• ایران
  • یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
کمال زن در حجاب است
اخبار

کمال زن در حجاب است


رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه؛
کمال زن در حجاب است خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام تقوی با بیان این‌که حجاب وسیله ای برای رسیدن به کمال و رشد است، گفت: حجاب قانون است و بی قانونی و عدم رعایت قانون یعنی انهدام جامعه و حاصلی جز این ندارد.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقعی تبلیغی جوادالائمه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به آیه89 سوره نحل «وَیَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیدًا عَلَیْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِکَ شَهِیدًا عَلَى هَؤُلاء وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِینَ» گفت: اسلام دین جامع و کاملی است که برای هدایت بشریت آمده است هدف از شریعت فلاح و رستگاری مردم است.

 

وی افزود: همه تلاش ها برای رستگاری بشریت است بزرگترین و جامع ترین کتابی که در جهت هدایت انسانها در جهان شناخته شده است قرآن است که تبیان لکل شی است. بخش عمده قرآن انسان سازی است.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: همه همت انبیا و هدف بعثت و رسالت انبیا هدایت و ارشاد و انزار بشر است اسلام هر آنچه را که سدِّ راه هدایت و تکامل بشریت است را مخالف آئین خود می شمارد و با آن به مقابله بر می خیزد همه اوامر و نواهی شرع مقدس در جهت رشد و کمال است هیچ امر و نهی دینی نیست مگر بر اساس مصالحی برای ارتقای بشر.

 

حجاب زمینه ساز تقوا

 

حجت الاسلام تقوی گفت: حجاب وسیله ای برای رسیدن به کمال و رشد است حجاب قانون است و بی قانونی و عدم رعایت قانون یعنی انهدام جامعه و حاصلی جز این ندارد.

 

وی افزود: حجاب مراعات حقوق است و حق خواهی و حق طلبی و اجرای حقوق و احقاق حق در صدر خواسته های بشر از آغاز تا به امروز بوده است حجاب زمینه ساز تقوی و پرهیزکاری است و بهترین انسانها کسانی هستند که پرهیز کارتر باشند.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: حجاب دفاع شخصی است و دفاع امری واجب هم در اسلام و هم در سایر ادیان آسمانی است و از طرفی دفاع شخصی در همه اقوام و ملل امری پسندیده و ستوده شده است حجاب حفاظت از جان و از کرامت و فضائل انسانی است.

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان گفت: انسان برای خرد کردن شخصیت خویش دست به کار نمی شود بی حجابی یعنی عرضه گرانبهاترین دارائی شخصی به پست ترین خریداران بدون سرمایه و بعضا مفت خور که لایق آن نیستند.

 

وی افزود: بی حجابی یعنی نمایش سرمایه و ارزش های شخصی به چپاول گران که بتوانند با ابزاری هر چند کوچک مثل یک چاقو یا اسلحه قلابی وبلاستیکی همه دارائی انسان را که زیبائی خدادادی است و کرامت انسانی انسان را که برای آن تلاش می کنیم بر باد داده و آن را به یغما ببرند و در حقیقت انسان را از ادامه حیات بعضا باز بدارند.

 

کمال زن در پوشش است

 

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: کمال زن در پوشش است این را خود خانمها می دانند تداوم و استحکام خانه و خانواده در گرو حجاب و عفاف است.

 

وی افزود: زن دارای شخصیت است که نباید برهنه بودن شخص او شخصیتش را از بین ببرد چشم های هرزه می خواهند زن برهنه باشد تا آنها به منافع خود برسند غافل از اینکه زن با برهنه شدن شخصیت خود را تباه می کند.

 

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: نکته دیگر این که در بی حجابی چه منافعی می شود محاسبه کرد آنها که بی حجابی را ترویج می کنند بگویند منافع آن چیست؟ اول منافع بی حجابی را ترسیم کنند  البته نه منفعت بلهوسان بلکه منافعی که برای خود زن قابل اعتناست.

 

وی افزود: منافع شخصی است؟ اجتماعی است؟ برای خود بی حجاب است، برای اطرافیان او است، برای اقوام او مفید است یا برای افراد هرزه و بی بند و بار که به اصالت ها و کرامت انسان توجه نمی کنند.

 

حجاب در قرآن

 

کارشناس مذهبی صداوسیما بیان داشت: چه فلسفه ای برای حجاب بهتر از این که کرامت و شخصیت و تقوا و استحکام خانواده و سلامت روحی و روانی جامعه و حفاظت از دارائی شخصی و امور عقلائی و اجرای اوامر الهی  و ... همه بر آن مترتب است.

 

وی افزود: قرآن برای حجاب مفصلا برنامه دارد و در آیات متعدد به بیان آن پرداخته است «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ ... وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (نور/31)و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست ... اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: قرآن کریم با اشاره به بحث پوشش و حفظ چشم از نگاه آلوده و توبه از گناه مژده به رستگاری را سرلوحه امر قرار می دهد و با صراحت بیان می کند که حتی زینت ها را آشکار نکنند و آن را خلاف رستگاری معرفی می کند.

 

وی شاهد این مطلب را آیه «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا» (احزاب/59)اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است.

 

و آیه« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَى طَعَامٍ غَیْرَ ... أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِکُمْ کَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِیمًا» (احزاب/53) و آیه «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ » (نور/30) دانست که دومی می فرماید، به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند که این براى آنان پاکیزه‏تر است زیرا خدا به آنچه مى‏کنند آگاه است.

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان گفت: سوره احزاب یکی از سوره های قرآن است که حجاب شناسی در قرآن مبتنی بر آن سوره است و حتی آیات الاحکام استنباطی قرآن به دو سوره شریفه قرآن یعنی احزاب و نور بر می شود.

 

وی افزود: هیچ رساله و کتاب فقهی نوشته نشده که در مورد حجاب بحث کند مگر این که به سوره  قرآن نگاه فقهی داشته باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان در بیان توصیه ها، نکات و ریزه کاری های حجاب در قرآن گفت: قرآن کریم حتی به ریزه کاری های حجاب اشاره می کند پوشیدن تمام اندام زن برای نامحرم در آنجا که اشاره می فرماید « جلابیبهن».

 

وی افزود: اشاره می فرماید که راه زنان دوران جاهلیت را در امر برهنگی و آرایش و پوشش های  مبتذل در پیش نگیرید.

 

وی ادامه داد: توصیه بعدی قرآن این است که زینتها را امر به پوشش می کند مگر آنچه نهان و آشکار است و امکان پوشش آن وجود ندارد.

 

حجت الاسلام تقوی گفت: نسبت به تردد ها و مراوده ها و رد بدل کردن اجناس توصیه های جالبی دارد  که حتی الامکان من ورای حجاب باشد این یعنی این که قرآن حد اعلی اهمیت را بر حفظ حجاب و حراست قرار داده است.

 

وی افزود: آشکار کردن قسمتی از موها گاهی با عقب رفتن روسری ممکن می شود بنابراین قرآن نسبت به آن هشدار می دهد و پوشش روسری را یاد آور می شود.

 

حجاب در روایات

 

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: در مبحث روایات نسبت به حجاب آن قدر فراوان بحث شده است که قطعا در مقاله و گفتمان کوتاه زمینه بحث آن وجود ندارد امیرمؤمنان علی(ع) به نکاتی اشاره می فرمایند که خلاصه ی ازآن را یاد آور می شویم.

 

وی افزود: فرمودند (افضل العباده العفاف)حجاب افضل عبادات است و نیز (زکاة الجمال العفاف) عفت و پاکدامنی وزکاه که تذکیه کننده است  را حضرت در عفاف و حجاب معرفی می کند.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: حضرت زهرا(س) می فرمایند عظمت و ارزش زن در این است که نامحرم او را نبیند و او نامحرم را نبیند مراد همان مراوده های روزمره است. (خیر للنسا ان لا یرین الرجال ولا یراهن الرجال)

 

استاد حوزه علمیه گفت: حضرت امیر در بیان دیگری می فرمایند حجاب ابزار صیانت و حفاظت از زن است. اگر صیانت از شخصیت زن ارزش نداشت آن حضرت به این مطلب تأکید نمی فرمودند.

 

وی افزود: در کتاب شریف وسائل الشیعه از زبان پیامبر اکرم(ص) نقل می کند که ایشان فرمودند خداوند حیا و پوشش را از بندگانش دوست دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: در خطابه حضرت علی(ع) به مردم به شکل خاصی به ویژه گیهای رفت و آمد زنان در معابر عمومی و در منظر عموم اشاره شده و حضرت می فرمایند خدا لعنت کند کسانی را که غیرت ندارند.

 

نوع رنگ و پوشش در روایات/انواع حجاب

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان گفت: حجاب و عفاف در کلام وحی و در بیان اولیای الهی اگر چه بصورت ظاهری به نوع رنگ و پوشش اشاره نکرده یا لزوما رنگ خاصی را پیشنهاد نداده است اما آنچه را که دارای جذابیت و جلب کننده نظر و توجه است را مذموم شمرده است.

 

وی افزود: البته پوشش در اقوام و ملل مختلف و زمانها و مکانهای مختلف ممکن است متفاوت باشد اما آنچه اصل است یکی پوشش است یکی عدم جذابیت و گیرائی و دیگری خود نمائی و عشوه گری است که اسلام با آنان به مبارزه برخواسته است.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: ممکن است حجاب و پوشش باشد اما عشوه گری کند که این کار را خراب می کند.

 

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: آنچه از همه احکام استفاده می شود این است که حجاب هم عملی است هم پوششی است هم کلامی است هم عاطفی است یعنی همه جوارح و اعضا و اعمال باید منطبق بر اساس و اصول قانونی باشد ودر این مقوله مرد و زن فرقی نمی کند.

 

وی افزود: در امر حجاب اساسا نیازی به اجبار نیست عقل سلیم حکم می کند همه عقلاء عالم را کسی در امور مسلم تکلیف نمی کند بر ضروریات الزام نیست دستوری نیست.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خوراک و نوشیدنی نیاز بشر است مگر کسی دستور می دهد که وقتی گرسنه شدی غذا بخور تشنه شدی آب بنوش، خوابت گرفت بخواب، دزد حمله کرد از اموال خود حفاظت کن و یا در مقابل سیل، طوفان، زلزله، آتش و دیگر بلایا از خود محفاظت کن. اینها نیاز به اجبار ندارد هر عقلی ولو ناقص حتی حیوانات در برابر بدیهیات نیاز به اجبار ندارند.

 

بدیهی بودن حجاب از منظر عقل

 

حجت الاسلام تقوی گفت: حجاب یک امر بدیهی است مگر به کسی دستور می دهند و او را مجبور می کنند که از طلا و جواهرات خود نگهداری کند که برای اشیاء قیمتی گاو صندوق می خرد مگر لطافت و زیبائی زن ارزشش کمتر از طلاست کمتر از جواهر است که حلقه طلا را می پوشاند موهای خدادادی زیبا را نمی پوشاند.

 

وی افزود: این حراست برای زن و مرد یکسان است آنجا که قرار است شخصیت و ارزش انسانی لگدمال شود چه زن و چه مرد موظف به حراست است مرد باید چشمش طبق دستور صریح قرآن حراست شود و این حجاب است اندامش حراست شود، زبانش حراست شود، رفتار و کردارش توام با حساب و کتاب باشد که این حجاب در مردان است.

 

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: قرآن در آنجا به مردان توصیه به کنترل نگاه می کند و روایات، نگاه آلوده را تیری از تیرهای شیطان معرفی می کند چشم را کمین گاه شیطان می خواند و خطر حضور شیطان را در عیون به روشنی بیان می کند.

 

وی ادامه داد: حتی جالب است که جداسازی ندارد یعنی در خیلی جاها قید پیر و جوان ندارد یعنی اشاره نمی کند که فقط جوانها چشم بپوشانند بلکه عمومی سخن می گوید یعنی حتی ممکن است در پیری هم چشم به خطا رود و این عمومیت شامل زنان و مردان می شود./933/ت300/ب

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه