• ایران
  • یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صله ارحام و دید و بازدید
تالیفات

صله ارحام و دید و بازدید

بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلوةُ
وَالسَّلامُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ.

قَالَ اَمِیرُ المُؤمِنِین(علیه السلام): صِلُوا اَرْحَامَکُمْ وَلُوْ بِالتَّسْلِیم.
سخن ما در باب صله رحم است، یکی از عباراتی که می شنویم و در روایات و سخنان معصومین (علیهم السلام) فراوان به آن سفارش شده است، صله ی رحم یا صلة الأرحام است، پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) و أمیرالمؤمنین(علیه السلام) از لسان پیامبر نقل می کنند، با خویشاوندان خود پیوند داشته باشید، اگرچه تنها با سلام کردن باشد. چندین روایت را از لسان رسول خدا نقل می کند، که توصیه و سفارش به صله رحم و رابطه با خویشاوندان است؛ به طور کلی و جمعی إرتباط با فامیل، با دوستان، إرتباط با همسایگان، إرتباط صمیمی و دوستانه با مردم از سفارشات مورد تأکید إسلام عزیز است .
مذهب و مرام إسلامی ما قطع رحم را از گناهان کبیره دانسته است، و انسان را به عنوان موجودی ذی روح و مشتّق از أنس و ألفت و محبّت و مودّت میان مسلمانان که این ألفت و مودّت از أرکان دستورات إسلامی شمرده است؛ بعضی ها گمان می کنند که اگر گوشه خلوتی را انتخاب بکند و إرتباطشان را با دیگران قطع کنند و روابط فامیلی و خویشاوندی نداشته باشند، منافع إقتصادی و معنوی آنها تأمین می شود، غافل از اینکه این نه با أخلاق و خُلق و خوی بشری سازگار است و نه با إسلام و آیین مقدّس مذهب سازگاری دارد؛ مخصوصاً زن و شوهری که ابتداءً إزدواج می کنند، گاهاً مرد درصدد بر می آید که روابط خانمش را با بستگانش قطع بکند و خانم درصدد بر می آید که روابط شوهرش را با بستگان شوهر قطع کند؛ هیچ کدام از این رویه و روش را إسلام به عنوان دین برتر و دینی که أستوار و پایدار و سرفراز در تاریخ درخشیده است و زندگی و خانواده را اساس و رکن حیات می داند، آن را تأیید نمی کند .
روابط فامیلی و خانوادگی، سلام و علیک دوستانه، إرتباط نزدیک با بستگان نزدیک و دور، تا آنجا که به دین انسان صدمه نزند و ترک واجبات را باعث نشود یا انجام محرمات را سبب نشود، از بهترین گزینه ها و شارع مقدس است .
قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَكِّي الْأَعْمَالَ وَ تُنْمِي الْأَمْوَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى وَ تُيَسِّرُ الْحِسَابَ وَ تُنْسِئُ فِي الْأَجَلِ .
حضرت امام باقر (علیه السلام) می فرمایند : صله ی رحم أعمال را پاک می کند، احوال پرسی و توجه به أقوام و نزدیکان، أموال را با برکت می کند، بلا و آفت را دفع می کند و حساب قیامت را آسان و آخرین نکته اینکه، تأخیر أجل و تأخیر مرگ و عقب افتادن مرگ را در صله رحم می دانند، کما اینکه نقطه مقابلش هم است و در روایات داریم که اگر کسی قطع رحم کند، عمر او کوتاه می شود .
ق قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أُوصِي الشَّاهِدَ مِنْ أُمَّتِي وَ الْغَائِبَ مِنْهُمْ وَ مَنْ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَنْ يَصِلَ الرَّحِمَ وَ إِنْ كَانَتْ مِنْهُ عَلَى مَسِيرَةِ سَنَةٍ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنَ الدِّينِ. به امتم سفارش و وصیت می کنم، چه آنها که حاضرند و چه آنها که غائبند تا روز قیامت؛ این وصیّت پیامبر است، برای همه نسل ها و همه انسان های روی کره زمین .
می فرمایند : صله ی رحم کنند اگرچه فاصله میان آنها یک سال راه باشد، چون صله رحم از دین شمرده است و جزء دین است و جدای از دین نیست .
قَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) : مِنْ شَرَفَ اَفْعَال الْکَرِیم، غَفْلَتُهُ عمَّا یَعْلَمْ؛ از جمله شریف ترین اعمال شخص کریم این است که از آنچه می داند و می فهمد تغافل کند و خود را به نادانی بزند، خب در این جمله معانی فراوانی نهفته است.
منظور امیر المؤمنین این است که گاهی اگر به کسانی گفته می شود، چرا با فلانی قطع رابطه کردی و ارتباط نداری ؟ پاسخ می دهد که فلانی در آن جلسه با من اینگونه صحبت کرد، به من بی إعتنایی و بی توجّهی کرد، آنطور که باید و شاید از من استقبال نکرد؛ حضرت در این جمله می فرمایند : که خودتان را به نادانی بزنید که انگار ندید و نشنیدید و توجه به آن نکردید؛ در احکام و فتاوای فقهی ما هم مباحث مختلفی در باب صله رحم است و اینکه قطع صله رحم را؛ مذمّت کرده اند . فقهای بزرگوار فتوا می دهند که قطع صله ی رحم جایز نیست و لو با یک احوالپرسی و دلجویی کردن باشد؛ اگر چه به منزل اقوام و بستگان هم نرویم و این کار را به وسیله یک تلفن انجام دهیم، البته این حداقل است، این به معنای کامل بودن مطلب نیست؛ اگر فرصت و وقت باشد و شرّی در آن وجود نداشته باشد، باید صله رحم بیشتر از تلفن و ارتباط دور باشد . صِلُوا اَرْحَامَکُمْ وَلُوْ بِالتَّسْلِیم که در سخن امام علی(علیه السلام) خواندیم، این مال زمانی است که فرصت کوتاه است و وقت کم .
حالا در این که چه کسانی رحم اند، آیا همه بستگان رحم اند، آیا بستگان همسر انسان رحم اند ؟ قطعاً فقها می فرمایند : خیر. بستگان شوهر، رحم اند؟ خیر. بستگان دور انسان رحم اند ؟ خیر. رحم، پدر، مادر، عمو، عمه، خاله و بستگان نزدیک و بستگانی که إرتباط فامیلی نزدیکی دارند، این ها رحم اند و باید به کتب مربوطه مراجعه شود و نسبت به آنها اگر قطع رحم صورت بگیرد، شارع مقدس آن را حرام و از گناهان کبیره و باعث کَسر روزی و از بین رفتن خیر و برکت از زندگی و کوتاهی عمر می شمارند .
وَالسَّلاَمُ عَلَيْكُم وَ رَحْمَةُ الله.




  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه