• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزه
تالیفات

روزه

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلله رَبِّ العَالَمیِنَ وَالصَّلَوةُ

              وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ.

 

قَالَ رَسُول الله ( ) : هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّه [1].

ماه مبارک رمضان، تجلّی میهمانی خداوند برای بندگان است، ماه روزه، ماه إستغفار، ماه نماز، دعا، قرآن و ماه خلوص نیّت و عبادت متواضعانه و خالصانه است.

فقها و مراجع بزرگوار، روزه را اینگونه در رساله های عملیه، معنا می کنند، روزه آن است که انسان برای انجام فرمان خداوند عالَم، از اذان صبح تا مغرب از چیزهایی که روزه را باطل می کند، خودداری کند.

روزه در نظام و فرهنگ اسلام، جایگاه ویژه و خاصّی دارد و اسلام و مسلمانان بسیار جایگاه والا و عظیمی برای آن قائل هستند، روزه، آثار و برکات فراوانی هم با خودش به ارمغان می آورد، شاید از معدود عباداتی است که منحصر به امت اسلامی نیست، سایر امت های پیشین هم موظّف به انجام آن بودند، اما به شکل های دیگری، روزه در همه زمان ها بوده و شکل و نوع روزه متفاوت بوده و هست، دلیل بر این گفته، آیه قرآن است، که خداوند متعال می فرماید، يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون‏[2] ، یعنی، اى افرادى كه ايمان آورده‏ايد! روزه بر شما نوشته شده، همان‏گونه كه بر كسانى كه قبل از شما بودند نوشته شد تا پرهيزكار شويد.

پیامبر اکرم ( ) روزه را به عنوان میهمانی خدا نام می برند .

رمضان ماهی است که در آن به مهمانی خداوند خوانده شده اید، روزه داران، میهمان خدا هستند و میهمان دار، خداوند رئوف است و مخلوق میهمان است، ببیند چه ضیافت و دعوتی مهمی، خداوند با فراخوان، همه مؤمنین و مؤمنات را به میهمان سرای خود دعوت می کند؛ در واقع آنان را از زندگی مادّی که سفره مشترک انسان و حیوان است، سفره مشترک انسان مؤمن و کافر است، سفره مشترک انسان نیکوکار و بدکار است، جدا می کند و در جوار رحمت خویش جای می دهد و او را به این جشن پرشکوه فرا می

خواند .

جشنی که میزبان این جشن و میهماندار این جشن، خداوند بزرگ است، کسی که دعوت می کند و قاصد و رسول و رساننده این دعوت، پیامبر بزرگوار اسلام حضرت خاتم انبیا محمد بن عبد الله( ) است؛ متن دعوت نامه، قرآن است، يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون .

میهمانها بندگان مؤمن خداوند متعال هستند، مخلصین، جدا شده ها، و با شخصیت ها، با کلاس ها، با عنوان ها، کسانی که خلوصی در روزه داشته باشند و دارند، جزء برترین ها هستند، چون روزه به تقوا خیلی نزدیک است .

پذیرایی کنندگان، این جشن و دعوتی، فرشتگان إلهی اند، ملائک در طول شبانه روز ماه رمضان مشغول اند، تا بندگان روزه دار خدا را کمک کنند؛ موعد و زمان این جشن و این پذیرایی ماه رمضان است، ماه مبارک رمضان زمان دعوت خداوند از بندگان برای حضور در این میهمانی و جلسه مهم است .

آن وقت خداوند برای اینکه این جشن، هر چه با شکوه تر و آبرومندانه و با ارزش بیشتری، برگزار شود، هدایا و جوائز فراوان و قیمتی، را هم برای میهمانان خویش در نظر گرفته، که تقدیم میهمانان می کند. میهمانی که به میهمانی رفته و سر سفره خداوند نشسته با آن شرایطی که عرض شد و بعد هدایایش را می گیرد و از این میهمانی خارج می شود.

أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَاب[3] .

روایات ما این چنین، هدایا را می شمرند، که خداوند در ماه رمضان کرامت ویژه می بخشد، نَفَس کشیدن روزه داران را تسبیح به حساب می آورد، خواب آنها را در این ماه به منزله عبادت می شمارد، اعمالشان را می پذیرد، اعمال همیشه قابل پذیرش درگاه الهی است، اما این ماه تفاوتش این است که اگر به خاطر روزه داری خوابیده، خواب او هم جزء عبادت به حساب می آید و نفس کشیدن او هم عبادت به حساب می آید و اعمال عبادی حساب می شود، دعای میهمانانش را در این ماه مستجاب می کند، چه تحفه ای بهتر از این که انسان با دعای مُستجاب از این دعوتی برگردد .

وَ مَنْ تَلَا فِيهِ آيَةً مِنَ الْقُرْآنِ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِي غَيْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِي هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُغَلِّقَهَا عَنْكُمْ وَ أَبْوَابَ النِّيرَانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُفَتِّحَهَا عَلَيْكُمْ وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُم [4] .

خداوند درهای بهشت را به رویشان باز می کند. در ماه مبارک رمضان درهای بهشت باز است و درهای جهنم به کلی بسته است، حیف است که کسی در این ماه نتواند، وارد این رحمت و عنایت الهی شود، شیطان در ماه رمضان به زنجیر کشیده می شود، به هر آیه ای که از قرآن تلاوت می کنند، ثواب یک ختم قرآن داده می شود، این ها تحفه ها و هدایایی است، که خداوند به بندگان روزه دار خودش در ماه رمضان عنایت می کند.

وَ الصِّيَامَ تَثْبِيتاً لِلْإِخْلَاص[5]؛ البته حالا موارد دیگری هم هست، که جزء موارد معنوی روزه داری است، اخلاص و خودسازی، که در روایات به آن إشاره شده است .

حضرت زهرا ( ) می فرمایند : روزه تثبیت إخلاص در دل مردم است، روزه دار با خودداری از خواسته های نفسانی، فرمان خدا را اجرا می کند و با عالم ملکوت پیوند معنوی برقرار می کند و چون کارهای حیوانی را رها می کند، درونش با إمساک از لذات جسمانی، صفا و جلا پیدا می کند، از لذت های حرام پرهیز می کند و به سوی امیال روحانی و خواسته های معنوی روی می آورند و این ها از برکات و هدایای ماه رمضان است.

خداوند إن شاء الله به ما توفیق بهره برداری صحیح از این ماه را عنایت بفرماید .

وَ السَّلاَمُ عَلَيْكُم وَ رَحْمَةُ الله.



[1]  . وسائل‏الشيعة : ج 10، ص 313، باب 18 .

[2]  . سوره مبارکه بقره : آیه 183 .

[3]  . وسائل‏الشيعة : ج 10، ص 313، باب 18 .

[4]  . وسائل‏الشيعة : ج 10، ص 313، باب 18 .

[5]  . الوسائل‏الشيعة : ج 1، ص 22، باب 1 .

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه