• ایران
  • یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان:روز قدس روز تمایز بین حق و باطل است
تالیفات

شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان:روز قدس روز تمایز بین حق و باطل است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان، ظهر امروز در برنامه رادیو خراسان به شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان پرداخت.

اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.

 

حجت الاسلام تقوی ارکان دعا را چنین بیان داشت: از گناهان پاکم کن شست و شویم بده از آلوده گی گناه، عیوبم را به خوبی مبدل کن طاهر از عیبم کن، آزمایش و امتحانم را به پرهیزگاری قلب ها قرار بده، مگر نه این است که لغزشها را نادیده می گیری.

 

وی بیان داشت: آیا شست و شو از گناهان ممکن است یا خیرو اگر ممکن است مطلق است یا مقید، دفعتا اتفاق می افتد یا تدریجا، نیاز به استمرار دعا هست یا خیر؟ مراد گناهان مشهود است یا هر نوع آلودگی و لو قلبی و درونی و آیا همه اینها ممکن است که اتفاق بیافتد یاخیر؟

 

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: قرآن به ما می آموزد که شدنی است « إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» اینکه همه گناهان بخشیده شود بدون قید و شرط قطعا مراد قرآن این نیست چرا که می فرماید « فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ».

 

وی افزود: اگر قیامت یوم یقوم الحساب است قطعا برای شستشوی آدم از گناه راه کار ارائه شده است مثلا کسی اگر نعوذ بالله به خدا شرک بورزد در دنیا راه کاربازگشت او است و الا خداوند در برابر شرک با الله کوتاه نمی آید.

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: حق الناس از جمله گناهانی است که خداوند بخشش آن را به دست خود مردم قرار داده تضییع حقوق مردم شست و شوی آن منوط به رضایت شخص تضییع شده است و خداوند تا زمانی که او راضی نشود از ضایع کننده حق و حقوق مردم راضی نمی شود.

 

وی افزود: پیامبراکرم(ص) می فرماید، فردای قیامت بدبخت ترین افراد کسانی هستند که حق الناس برعهده آنان است. به آنان گفته می شود رضایت نامه بیاورید می روند که راضی کنند تضییع شدگان حقوق را آنها می گویند همه اعمال خوب خود را به ما بده و عقوبت همه اعمال بد ما را به عهده بگیر تا راضی شویم و از تو درگذریم. حتی گاهی به این مقدار هم راضی نمی شوند.

 

راه کار غسل از پلیدی ها

 

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در ادامه به بیان راه کار غسل و شست و شوی از پلید ها پرداخت و بیان داشت: اولا این که ادای حقوق مردم شود. و دوم اینکه ادا و جبران حقوق الهی صورت گیرد. سوم توبه حقیقی از گناه و استغفاراست. که اگر این اتفاق رخ دهد آن وقت « إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» می شود.

 

وی افزود: مجموعه توصیه های اولیاء الهی به این موضوع تکیه دارد که آنچه برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند.

 

وی ادامه داد: بر این اساس نمی شود عیوب دیگران را به رخ کشید و برملا کرد و در مرئی و منظر مردم قرار داد و توقع داشت که عیب و آبرو خود انسان محفوظ ماند این رسم و عرف زندگی است. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند ومن کشف عورة أخیه المسلم کشف الله عورته حتى یفضحه بها فی بیته» فاش کردن عیوب دیگران سبب می شود که خداوند عیوب انسان را بر ملا سازد حتی او را در داخل خانه اش رسوا می کند.

 

وی افزود: در کتاب شریف غررالحکم روایتی آمده است که منع کرده از رفاقت با کسی که بر ملا می کند عیوب شما را و خوبی ها را می پوشاند. از رفاقت و دوستی با این  گونه افراد منع شده است.

 

حجت الاسلام تقوی در ادامه شرح بخش دیگر از دعا بیان داشت: آزمون و امتحان الهی به معنی عقوبت نیست بلکه به معنی دوست داشتن خداوند است پیامبران بزرگ همه امتحان می شوند ادم، یقوب، ابراهیم،  یوسف، موسی و عیسی ...

 

وی افزود: وقتی خداوند  بنده ای را دوست دارد او را در معرض  آزمون قرار می دهد و بعد او را به درجات عالیه  نائل می کند حضرت ابراهیم امتحانات سختی را پشت سر گذاشت و نتیجه اش این شد که خلیل الله شد.

 

وی ادامه داد: جنگ احد برای مسلمانان آزمون بود قبل از آن شعب ابی طالب، هجرت به مدینه ، جنگ بدر همه آزمون الهی بود و وقتی در آزمون موفق می شدند خداوند و انزل الله سکینه، صبر و سکینه را بر آنها می فرستاد.

 

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: در افراد به عناوین مختلف « وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» با ترس و گرسنگی، فقر و گرفتاری های دیگر و بلاها آزمون گرفته می شود آنها که در برابر آزمون های سخت قرار گرفتن و گفتند انا لله و انا الیه راجعون همه هستی و همه داروندارمان متعلق به خداست مژده وبشارت و درود خداوند را دریافت کردند.

وی افزود: « أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» و خلاصه کلام این که در خواست از خداوند که قلبم را با تقوی و پرهیزگاری در این آزمونها بگونه ای قرار ده که پایان آن روشن و حامل صلوت الهی باشد.

 

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: مقیل یا به بیان دیگر اقلتی عثرتی یا اقاله که همان عفو گذشت است محو کردن است. در اقاله در معامله طرف مقابل یا فروشنده پشیمان می شود در عین  این که حق او نیست اما پیامبر(ص) می فرمایند هر کس از کسی که در معامله ای پشیمان شده در گذرد خداوند در قیامت از گناهان او در می گذرد گناهان او را می آمرزد. حال ممکن است کسیی پشیمان شود و توبه کند خدا از او در نگذرد.

 

وی افزود: اگر چه بین انسان و پروردگارش بحث معامله ای در اینجا نیست هر چند در جاهای دیگر بحث معامله پیش می آید آنجا که می فرماید « إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم» اما این ربطی به این بحث ندارد منظور گذشت است وقتی در معامله انصراف قبول می شود در برابر پشیمانی اینجا بنده می گوید خدایا من پشیمان هستم شما هم محو کننده و عفو کننده هستی ببخش مرا.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: عثرات به آن معاصی گفته می شود که از روی خطا و سهوی انجام می شود به عبارتی سُر خوردن به سمت گناه، ذنب اگر محو نشود راه برای رسیدن به کمال وجود ندارد بعضی از ذنوب مشکل ساز است اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعا، برخی گناهان اجازه نمی دهد دعا به نتیجه برسد دعا را حبس می کند.

 

روز قدس روز تمایز بین حق و باطل است

 

وی در پایان شرح دعا با اشاره به روز قدس و دعوت از همه مردم برای شرکت در این صحنه سیاسی عبادی که به فرمان حضرت امام خمینی ماندگار شده است بیان داشت: «للحق دوله وللباطل جوله» روز قدس یعنی تمایز بین حق و باطل « کونا للظالم خصما وللمظلوم عونا» نسبت به ظالم خصم و دشمن باشید و نسبت به مظلوم یاری کننده.

 

وی افزود: بنای فرهنگ تشیع و علوی دفاع از ستمدیده و مظلوم است آموزه های قرآنی و دینی به ما یاد می دهند که «من اصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس منهم، و من سمع رجلا ینادى یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم‏» حتی اگر فلسطین مسلمان هم نبود تفکرات دینی ما اجازه نمی داد در برابر ظلم و جور سکوت کنیم.

 

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: « انی لا اری الموت الا السعاده ولا الحیاه مع الظالمین الا کبریا» سکوت در مقابل ظلم اسارت وبردگی است. فریادی که ملت ایران بر سر اسرائیل زده است اگر همه مسلمانان می زدند امروز شاهد خیلی از مسائل نبودیم امروز با بودجه جهان اسلام از سیاست انگلیسی تفرقه بیانداز و حکومت کن استفاده می شود.

 

وی افززود: در سوریه صف بندی اسلام در برابر جهل و بهره وری غرب در برابر برادرکشی مسلمانان است در افغانستان، پاکستان، مصر اتفاقاتی که در جریان است سرچشمه آن یهود نژاد پرست و امریکاست که برای نفع خود از جهل برخی استفاده می کند و چنین مسلمانان را به جان هم می اندازند. که ان شاء الله شر انها دامن گیر خودشان شود و شاهد پیروزی اسلام و مسلمین باشیم./933/پ202/پ

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه