر اکرم هم به کمک صدیقه طاهره (س) می آیند و برای ترفیع جایگاه زن می فرمایند «فاطمه ام ابیها» یعنی بهترین جایگاهی که برای زن و دختر بزرگوارشان تعریف می‌کنند مادر بودن است. خلاصه اینکه الگو پذیری از حضرت زهرا (س) خصوصا از جزء جزء زندگی ایشان تنها راه رسیدن به کمال وسعادت است هیچ الگویی در عالم نمی‌تواند بهتر از حضرت زهرا جایگاه و مقام و منزلت زنان را در قله افتخار قرار دهد.

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه