• ایران
  • یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
در بلایا باید عاقلانه و عالمانه عمل کرد همانطور که ائمه عمل می‌کردند/ امروز افرادی می‌خواهند علم را در برابر دین قرار بدهند درحالی که علم و دین مکمل هم هستند/ گفت و گوی حجت‌الاسلام تقوی با شفقنا
اخبار

در بلایا باید عاقلانه و عالمانه عمل کرد همانطور که ائمه عمل می‌کردند/ امروز افرادی می‌خواهند علم را در برابر دین قرار بدهند درحالی که علم و دین مکمل هم هستند/ گفت و گوی حجت‌الاسلام تقوی با شفقنا

شفقنا- مدیر مرکز فقهی و تبلیغی جوادالائمه با بیان اینکه بلایای جهانی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید اظهار کرد: باید در برابر بلایا، عاقلانه و عالمانه عمل کرد و امروز راه عالمانه و عاقلانه عمل کردن تسلیم گفته و نظرات کارشناسان و متخصصین است همانطور که اولیای ما هم همین گونه عمل کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر تقوی در گفت و گو با خبرگار شفقنا با تاکید بر عدم حضور مردم در مکان‌های پرتردد، گفت: حضور در معابر و جلسات عمومی با توجه به بحث جهانی  کرونا ویروس، فعلا به عنوان یک بلیّه جهانی در میان جامعه بشری مطرح شده است. برای این بلیّۀ عمومی و جهانی در نظام پزشکی و نظام علمی ما هنوز پادزهری پیدا نشده اما توصیه‌هایی از ناحیه پزشکان، پرستاران و متخصصین امر و دانشمندان مربوطه و ویروس شناسان مطرح شده که یکی از آنها خانه نشینی و یا قطع ارتباط با دیگران است؛ چراکه یکی از راه‌های انتقال این ویروس از طریق ارتباط در جامعه و حضور در اجتماعات هست.

او در ادامه افزود: قطعا آنچه را که امروز ما در بحث مربوط به کرونا می‌بینیم مباحثی است که در ۱۴ قرن پیش، یعنی در ۱۴۰۰ سال قبل از اسلام همه آنها را پیش بینی کرده بودند که امروز افرادی می‌خواهند علم را در برابر دین قرار بدهند و یا به تعبیری بگویند که دین در برابر علم تسلیم شده است ولی اینطور نیست؛ علم و دین مکمل هم هستند علوم نزد اهل بیت و نزد اولیاء الله است. پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند «انا مدینه العلم و علی بابها فمن اراد المدینه و الحکمه فلیأتها من بابها» همه علوم عالم در دست اولیای الهی است. امیرالمؤمنین می‌فرمودند: «سلونی قبل ان تفقدونی» من را بخوانید قبل از اینکه من را نبینید و در رابطه با همه علوم هم سوال کنید و بحث خاصی را مطرح نکردند.

این استاد حوزه علمیه مشهد به برخی از رفتارهای پیامبر و ائمه برای مقابله با خطرات اشاره کرد و گفت: اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش و حتی آیین توحیدی در قبل از اسلام هم به بعضی از نکات برای حفظ جان و سلامت انسانها اشاره دارد. در آغازین روز بعثت پیامبر اکرم (ص) وقتی قرار است پیامبر اکرم مبعوث شوند و قرار است اتفاق خاصی در این عالم رخ بدهد و جهان به سوی یک فلاح و رستگاری حرکت کند، پیامبر بنابه دلایلی از مکه به مدینه هجرت کنند در مسیر هجرت پیامبر متوجه می‌شوند که دشمن در تعقیب آنها است؛ بنابراین پیامبر وقتی می‌بینند جان خودشان و همراهانشان در خطر است پس باید دست به کار می‌شدند و خودشان را تسلیم نمی‌کردند. لذا در غار معروف ثور مخفی شدند. پیامبر باید کاری را انجام می‌دادند و آن نشستن در خانه بود و خانه پیامبر آن روز همان غار ثور بود جایی که می توانستند از شر دشمن در امان بمانند غار ثور بود یک کاری هم عنایت و تفضل بود که خداوند انجام داد به عنکبوت دستور داد که جلوی غار را با تارهای خودت به گونه‌ای مسدود کن که اگر کسی بیاید و ببیند و دشمن ورود پیدا کند باورشان این باشد که به تازگی کسی وارد این غار نشده است و همین اتفاق هم شکل گرفت.

تقوی ادامه داد: هر طریقی که انسان بتواند جان خودش را از دشمن نجات دهد باید آن طریق را برگزیند پیامبر گاهی در عرصه‌های جنگ رودررو با دشمن مقابله می کردند و گاهی هم لازم بود در یک محیط خلوت و آرامی می‌نشستند همان کاری که امروز ما باید انجام دهیم و از شر این دشمن در خانه بنشینیم، این دشمنی است که با خانه نشینی ما و کمک الهی از جامعه ما و جامعه جهانی دور می شود. اگر ما زنجیره ارتباط مردمی را قطع کنیم این ویروس از جامعه رخت برمی‌کند بلاهای مختلف در طول تاریخ برای همه افراد بوده و اینطور نیست که برای همه افراد بد باشد.

رئیس مرکز فقهی و تبلیغی جوادالائمه اظهار کرد: البلاء للولاء گاهی نیکان خوب عالم دچار بلا و مصیبت شدند و باید بلا و مصیبت را تحمل کنند بلاها بعضا امتحان الهی است «وَ لَنبلُوَنَّکُم بشئٍ من الخَوفِ و الجوع و نَقصٍ منَ الاَموال وَ الَانفُسِ وَ الثَّمَرات وَ بَشِّرِ الصّابرین الَّذینَ اذا اَصابَتهُم مصیبهٌ قالوا انّا لله و اِنّا اِلَیه راجِعون». گاهی وقت‌ها خداوند انسان را با گرسنگی امتحان می‌کند، گاهی با فقر، گاهی با از دست دادن سرمایه و ثروت و ثمره زندگی، گاهی با مرگ جوان و گاهی با مصبتهای طبیعی و غیر طبیعی. اگر کسانی در برابر امتحان الهی صبورانه برخورد کردند و گفتند ما از آنِ خداییم و به سوی خدا برمی گردیم خدا هم می گوید حالا صلوات و رحمت خدا بر شما باد شما مورد رحمت و عنایت الهی قرار گرفتید گاهی مصلحت بر این بود که حضرت نوح خودش و برخی از اطرافیانش را سوار بر کشتی کند تا از یک بلیه ای نجات پیدا کند و همین کار هم انجام شد.

تقوی در ادامه به نمونه‌های دیگری از زندگی ائمه اشاره کرد و گفت: گاهی مصلحت در این بود که حضرت ابراهیم خلیل الله در میان آتش به وسیله منجنیق بیفتد تا اتفاقات جدیدی در عالم رخ دهد؛ حضرت ابراهیم تسلیم امر الهی شد و پرتاب میان آتش شد و از کسی هم غیر از خدا کمک نگرفت، همه آمدند برای کمک، ملک آب، باد و خاک آمد. گفت اگر شما بخواهید به من کمک کنید آیا بدون اجازه خداوند کمک می‌کنید گفتند: نه. گفت اگر شما بخواهید این آتش را از بین ببرید و خداوند شما را منع کند می‌توانید این کار را انجام دهید؟ گفتند: نه. حضرت فرمود پس چطور می خواهید به من کمک کنید من از خود خداوند کمک می خواهم تا او به من کمک کند. خداوند هم حضرت ابراهیم را کمک کرد. حضرت یونس قرار شد در شکم ماهی قرار بگیرد ماهی حضرت یونس را بلعید اما خطاب شد به ماهی که این خوراک شما نیست او را نگه دار و بعد به ما پس بده و همینطور هم شد و بعد حضرت یونس از شکم ماهی بیرون آمد. در جریان حضرت ایوب پیغمبر بزرگ الهی، بدترین بلیه­ای که می شود تصور کرد برای حضرت اتفاق افتاد به این معنا که حضرت ایوب دچار مشکلی شد که کرمها و بعضی موجودات زنده بدن او را می خوردند که یک منطقه خلوتی و یک محیط آرامی را انتخاب کرد و از شهر بیرون رفت و همسر او برای او غذا می برد و او را مقداری پذیرایی و تیمار می کرد تا زمانی که بهبودی پیدا کرد و از این بلیه نجات پیدا کرد و برگشت.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه در بلایا باید از نظر متخصصین و کارشناسان استفاده کرد، گفت: بلایای جهانی بلایای عمومی و عام است که گاهی برای هر کسی ممکن است پیش بیاید و باید در برابر بلایا، عاقلانه و عالمانه عمل کرد امروز راه عالمانه و عاقلانه عمل کردن تسلیم شدن در مقابل گفته ها و نظرات کارشناسان و متخصصین است اولیای ما هم همینطور عمل کردند. امیرالمومنین، امامی که بر همه علوم عالم مسلط هستند، از نظر علمی و از نظر فضل و کمال و دانش و تقوا آن گونه که پیامبر در مورد ایشان بیان می‌کند شخصیت بی بدیلی در عالم خلقت است اما وقتی شمشیر سمی به سرشان می خورد با اینکه در کنار ایشان امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت زینب(س) حضور دارند اما می‌گویند که بروید و طبیب بیاورید. شمشیر به سم آغشته بود و این ویروس باید توسط طبیب درمان می‌شد. طبیب دستور داد گوسفندی را بکشند یکی از رگ‌های بدن گوسفند را در شکاف سر حضرت قرار دادند طبیب گفت که بهبودی مشکل است اما شما شیر به حضرت دهید امام حسن و امام حسین و خود حضرت امیرالمومنین در برابر گفته پزشک مخالفت نکردند و شیر آوردند و حضرت شیر تناول کردند.

تقوی تصریح کرد: این مساله به این معناست که در برابر مسائل علمی و در مسائل پزشکی، ائمه ما هم تابع برخی از نظرات بودند در عین حال که خودشان بر همه علوم عالم مسلط بودند اما می‌خواستند همه مراحل طبیعی و عادی طی شود. ما در تاریخ نمونه‌های اخلاقی متعددی هم داریم که ائمه و اهل بیت ما توصیه کردند. به عنوان مثال سیره امام هادی (ع) و سیره سایر اولیاء، حفظ جان مردم بود. به عنوان نمونه حضرت به کسی که به ملاقات ایشان آمده بود فرمودند « کسی تو را ندید مراقبت و مواظبت کردی؟» یعنی حفظ جان او برای امام مهم بود آن آقا سبد خیار را روی سرش می گرفت و به عنوان خیار فروش به خانه امام هادی می‌آمد تا کسی متوجه نشود و جان او حفظ شود.

استاد حوزه علمیه مشهد بیان کرد: حفظ جان انسان حتی بر ملاقات و زیارت اهل بیت مهم است و امروز بنا به شرایط و مصالح، درب‌های حرم آل الله و اهلبیت بسته شده است و از زیارت محرومیم. کسانی بودند که در تمام عمر خود به زیارت ائمه نرفته بودند اما جزو بهترین شیعیان اهل بیت بودند. ما امروز شیعیانی را در لبنان داریم که شاید در تمام عمرشان به زیارت حضرت رضا نیامدند اما جزء بهترین موالیان اهل بیت(ع) هستند. در خود عربستان، آفریقا، هند و پاکستان، شیعیان بزرگوار و عزیزی هستند که هنوز موفق به زیارت حضرت رضا(ع) و حضرت اباعبدالله نشدند اما جزء بهترین شیعیان و مسلمانان عالم هستند و نمی‌توان گفت این افراد در کارشان دچار خلل هستند!. زیارت برای زمانی است که شرایط مساعد باشد اما اگر رفتن ما به زیارت جان خودمان و دیگران را به خطر می اندازد قطعا اولیای الهی راضی به این امر نیستند.

رئیس مرکز فقهی و تبلیغی جوادالائمه تصریح کرد: یکی دیگر از راه‌های غلبه بر ویروس توکل بر ذات اقدس الهی است اولیای الهی هم به ما یاد دادند که چگونه دعا کنیم. امیرالمومنین به ما یاد دادند که اول باید طلب استغفار کنیم زیرا گاهی بعضی از گناهانمان سبب نزول بلا می شود «اللهم اغفرلی الذّنوب الّتی تنزل البلاء، اللهم اغفرلی الذّنوب الّتی تقطع الرّجاء، اللهم اغفرلی الذنوب الّتی تحبس الدّعاء». بعضی گناهان دعاهایمان را حبس می کند و دعا به اجابت نمی‌رسد. بعضی از گناهان سبب می‌شود بلا نازل شود؛ بعضی از گناهان ما را ناامید می کند مأیوس می‌شویم از هیچ کجا امیدی نداریم نه اقوام می‌توانند کمک کنند نه فرزند و نه سرمایه و خانه نشینی و توکل به خدا است که ما را کمک می‌کند. دانشمندان جهان می‌گویند بهترین راه مقابله با کرونا شستشوی دست و صورت با آب و صابون است در ۱۴قرن قبل یعنی ۱۴۰۰ سال قبل اسلام هم آمد و گفت در شبانه روز ۵ نوبت وضو بگیرید دستها و صورت و گوش و بینی خود را بشویید. این اعضای مهم بدن باید تمیز و نظیف باشد «النظافه من الایمان». همچنین اسلام غسل‌هایی را برای افراد واجب کرده است و پوشیدن لباس سفید و روشن هم برای مردم مستحب است تا اگر مقداری کثیف شد دیده شود؛ امروز هم پادزهر ویروس کرونا نظافت و تمیزی است.

تقوی بیان کرد: در رابطه با ارتباطات‌هایمان هم گاهی سفارش کرده که اگر کسانی ویروس داشتند از آنها فاصله بگیرید مثلا دروغ، غیبت، تهمت، شراب، مجلس خلاف شرع و مجلسی که به انسان در مسائل دینی و مسائل اعتقادی لطمه بزند ویروس است. ویروس تنها یک نوع نیست بلکه  هر چه که به انسان صدمه اعتقادی، صدمه جنسی و صدمه اجتماعی بزند این ویروس است و توصیه شده که باید از افرادی که این خصلت‌ها را دارند فاصله گرفت و در حال حاضر هم ویروس کرونا آمده است که احتمال دارد در هر کسی وجود داشته باشد احتمال اینکه در خانواده، دوستان، اقوام در صف نماز جماعات وجود داشته باشد زیاد است و باید فاصله را رعایت کرد و ما هم تسلیم هستیم و مگر خداوند فقط در مصلاها و در مراکز عبادی ما است! هر جای عالم که ما خدا را صدا بزنیم خدا همانجا هست و حضور دارد.

این استاد حوزه به وظایف مسوولین اشاره کرد و گفت: نکته بعدی، وظیفه مسوولین است. مشهد، شهر مقدسی است که مردمی فهیم و بزرگواری دارد و تا حد امکان تلاش کردند به گفته‌ها، دستورات و نظرات کارشناسان عمل کنند. بنابراین باید فرهنگ سازی کنیم و نباید مردم را تهدید کرد؛ همین که با آنها صادقانه سخن بگوییم و واقعیت‌ها را با آنها درمیان بگذاریم آنها هم عمل خواهند کرد.

او شرایط کشور برای مقابله با کرونا را جهادی عنوان کرد و گفت: مسوولین باید شرایط بحرانی را برای مردم بازگو کنند و اگر احتمال بدهیم کسانی با رسانه در ارتباط نیستند یا با رسانه کمتر ارتباط دارند از طریق بلندگوها، مساجد، مراکز عمومی و میادین شهرها و با وسیله ماشین‌های سیار تبلیغات لازم را انجام دهند و از مردم بخواهیم که در خانه بمانند آنها هم قطعا تسلیم هستند و مردمی نیستند که بخواهند لجاجت کنند. نکته بعدی این که مسوولین باید مواد عمومی ضروری مردم و کالاهای اساسی آنها را در نزدیکترین مکانی که امکان دسترسی برای خرید باشد فراهم کنند. شرایط کشور، جهادی است و همه ما باید دست به دست هم بدهیم و جهادی عمل کنیم این امکانات اگر در دسترس باشد نیازی ندارد که مردم راه دور بروند و یا گشتی در شهر بزنند بلکه در اولین منطقه محل خودش باید بتواند وسایل مورد نیازش را فراهم کند.

تقوی در پایان خاطرنشان کرد: باید با کمک مردم و با یاری گرفتن از جوانان متدین، سرمایه‌داران متدینی که دلسوزانه عمل کنند، کمک بخواهیم و شهر را ایزوله کنیم، مراکز عمومی را پاکسازی کنیم اگر نیازی به ویروس زدایی و گندزدایی است انجام دهیم تا انشالله از این بلیه عبور کنیم و امید به اینکه با کمک همه دست اندرکاران خصوصا کادر پزشکی که در خط مقدم مبارزه هستند و با عنایات الهی در ایام شادی مسلمانان خصوصا میلاد حضرت بقیه الله شاهد جشن پیروزی مردم ایران و جهان باشیم.

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه