• ایران
  • یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
در محضر إمام سجّاد ع از کتاب هزار ازهزاران استاد تقوی
اخبار

در محضر إمام سجّاد ع از کتاب هزار ازهزاران استاد تقوی

بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلوةُ

           وَالسَّلامُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ.

  1. در محضر إمام سجّاد (ع) (1)

در محضر امام سجاد (ع)   بنشینیم و از سخنان گُهربار آن بزرگوار، بهره ببریم، و إن شاء الله از خدا کمک بخواهیم که عامل به فرمایشات و سخنان ائمه باشیم.

عَنِ الطَّاوُسِ بْنِ الْيَمَانِ قَالَ سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع يَقُولُ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ قُلْتُ وَ مَا هُنَّ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ الْوَرَعُ فِي الْخَلْوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِي الْقِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ . حضرت زین العابدین می فرمایند :  نشانه های مؤمن و علائم مؤمن پنج چیز است و می توان مؤمن را با این پنج عمل؛ شناخت، اگر به دنبال نشانه ها و علائمی باشیم که بتوانیم با آن فرق بین مؤمن و غیر مؤمن را از هم تشخیص دهیم، باید به این پنج فرمایش امام سجاد (ع) توجه کنیم.

  • الف) اول، پرهیز از گناه در جایی که کسی از مردم

نیست؛ و مراقب و نگهبانی برای انسان نیست. آنجا که غیر از خدا کسی انسان را نمی بیند، آنجا هم انسان گناه نکند، چون خدا او را می بیند .

  • ب) دوم، انفاق در راه خداوند متعال، به هنگامی

که تهی دست است و در سختی به سر می برد، گاهی انسان های غنی و ثروتمند إنفاق می کنند، خیلی تأثیری در زندگی آنها نمی گذارد، اما انسان نیازمند و گرفتار، انسانی که خودش مشغله مادّی دارد؛ وقتی إنفاق می کند، قطعاً سختی هایی را باید تحمّل کند، این انفاق در پیشگاه خداوند کریم؛ ارزشمند است و نشانه مؤمن و ایمان است.

  • ج) سوم : إستقامت در برابر حوادث، یعنی در برابر

ناملایمات زندگی، حوادث زندگی، و إتفاقات، صبور باشد، کسانی که زود از کوره در می روند، زود هم از پا در می آیند، در برابر کوچکترین حادثه و مشکلی به زانو در می آیند و إظهار عجز و ناتوانی می کنند و ایشان مورد تأیید روایت امام سجاد (ع) نیستند. مؤمن باید در برابر مشکلات و حوادث، مثل کوه استوار باشد، إنا لله و إنا الیه راجعون؛ ما از آن خداییم و به سوی او بر می گردیم. دیگر بی صبری و از دست دادن تحمل و طاقت؛ معنا و مفهومی ندارد .

  •  د) چهارم: کنترل نفس و بردباری در موقع غضب،

کظم غیظ، یعنی فرو نشاندن غضب هنگامی که عصبانی می شود. عمده مشکلات إجتماعی و سیاسی و زندگی از ناحیه همین عصبانیت ها و غضب ها بر می خیزد. إمام صادق علیه السلام می فرمایند،  لَيْسَ لِإِبْلِيسَ جُنْدٌ أَشَدُّ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْغَضَبِ؛ برای شیطان سپاهی شدیدتر و قوی تر از زنان و غضب برای إنحراف بنی آدم نیست .

دادگاه های ما اگر پر از مراجعه کنندگان است، اگر زندان ها مملوّ از انسان هایی می شود که بخشی از عمرشان را در آن سپری می کنند، اگر حقوقی از دیگران ضایع می شود، تمام این ها بر می گردد به غضب و عدم توانایی در کنترل غضب .

  •  

امام سجاد (ع) می فرمایند: اگر شرایط، شرایط مساعدی نبود و اگر به قول خودتان حتی احتمال بعضی از خطرها را هم می دادید، راستگو باشید. النجاة فی الصدق. همشیه راستی و صداقت انسان را نجات می دهد و از بلایا و موانع حفظ می کند .

امیدوارم ان شاء الله خداوند به ما توفیق عمل به فرامین امام سجاد(ع) را عنایت کند .    

                                  وَالسَّلاَمُ عَلَيْكُم وَ رَحْمَةُ الله.

 

 . بحارالأنوار : ج  64؛ ص 293 ؛ باب 14 .

 . قال أمیر المؤمنین علی علیه السلام : إتقوا معاصی الله فی الخلوات؛ فإن الشاهد هو الحاکم.  ترجمه : از نافرمانى خدا در خلوت‏ها بپرهيزيد، زيرا همان كه گواه است، داورى كند.                                                 

                                                                          نهج البلاغه : حکمت 316 .

 .      وَ بَشِّرِ الصَّابِرين، الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ .

ترجمه : و بشارت ده به استقامت‏كنندگان! آنها كه هر گاه مصيبتى به ايشان مى‏رسد، مى‏گويند: «ما از آنِ خدائيم و به سوى او بازمى‏گرديم!»            سوره مبارکه بقره : آیه 156 – 155 .

 . بحارالأنوار : ج 75، ص 246 ، باب 23 .

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه