• ایران
  • پنجشنبه, ۱ آذر ۱۴۰۳
وضو وبركات ان وموارد استحباب ان
تالیفات

وضو وبركات ان وموارد استحباب ان

مواردي كه وضو مستحب است فراوان است كه بخشي از ان را بطور اختصاربيان مي كنيم

رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: من در روز قیامت امتم را به آثار و علامت وضو می شناسم

دربيان ديگري فرمودند:امت من در حالی که آثار و نشانی وضو در پیشانی و دست ها و پاهای ایشان پدیدار و نورانی است در روز قیامت محشور می شوند.

 

1.     وضو گرفتن، به قصد وضو داشتن و با طهارت بودن مستحب است ( خدا طاهران و پاكان را دوست دارد).

2.     كسي كه وضو دارد، مجددا وضو بگيرد كه در روايت است: وضو روي وضو نور است فوق نور.

3.     وضو براي خواندن قرآن.ياد اور ميشود كسيكه وضو يا غسل ندارد جيز نيست دست بخط قران بزند مگر با حائل مثل نايلكس

4.     وضو براي همراه داشتن قرآن.

5.     وضو براي داخل شدن در مسجد.

6.     وضو (قبل از وقت) براي آماده شدن جهت نماز.بهتر اين است كه اين وضو را بقصد طهارت بگيرد.

7.     وضو وقت خوابيدن. هر کس به هنگام خواب با وضو به رختخواب رود تا زمانی که از خواب برخیزد ثواب شب زنده داری و مناجات به او می دهند.

8.     وضو براي زيارت معصومين(ع).براي ورود بحرم ها طهارت ازاداب ورود است كه وضو طهارت است بنوعي

9.     وضو براي طواف مستحبي.

10.وضوي جنب براي تخفيف در كراهت چيز خوردن.مكروه است بر جنب خوردن غذا قبل از غسل مگر با انجام وضو

11.وضو براي خواندن نماز ميت.

12. وضو قبل از مقاربت.

13. وضو به جهت مقاربت مجدد....اگر قصد همبستر شدن داردقبل از انجا غسل جنابت اول وضو بگيرد . وبعد بسم الله.وسپس همبستر شود

14. وضو به جهت مقاربت با زن حامل.

15. وضو بر كسي كه محتلم شده و اراده آميزش دارد.

16. وضو بر زن حائض در اوقات نماز.اگر چه زن حائض نماز ندارد ولي وضو براي او مستحب است

17.وضو بر كسي كه جنب است و مي خواهد ميت را غسل دهد.

18.وضو بر كسي كه مي خواهد ميت را در قبر بگذارد.

19.وضو بر كسي كه عازم سفر است.

20.وضو براي رفتن به زيارت اهل قبور.

21.وضو بر قاضي هنگام نشستن براي قضاوت.

22. وضو براي انجام هر كاري كه شرعا مطلوب و محترم است مثل تعليم و تعلم و نوشتن فقه و روايات اهل بيت(ع)، مطالعه كتاب هاي مذهبي، اخلاقي، هنگام موعظه و حضور در مجلس وعظ و ارشاد، و ...

ياد آور مي شوم: كليه موارد ذكر شده، برداشت از رواياتي است كه در كتاب هاي وسائل الشيعه، من لا يحضر، كافي، مستدرك الوسائل، امده است

مرحوم ابن بابويه از امام هشتم نقل كرده که حضرت به يکي از شاگردانش محمد بن سنان فرمود: حکمت وضو گرفتن اين است که انسان با اعضاي پاک متوجه خداوند سبحان گردد.

رسول اکرم (ص): جماعتی از یهود نزد پیامبر اکرم (ص) آمدند و از آن حضرت سئوالاتی نمودند و یکی از این سئوالات این بود که ای محمّد (ص) به چه سبب این چهار عضو از اعضای بدن باید هنگام وضو تطهیر گردند؟ حضرت در پاسخ فرمودند : هنگامی که شیطان آدم را وسوسه نمود جناب آدم نزدیک درخت ممنوعه رفت و به آن نگریست سپس برخاست و با گامهایش به سوی آن رفت و این نخستین قدمی بود که به راه خطا برداشته شد . سپس با دستانش از میوه آن درخت چید و خورد پس جامگان و زیورهای زرین که بر تنش بود همه فرو ریخت و آدم (ع) از این حال دست بر فرق سرش گذاشت و گریست فلذا خدای متعال هنگامی که توبه او را پذیرفت بر او و تمام فرزندان و ذریه اش پاک ساختن این چهار عضو را واجب نمود به همین خاطر چون آدم به آن درخت نگاه نمود امر به شستن صورتش نمود و چون با دستها میوه را چید امر به شستن دستها تا آرنج نمود و چون با پاهایش به سمت آن درخت رفت امر به مسح پاها نمود و چون با دست به فرق سرش نهاد امر به مسح سر گشت

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه