• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
حجت الاسلام راشدیزدی در بیت الجواد مطرح کرد:فرهنگ به درک بالاتر است نه مدرک بالاتر
اخبار

حجت الاسلام راشدیزدی در بیت الجواد مطرح کرد:فرهنگ به درک بالاتر است نه مدرک بالاتر

استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛
فرهنگ به درک بالاتر است نه مدرک بالاتر
استاد حوزه علمیه با بیان این که زن و شوهر برای موفقیت در زندگی باید از فرهنگ یکسانی برخوردار باشند، گفت: فرهنگ همان درک است، درک نیز ارتباطی با مدرک ندارد، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم شخصی که کارشناسی ارشد دارد از فردی که کارشناسی دارد درکش بیشتر است.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی، استاد حوزه علمیه شب گذشته در محل حسینیه بیت‌الجواد(ع) پیرامون مسائل خانوادگی به سخنرانی پرداخت و گفت: انسان هنوز معنای زندگی را درک نکرده است و زنده بودن را با زندگی کردن اشتباه می‌گیرد.

وی اضافه کرد: عده‌ای تصور می‌کنند، خداوند خلقشان کرده است تا زنده بمانند در صورتی که علت غایی خلقت بشر زندگی کردن است، زنده ماندن بین حیوانات و انسان مشترک است اما انسان به زندگی نیز می‌اندیشد که وجه جدا شدن انسان با دیگر موجودات نیز همین نکته است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که انبیاء الهی روش چگونه زندگی کردن را به ما آموخته‌اند، تصریح کرد: انبیاء الهی طبق آیات قرآن کریم، از طرف خداوند تبارک و تعالی فرستاده شده‌اند تا روش زندگی را به انسان بیاموزند، حضرت رسول(ص) همان‌طور که حیات را به مردم عطا کردند، خودشان نیز عالی‌ترین زندگی را داشتند.

وی با تأکید بر این‌ نکته که انسان باید زندگی کند، افزود: زندگی نیز علم ویژه خود را دارد، به عبارت دیگر همانطور که هر علمی نیاز به آموزش دارد، مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و غیره زندگی نیز نیاز به آموزش دار، مشکلاتی که امروزه با آن دست‌ به گریبان هستیم از آنجا سرچشمه می‌گیرد که نمی‌دانیم، بنابراین نمی‌توانیم زندگی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی به خراب کردن چیزی که اطلاعی از آن نداریم اشاره کرد و گفت: وقتی از وسیله‌ای اطلاعاتی نداریم و می‌خواهیم آن را ترمیم یا تعمیر کنیم، بدتر به آن آسیب می‌رسانیم.

وی اظهار داشت: زندگی از زمانی آغاز می‌شود که ازدواج صورت گیرد، فردی که ازدواج نکرده است مانند فردی است که روی یک پا راه می‌رود و ناموزون و نامتعادل است، هیچ مرد و زنی به تنهایی نمی‌توانند کامل شوند، این قانون کل هستی است و هیچ ذره‌ای طبق آیات قرآن از این امر مستثنی نیست.

استاد حوزه علمیه در تبیین شرایط ازدواج گفت: در دین اسلام آمده است که زن و شوهر باید هم کُفو یکدیگر باشند. هم کُفو بودن با این شرایط محقق می‌شود؛ اول، باید از لحاظ بعد دینی متناسب باشند، دوم فرهنگ یکسانی داشته باشند، فرهنگ همان درک است، درک نیز ارتباطی با مدرک ندارد، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم شخصی که کارشناسی ارشد دارد از فردی که کارشناسی دارد درکش بیشتر است.

وی افزود: سوم خانواده‌ها متناسب یکدیگر باشند، چهارم اختلاف سنی مناسبی داشته باشند، مطلوب است مرد از زن شش سال بزرگتر باشد و پنجم دختر و پسر باید به یکدیگر علاقه داشته باشند و به یکدیگر بی‌میل نباشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین راشد یزدی با ابراز نگرانی از وضعیت ازدواج‌های کنونی جوان‌ها، بیان داشت: اگر ما خدا را مؤثر می‌دانستیم و توکل به او می‌کردیم دیگر از ازدواج و فرزند آوری هراسی به دل راه نمی‌دادیم.

لازم به ذکر است این مراسم‌ها در حسینیه بیت‌الجواد(ع) واقع در خیابان هفده شهریور مشهد از روز جمعه پنجم شهریور آغاز شده است./۸۶۲/202/ب2

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه