• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
افزون شدن برکت و تسهیل کردن راه خیر در مصاحبه استاد تقوی با روزنامه قدس
اخبار

افزون شدن برکت و تسهیل کردن راه خیر در مصاحبه استاد تقوی با روزنامه قدس

شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

 

افزون شدن برکت و تسهیل کردن راه خیر

 

حجت الاسلام والمسلمین تقوی

 

 

:«اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین» خدایا! زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش و آسان کن راه مرا به سوى خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکی هایش، اى راهنماى به سوى حـق آشکار.

 در روایات روز پس از شب قدر را از نظر اهمیت و عظمت مانند شب قدر دانسته اند که باید توجه داشت، آنچه در شب قدر اندوخته ایم، امروز به عملی نادرست از دست ندهیم.

مصادیق برکات در روایات

فراز نخست دعا برکت خواستیم؛ توبه از گناه، تقوی، یتیم نوازی، خدمت به خلق خدا، اخلاق حسنه، قرائت قرآن، تسلیم بودن در برابر پدر و مادر و حفظ احترام آن‌ها همه برکت است. ولایتمداری، اقامه نماز اول وقت، درک شب قدر و عید فطر و در صدر آن نفس کشیدن برکات است.

ولایت فقیه و مصداق بارز آن رهبر معظم انقلاب، نعمت و برکتی است که باید قدر آن را دانست، اینکه مسلمانیم برکت است، شیعه بودن برکت است، در کشور شیعه زندگی کردن و درک وجود امام رضا(ع) در ایران اسلامی برکت است، اینجاست که باید خدا کمک کند و ما تلاش کنیم تا حظ این برکات را بیشتر ببریم.

عواملی که مانع از قبولی اعمال است

مگر می شود عملی انجام شود و از نتیجه آن محروم شویم؟ آنچه در آموزه های دینی وجود دارد، عواملی است که انسان را از قبولی عبادت محروم می‌کند، مانند نداشتن خلوص نیت، مقاصد غیر خدایی، نگاه مادی و نداشتن توکل و موارد متعددی وجود دارد که می تواند مانع قبولی اعمال شود.

آیا می شود خواسته به این عظمت را مطرح کرد بدون کمک گرفتن از خداوند؟ بنابراین چنین از خدا استمداد می کنیم که یا هادی به سوی حق مبین، این خواسته های من را که لازمه و بخشی از دین مبین و از آموزه های آن است، تو که خود هدایتگر این دین هستی، عنایت بفرما.

دعا وسیله تقرب به خدا

برخی گناهان سبب جلوگیری از اجابت دعا می شوند و به عبارتی حبس می کنند دعا را که در این زمینه داریم: اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لی الذُّنُوبَ الَّتی تَحْبِسُ الدُّعاءَ؛ برخی گناهان سبب محرومیت انسان از قبولی حسنات و برخی نزول بلا را به همراه دارد. اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنُوبَ الَّتی تُنْزِلُ الْبَلاءَ، گناه زمینه یأس و ناامیدی را که خود گناهی بزرگ است، فراهم می کند.

در کتاب شریف نهج الفصاحه داریم که پیامبر اکرم(ص) می فرماید: کسی که می خواهد خداوند در موقع گرفتاری دعایش را مستجاب کند، در وضعیت عادی زیاد دعا کند. یکی از عوامل آسان شدن راه انجام خیرات، دعاست. دعا در هر حال چه شادی، چه غم روح را جلا می‌دهد، دعا عامل فرار شیطان است و وقتی شیطان دور شد، راه خیر آسان می‌شود؛ چون دشمن از سر راه برداشته شده است.

بخش اعظم عمر ائمه و پیامیران به دعا سپری شده است. دعا فقط برای استغفار از گناه نیست، بلکه وسیله تقرب است که بنده را به خدا نزدیک می کند. هر دعا جایگاه خاص خود را دارد و نمی شود  به صورت سلیقه ای و شخصی به دعا نگاه کرد، حتی بعضی از دعاها در ساعات خاصی وارد شده است که باید رعایت شود.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه