• ایران
  • ﺳﻪشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تفسیر دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان: عفاف و پاکدامنی از صفات مؤمن است
اخبار

تفسیر دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان: عفاف و پاکدامنی از صفات مؤمن است

اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.

 

خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاکدامنى و بپوشانم در آن جامه قناعت وخوددارى و وادارم نما در آن بر عدل وانصاف وآسوده ام دار در آن از هر چیز که مى ترسم به نگهدارى خودت اى نگه دار ترسناکان.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون شرح دعای روز یازدهم بیان داشت: در اینجا ما از محضر پروردگار این گونه درخواست می کنیم که خدایا زینتم بده به پوششی از عفاف یعنی هم پوشش و ستر و ساتر باشد هم همراه با عفاف و پاکدامنی باشد. قرآن کریم عفاف را از صفات مؤمنین بحساب آورده و می فرماید «وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ»

اللهم زیّنّی فیه بالسّتر و العَفاف

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: زیبائی بشر در پوشش است زیبائی او در لباس است اگر چه خداوند وقتی بشر را آفرید گفت «فتبارک الله احسن الخالقین» یعنی همه ی اندام انسان و خود وجود وجودی انسان زیبا خلق شده است و خدا در این آیه شریفه این زیبائی و این خلقت خوب را تأیید می کند که البته مراد نفس انسان است.

وی افزود: اما باز زمانی زیبا می شود این اسکلت و این جسم که مزین به لباس شود و هر نوع لباسی می تواند یک زیبائی خاصی به انسان عنایت کند لباسها می تواند مختلف باشد گاهی می تواند لباس فخر و مباهات باشد گاهی می تواند لباس نمایش باشد گاهی می تواند لباس پوشش تنها باشد و گاهی می تواند لباس عفاف و تقوی باشد.

وی ادامه داد: ممکن است ما پوشش داشته باشیم اما این پوششمان پوشش تقوی نباشد گاهی لباسهای تنگ پوشیده می شود گاهی لباسهای کوتاه پوشیده می شود گاهی لباسهائی که آقایان ممکن است بپوشند و این لباس نتواند لباس تقوی معرفی شود این را در این جا و در این دعا ما از خداوند این گونه درخواست می کنیم که خدایا من آن لباسی را می خواهم که هم پوشش باشد و هم دارای عفت و پاکدامنی باشد.

استاد تقوی گفت: خدایا قصدم از این لباس نمایش به دیگران نباشد و قصدم از این لباس این نباشد که خدای نکرده دیگران را وادار به گناه کنم و جذابیت ایجاد کنم.این یک معنا برای این بخش دعا می تواند باشد.

وی افزود: امروز دشمن در تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، این شیوه را بکار گرفته و به طریق مختلف، لباس ها و پوشش هایی را در بین جوانان تبلیغ می کند و به مدد ستاره های هنری محبوب می کند که نه تنها سترو عفاف ندارد و در شأن یک زن و مرد مسلمان به خصوص شیعه نمی باشد که بماند بلکه موجب آلودگی جامعه و فضای معنوی کشور می شود.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه گفت: و معنای دومی که می شود برداشت کرد این است که خدایا به من یک نوع پوشش از عفاف عنایت کن که عیب دیگران را بپوشانم عیب پوش دیگران باشم اگر انسان عیب دیگران را بپوشاند دیگران هم عیب او را می پوشانند من وقتی عیب دیگران را بگویم دیگران هم عیب من را خواهند گفت.

وی افزود: اما اگر من تلاش کنم در حفظ آبروی دیگران، دیگران هم اگر بخواهند آبروی مرا ببرند، طبق روایات خداوند آنها را در آن مسیر قرار نمی دهد یعنی مسیرشان را عوض می کند که آنها در حفظ آبروی من بکوشند. البته عفت می تواند بصورت کار بردی در خیلی از امور ساری وجاری باشد. مثل عفت در کلام وگفتار، عفت در کردار، عفت درشهوت، عفت درپوشش، «زکاةُ الجمالِ العِفافُ» حضرت علی (ع) می فرمایند زکات زیبایی، عفت و پاکدامنی است.

وی گفت: دربیان دیگری دارند که «افضَلُ العبادَةِ العِفافُ» عفت و پاکدامنی، برترین عبادات است «ثَمَرةُ العِفَّةِ الصّیانَةُ» ثمرة عفت و پاکدامنی، محفوظ ماندن از گناه می باشد.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: رسول اکرم(ص) در مسیر راه با یکی از اصحاب خویش که از جبهه نبرد باز می گشت، مواجه شدند که به طرف منزل خود می رفت حضرت به او فرمودند از جهاد اصغر برگشته ای و به جهاد اکبر میروی عرض کرد مگر جهادی بالاتر از جنگ با شمشیر هم هست حضرت فرمودند بلی جهاد آدمی با نفس خود که این همان عفاف است.

واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: بر من لباسی بپوشان از قناعت و رضایت و کفاف، رسول الله (ص) می فرمایند« القناعة مال لا یَنفَد» قناعت، ثروتی است که تمام شدنی نیست. «وَضَعتُ الغنی فی القناعة و هم یطلبونه فی کثرة المال فلا یَجدونه» خداوند متعال به حضرت داود (ع) وحی کرد: من توانگری را در قناعت نهاده ام، اما مردم در فراوانی مال بدنبالش می گردنند درنتیجه پیدایش نمی کنند.

وی افزود: «مَنْ قَنِعَ بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ فَهُوَ مِنْ أَغْنَى النَّاسِ» امام صادق (ع) می فرمایندکسی که به آنچه خداوند روزیش داده، قانع باشد بی نیازترین مردم است.                                                                                                                                               

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: شیعیان اهل بیت علیهم السلام در زندگی شان همیشه از آنچه خدا به آنها عنایت کرده راضی هستند. ولی قانع به آن معنایی که ما قانع باشیم قطعاً نیستیم ما خیلی از درخواست هایمان بالا است ما از خداوند خیلی چیزها می خواهیم همه ی خواسته هایمان را باید از او بخواهیم او آنقدر بزرگ است که به کم نباید قانع بود نباید بگوئیم حالا خدایا همین بس است، نه می گوئیم ما به آنچه که دادی راضی هستیم اما بیشتر از اینها عنایت کن.

وی افزود: الآن در نظام جمهوری اسلامی ما در این شرایطی که قرار داریم به حمد الله به برکت این نظام خیلی از امکانات مادی را خداوند در اختیار ما قرار داده بعلاوه امکانات معنوی اما به این قانع نیستیم می گوئیم نه انشاء الله حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بیاد این معنایش این است که ما در این عبارت دعا می گوئیم خدایا بر من پوششی بپوشان از قناعت و رضایت و کفاف هم برای من کافی باشد که من نیاز به رو زدن پیش دیگران نداشته باشم.

واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ

رییس مرکز فقهی جودالائمه بیان داشت: مرا ممحز به عدل و انصاف قرار بده انصافی که از نعمات الهی است انسان باید در زندگی هم نسبت به خودش و هم نسبت به خدا و هم نسبت به خلق خدا منصفانه قضاوت کند در داده های خودش منصفانه باشد در گرفته هایی که از ما گرفته می شود منصفانه نظر بدهد.

وی افزود:  منصف بودن در زندگی و در تعامل با دیگران، به لحاظ روحی و روانی انسان را به آرامش می رساند و خیلی از رفتارها و تعاملات دیگران بر این اساس قدری قابل حضم بوده و در نتیجه اختلافات و سوء تفاهمات کمتر می شود.

وی گفت: در قضاوت ها، حرف ها وعملکردها اگر جانب انصاف را داشته باشیم جدا از آنکه مورد رضایت حضرت حق و نزول برکات می شود در بین مردم هم محبوبیتی کسب می شود و نیز آنها را به این وادار می کند که اعمال ما را در ترازوی انصاف بسنجند و قضاوت کنند.

وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین

استاد حوزه و دانشگاه خراسان در شرح فراز پایانی دعا بیان داشت: از چه و از که باید ترسید؟ پیامبر اکرم (ص) می فرمایند هر که از خدا به ترسد همه چیز از او می ترسند.

وی افزود: امام صادق (ع) فرمودند « مَن خاف الله أَخاف اللهُ منه کلَّ شیءٍ؛ و من لم یَخَفِ الله أَخافه الله من کل شیءٍ»  هر که از خدا بترسد خداوند همه چیز را از او می ترساند؛ و هر که از خدا نترسد خدا او را از همه چیز ترسان کند.

وی ادامه داد: خدا ترسی سبب می شود انسان در اعمال و رفتارش دقت کند و هر کاری را انجام ندهد این باعث می شود انسان به سمت تقوی سوق داده شود. ترس از خدا باعث می شود فرد گناه نکند، تجاوز به حقوق دیگران نداشته باشد، ربا و حرام خوری نکند، به درمانده و بیچاره کمک رسانی کند و همینطور کارهای را که باید، انجام دهد و آنچه نباید، ترک کند.

رهبری از دشمن نمی ترسد

 حجت الاسلام تقوی گفت: چرا مقام معظم رهبری از هیچ تهدید دشمن نمی ترسد وحتی به مردم صبوری می دهد و برعکس دشمن خیلی می ترسد چون ایشان از خدا می ترسد، چرا شاه از امام می ترسید چرا ارتش شاهنشاهی در برابر امام تسلیم می شود چون امام از خدا می ترسید.

وی افزود: یکی از خطراتی که جامعه را تهدید می کند بحث استرس است ببینید اولیاء ما چقدر قشنگ به ما پاسخ دادند و به ما قشنگ جواب دادند و ما را به زیبائی راهنمائی کردند. امروز پزشکان ما همه متفق هستند که استرس در رأس همه امراض قرار دارد و زمینه ساز خیلی از مریضی ها است.

وی گفت: ما در این دعا بهترین خواسته مان از ذات اقدس الهی این است که ما چون شناختیم اینجا جایی است که هر کس از هر جا بترسد به اینجا پناه می آورد ما هم در استرس هایی که داریم از شما درخواست کمک و عدم ترس داریم.

وی افزود: استرس و ترس مانع از پیشرفت و رشد انسان می شود ترس و استرس از نتیجه نگرفتن یا پاسخ نگرفتن از کسی یا چیزی باعث می شود برخی خواسته های خود را مطرح نکنند و یا کاری را که قرار است انجام دهند رها کنند که این به مرور باعث انزوای این افراد از جامعه می شود و خطرات بعدی نیز به همراه دارد.

وی در پایان گفت: نتیجه گیری کلی دعا این است که عیب پوشی از خود ودیگران درصدر تلاشهایمان قرار دارد وچون بدون کمک پروردگار امکان پذیر نیست بنابر این می گوئیم اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ خدایا توکمک کن، سربلندی و عزت و ثروت در قناعت است پس این را از خدا می خواهیم، بهمراه خواستگاه دیگرمان که عدل وانصاف است و در نهایت اینکه اگر بخواهیم همه چیز از ما بترسد و ما از هیچ چیز نترسیم باید فقط از خدا بترسیم./933/ت301/ب

/ پايان خبر /

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه