• ایران
  • پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
تقاضای دعا و نماز باران در ظهر تاسوعا برای نزول برکات آسمانی
اخبار

تقاضای دعا و نماز باران در ظهر تاسوعا برای نزول برکات آسمانی

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) خواستار شد:

تقاضای دعا و نماز باران در ظهر تاسوعا برای نزول برکات آسمانی

گروه اجتماعی: رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) با هشدار نسبت به خشکالی با وجود بی‌آبی حاصل از نبود باران و تشنگی زمین در برخی مناطق کشور، خواستار برگزاری دعا و نماز باران در ظهر تاسوعای حسینی در جهت نزول رحمت و برکت الهی شد.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از خراسان رضوی، با اشاره به اهمیت دعا در فرهنگ اسلامی و ثمرات آن در زندگی، خواستار یک صدایی مردم و علما در تاسوعای حسینی برای دعا جهت باران و نزول رحمت الهی شد.
حجت‌الاسلام تقوی بیان کرد: دعا در فرهنگ و آموزه‌های دین مبین اسلام یکی از عباداتی است که به جرأت می‌توان گفت تأثیر آن عملا مشاهده شده است و این تأثیر برای هر کسی روشن و واضح است. دعا برای هر مشکلی و امری که در زندگی پیش می‌آید، می‌تواند برای انسان مشکل‌گشا باشد.
وی با اشاره به روایت «الدعا مخ العباده»، بیان کرد: عبادت اظهار کردن نهایت ذلت، خضوع، انکسار و حاجت است و چیزی بالاتر از دعا برای این امر نداریم، همانگونه که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «بهترین عبادت، دعاست».
حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: یکی از مکان‌هایی که در فرامین پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) به دعا کردن توصیه شده، بحث عدم نزولات آسمانی است. باران حیات‌بخش و سیراب‌کننده زمین است و لطافت و صفا به زمین و انسان‌ها می‌بخشد. در پرتو باران و نزولات آسمانی حیات به جامعه بشری بر می‌گردد.
دعای باران امام علی(ع)
رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) گفت: امیر‌المومنین(ع) در یکی از خطبه‌های معروف خود می‌فرمایند: «خداوندا، بارانی ده که تپه‌ها و کوه‌های سر به فلک کشیده ما را مملو از گیاه و سبزه و درخت و سبزی کند و در دامنه‌ها و دشت‌ها باران جاری گردد و نعمت را برای سرزمین ما فراوانی بخشد، با این نزولات باران میوه‌ها به ما روی آورند و چهارپایان و حیوانات ما در پرتو این باران و نعمات باران زندگی کنند و سرزمین‌های دورتر نیز از ما بهره‌مند شوند و روستاها مدد بگیرند».
وی افزود: حضرت علی(ع) بعد از این دعا، باران را از برکات واسع و عطایای فراوان خداوند بر بندگان فقیر، حیوانات، حیات وحش و طیور می‌شمارند، حضرت علی(ع) در آنجا که خطبه تقریبا ناظر بر این است که ایشان از خدا درخواست باران و نزولات آسمانی می‌کند، آنجا که می‌فرمایند: «خداوندا، آسمانی مرطوب و پرباران و بارانی دانه درشت و پی‌درپی که قطراتش در اثر کثرت و شدت یکدیگر را به پیش رانند و از خود دور سازند بر ما نازل کن».
دعای باران انبیاء و اولیاء الهی و علمای دین
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: همه بحث در این است که امیر‌مؤمنان(ع)، پیامبر اکرم(ص)، حضرت رضا(ع) و حضرت موسی و عیسی(ع) برای نزول باران دعا می‌کنند. حتی در تاریخ ثبت است که حضرت آدم فرزندانش را دور خود جمع کرد و از آنها خواست تا برای نزولات آسمانی دعا کنند.
وی افزود: دعا برای باران از زمان حضرت آدم(ع) تاکنون ادامه داشته و فقه‌ها، مراجع عظام تقلید، متدینین و صلحایی که در پیشگاه خداوند ارج و قربی دارند، دست به دعا بلند می‌کردند و دعای باران می‌خواندند و فراموش نمی‌کنیم در صد سال اخیر، نماز استسقای مرحوم سیدمحمدتقی خوانساری  که وقتی برای باران دعا می‌کنند، رهبر متفقین برای دیدار با این عالم بزرگ درخواست وقت ملاقات می‌کند.
خطرات و معضلات بی‌آبی/ شیوه و آداب نماز باران
حجت‌الاسلام تقوی ابراز کرد: امروز کشور ما شدیدا نیاز به باران دارد به‌خصوص بعضی از مناطق کشور شدیدا از کمبود باران رنج می‌برند، آلودگی هوا هم تأثیر نامطلوبی بر همه شهرهای کشور دارد. از سوی دیگر نبود آب و باران خطر خشکسالی در پی دارد و می‌تواند مشکلات فراوانی برای کشور به همراه داشته باشد.
وی افزود: در برخی مناطقی که این مشکل به صورت حاد وجود دارد، موجب مهاجرت ساکنان آن مناطق شده است که این هم آسیبی دوجانبه برای وطن ترک شده و هم برای مقصد مورد نظر دارد. علاوه بر این در بخش حیات‌وحش، حیوانات، گیاهان، درختان، قنات‌ها و رودخانه‌ها هم تأثیر بسیار بد و منفی خواهد گذاشت.
حجت‌الاسلام تقوی گفت: امروز شدیدا نیاز به دعا است، نیاز به نماز استسقا است. نماز استسقا را تقریبا اکثریت فقه‌های شیعه و اهل سنت با اختلافی در نوع انجام نماز نقل کرده‌اند. اين نماز دو ركعت است و همانند نماز عيد در بيابان اقامه مى‏‌شود. در قنوت آن از خداوند باران مى‏‌خواهند، البته پيش از نماز همه شركت‌كنندگان سه روز، روزه مى‏‌گيرند، توبه مى‏‌کنند و هر كس حقی از ديگران به گردن دارد مى‏‌پردازد، پابرهنه و با لباس‌هاى ساده همراه با كودكان و پيرمردان حضور می‌یابند. حتى حيوانات را نیز به صحرا مى‏‌برند كه بيشتر مورد رحمت‏ خدا قرار گيرند.
تقاضا از علما و مراجع در جهت توصیه به دعا و نماز باران در ظهر تاسوعا
رییس مرکز فقهی تبلیغیی جوادالائمه(ع) گفت: خواهش و تقاضا و استدعای من به عنوان یک طلبه از بزرگان، دانشمندان و از مراجع و فقه‌های عظام و استادان بزرگوار حوزه‌های علمیه، ائمه محترم جمعه و جماعات، خاندان معظم شهدا و ... که پیش خداوند قرب و منزلتی دارند و هر کس در هر شرایط  و موقعیتی که دارد این است که دست به دعا برداریم و برای باران و نزول برکات الهی دعا کنیم.
وی افزود: پیشنهاد و استدعا و خواهش من این است که در همه کشور به‌خصوص در مناطق خشک مثل خراسان جنوبی، استان‌های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و برخی از استان‌هایی که خشکسالی به مرز خطر رسیده است اگر امکان دارد علمای اعلام، بزرگان، خطبا، مبلغان در منابر و مجالس عمومی و ظهر روز تاسوعا همه جمعا و متفقا دست به دعا برداریم در جایی که امکانش باشد نماز باران و در جایی که ممکن نیست با دعا به محضر الهی تضرع کنیم و اشک بریزیم و به برکت وجود قمر بنی‌هاشم که تاسوعا متعلق به حضرتش است از پیشگاه احدیت درخواست نزولات آسمانی کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: چه اتفاق بی‌بدیلی که میلیون‌ها انسان بدرگاه الهی در ساعتی خاص به دعا بنشینند و به فضل حضرت حق «ادعونی استجب لکم»، انشاءالله محقق خواهد شد.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه