• ایران
  • ﺳﻪشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ولادت حضرت زينب كبري (س)
تالیفات

ولادت حضرت زينب كبري (س)

بسم الله الرحمن الرحيم

ولادت حضرت زينب كبري (س)

در ولادت حضرت زينب كبري سلام الله عليها ضمن اينكه آل الله وبيت وحي در سرور زايد الوصفي قرار گرفتند يكي از زيباترين و عالي ترين نمونه هاي اخلاقي و انساني شكل گرفت كه تاريخ ساز شد و دانشگاه معرفت و كمال و ادب را بارور كرد.

اصل ولادت اين شخصيت بي نظير يا كم نظير عالم هستي در جهات مختلف شادي آفرين است.

ولادت عقيلة العرب، عصمت صغري، شريكة الحسين، عالمه غير معلمه، براي جهان آن روز و جزيرة العرب از حساسيت خاصي برخوردار بود. و خود مي توانست بخش عمده اي از تاريخ اسلام و تشيع را بخود اختصاص دهد اما دو اتفاق جالب رخ داد كه بعضي از عقلاي عالم را به تفكر و تدبر فرو برد.

اول اينكه وقتي حضرت زينب كبري(س) متولد شد رسول گرامي اسلام(ص) در سفر تشريف داشتند. حضرت زهرا(س) از حضرت علي(ع) خواستند كه براي مولودشان نام انتخاب كنند و اينجا بود كه بهترين درس ادب و اخلاق شكل گرفت.

حضرت علي (ع) فرمودند من بر رسول خدا(ص) سبقت نمي گيرم صبر مي كنيم تا پيامبر اكرم از سفر برگردند.

اين يعني الگوي اخلاق يعني بهترين تدريس ادب اين يعني ولايت پذيري يعني طبعيت از ولايت بصورت عمل اين يعني جلو نرفتن از امام جامعه اين يعني احترام بزرگتر را نگاه داشتن و يعني قولا و عملا داراي اخلاق حسنه بودن.

دوم اينكه وقتي پيامبر اكرم(ص) از سفر برگشتند و به خانه حضرت فاطمه(س) مشرف شدند و قنداقه مولود را در برگرفتند حضرت علي(ع) از ايشان خواستند كه براي مولود نامي انتخاب كنند. پيامبر اكرم(ص) فرمودند: اگر چه فرزندان فاطمه فرزندان منند اما من بر خدا پيشي نمي گيرم و منتظر وحي مي مانم آنگاه جبرئيل نازل شد و سلام خدا را ابلاغ كرد و زينب را براي مولود دستور الهي عنوان كرد و عرضه داشت كه اين نام در لوح محفوظ ثبت شده است.

بنازم به فرهنگ و آموزه ديني كه در يك ولادت سه آموزه:

ادب نسبت به بزرگتر

همه امور خدائي باشد و اذن و خواست خدا

دختر مي تواند زينت پدر باشد نه اين كه وقتي بشنود دختر دارد از غصه سياه شود.

تمام حركات و اعمال اولياء درس است. حضرت زينب(س) لحظه لحظه زندگي شان درس است و عبرت و آموزه هاي اخلاقي.

شخصيت علمي حضرت زينب آنجا به اوج خود مي رسد كه از سوي خود اعراب يا بخشي از اعراب به عنوان عقيلة العرب شناخته و نام گذاري مي شود.

اين يعني اينكه اين بانوي بزرگ بگونه اي عمل كرده است كه عقلاي عرب در مكتب او زانوي ادب به سينه گرفته اند.

شخصيتي كه در سن هفت سالگي خطبه مفصل مادر را حفظ مي كند و مي خواند و تفسير وتحليل مي كند.

حضرت زينب(س) همان شيرزني است كه صبر از دست او به تنگ آمده است. فرهنگ جهاد شرمنده مجاهدت اوست. ايثار بوسيله او معني شده است. اخلاق براي خود مثالي و مماثلي را جز او نمي شناسد. حجاب و عفاف بدون نگاه به زندگي او بي مفهوم است مادر و واژه مقدس ام براي قبل و بعد جهان در زندگي حضرت زهرا(س) و حضرت زينب(س) معني شد.

حضرت زينب (س) اگرچه عقيلة العرب است اما مرزهاي عربي را درنورديده و جهاني شده است بانوئي كه فقط در ايران اسلامي ميليون ها طرفدار و جان فدا دارد.

اگرچه يك زن است اما مردان بزرگ تاريخ در مكتب حضرت زينب(س) پرورش يافته اند. كم تر شخصيت علمي فرهنگي و جهادي در اسلام داريم كه با روحيات و رفتار اين بزرگ بانوي جهان اسلام مانوس نباشد.

اگرچه روز ولادت حضرت روز پرستار ناميده شده و هر چند كه پرستار در آموزه هاي فقهي و شرعي داراي موقعيت منحصر بفرد است و ارزش و عظمت فوق العاده اي دارد اما حضرت زينب(س) پرستار فرهنگ عاشوراست پاسدار قيام امام حسين(ع) است اصل بقاء نهضت امام حسين است.

«فَقَالَتْ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ صَدَقَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ كَذَلِكَ یَقُولُ ثُمَّ كانَ عاقِبَه یَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّوای أَنْ كَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ» (اللهوف

 

لولا خطبه هاي حضرت و مبارزات عالمانه عاقلانه و مدبرانه و صبورانه حضرت زينب(س) قطعا و جزما آنچه ما در به ثمر نشستن قيام حضرت سيد الشهداء داريم را شاهد نبوديم. يعني بطور قاطع بخش عمده قيام حضرت ابي عبد الله (ع) بر شانه خواهر بزرگوارشان بود چه خطبه ها و چه صبر و ايثار حضرت.درلحظه لحظه انقلاب اسلامي ايران رنگ بوي زينبي را احساس مي كنيم خاندان شهيدي نداريم كه خودرا عاري ازسيره زينبي بدانند .با هرازاده اي بگفتگو مي نشينيم .تحمل اسارت را برگرفته از صبر زينب س مي داند بدون ترديد صبر ومقامت ناخداي انقلاب مقام معظم رهبري در برابر نا ملايمات داخلي وخارجي ودر سالهاي متمادي بعد ازاتكال بخداوند بدون الهام از صبر زينب س نبوده ونيست  تاريخ هيچگاه فرياد اظننت يا يزيد را فراموش نخواهد كرد.ما رايت الا جميلا شعار همه موحدان واقعي است ازخاطره تاريخ نخواهد رفت فرياد امن العدل یابن الطلقاء تخدیرك اماء ك و نساءك و سوقك بنات رسول الله سبایا؟! قد هتكت ستورهن، و ابدیت وجوهَهُنَّ، تحدوبهن الاعداء من بلد الی بلد، و یستشرفهن اهل المنازل و المناهل، و یتصفح وجوههن القریب و البعید، و الدنی و الشریف، لیس معهن من رجالهن ولی، و لا من هماتهن حمی، و كیف ترتجی مراقبة من لفظ فوه اكباد الاذكیاء، و نبت لحمد بدماء الشهداء؟! و كیف یستظل فی ظللنا اهل البیت من نظر الینا بالشنف و الشنآن و الإحن و الاضغان؟! ثم تقول غیر متاثم و لامستعظم: فاهلوا استهلوا فرحا. ثم قالوا: یا یزید لا تشل.

 

ويژگيهايي از سيره حضرت زينب كبري(س) كه نياز جامعه ماست و اين سيره مي تواند راه كاري براي نجات و عدم انهدام خانواده ها باشد.

اول: ادب و احترام نسبت به پدر و مادر و اعضاي خانواده. كه زبانزد اعراب مدينه بود حضرت بعدها هم كه به عراق و شامات سفر كرد هر كجا كه رفت ادب و اخلاق او نسبت به اطرافيان همه را به تحير وا مي داشت.

دوم: علم آموزي، دانش و علم نياز بشر است چه دختر و چه پسر چه زن و چه مرد اين دانش و علم است كه سبب رشد و بالندگي جامعه مي شود. عبادت هم با علم اثر بخش و مفيد است علم انسان را به توحيد و نبوت و معاد رهنون مي شود علم جهل را از بين مي برد و حضرت زينب با دانش و علم و مهارتهاي علمي سيره بي بديلي از خود بيادگار گذاشت.

سوم: ازدواج به موقع اگر كفو براي دختر و پسر وجود داشته باشد با شرط ايمان و توكل به خدا. ازدواج دستور شارع مقدس است. تا شنيد عبد الله جعفر به خواستگاري آمده و پدر بزرگوارش موافق اين ازدواج است بلافاصله سمعا و طاعتا پذيرفت و زره اي مسامحه و توقف نكرد. هم به امر خدا و سنت رسول خدا عمل كرد هم خلاف خواست پدر نكرد.

چهارم: تربيت فرزند براي حضرت يك اصل بود اين اصل را فداي هيچ يك از فروعات نكرد حضرت زينب كبري(س) براي مادر اصل فراتر از تربيت فرزند نمي شناخت لذا استوار و محكم از اين اصل دفاع كرد و بهترين جوانان را تحويل اسلام داد كه دو شهيد واقعه كربلا تربيت يافته آن مادر بزرگوارند.

پنجم: صبر، امروزه در زندگي بشر امروزي صبر بهترين راه كار براي تعالي بشر است همه مشكلات ناشي از كم صبري و عدم صبر است. صبر در برابر ناملايمات ما را به ورطه سقوط مي كشاند. دغدغه هاي زندگي ماشيني بدون صبر و تحمل ممكن نيست و حضرت زينب سلام الله عليها مي تواند الگوي موفق ما باشد. انديشه زينبي و سيره صبر ايشان رمز موفقيت جامعه ماشيني و مدرن امروزي است.

ششم: بهره گيري از همه توان علمي و فكري براي كمك به اطرافيان. بشر تكامل و سعادت او در خدمت به خلق خداست. خداوند دوست دارد كه ما به خلائق خدمت كنيم. شكر نعمات الهي در خدمت رساني به مردم است. دست و پا و گوش وفكر و عقل و همه و همه شكرانه شان به اين است كه در مسير خدمت به جامعه از آن استفاده شود. و حضرت زينب(س) از همه توان خود بهره گرفت تا به جامعه خدمت كند. چه در مدينه چه در كربلا و چه در شامات.

هفتم: تواضع و فروتني نسبت به اطرافيان در همه جوامع دوست داشتني است. تكبر و غرور عامل سقوط است چه كبر علمي باشد چه اقتصادي چه سياسي و چه اجتماعي.

با گرفتن ليسانس و دكترا و ماشين خوب يا منزل خوب داشته باشد يا فاميل خوب يا گذشته خوب يا فرزندان خوب، بايد تواضع و فرتني افزايش يابد و شكر گزاري بيشتر شود نه كبر و غرور و فخر فروشي و ناديده گرفتن ديگران.

حضرت زينب(س) از خاندان بزرگ و اشراف عرب جدي مثل رسول خدا(ص) پدري مثل مولاي موحدان مادري كه خلقت به طفيل وجود اوست از نظر عملي سر آمد، داراي همسري ديندار، ثروتمند و دوست داشتني داراي فرزنداني عاقل و خردمند و ديندار، محبوب دلهاي اطرافيان و اقوام و فاميلها و هزاران ويژگي خاص.

ولي در عين حال بسيار متواضع و فروتن كه بزرگان قريش را تحت تاثير قرار داده بود.

هشتم: خانه داري با توجه به انبوه امكانات و در اختيار داشتن خزانه مسلمين توسط پدر بزرگوار و داشتن امكانات و امكان فراهم كردن امكانات و داشتن مستخدم و خدمت كار و آوردن غذا از آشپزخانه و .... اما حضرت خانه داري را بر همه چيز ترجيح دادند و همه عمر را از امر خانه داري شانه خالي نكردند.

نهم: فاميل دوستي رابطه صميمي با اقوام، صله رحم، چه كسي بهتر از حضرت زينب در اين زمينه ها مي تواند الگو و اسوه باشد و كيست كه نداند امروزه ما دچار خلاء شديم در زمينه هاي روابط فاميلي و خويشاوندي. جايگاه عمه كجاست جايگاه عمو؟ دائي، خاله، مادربزرگ، پدربزرگ، و اقوام دور و نزديك كجاست؟ مي توان با پيروي از سيره آن حضرت اين خلاء را پر كرد.

دهم: خداشناسي، خداترس، خداگرائي، عمل به دستور خدا، پايبندي و عمل به دستورات الهي، انجام واجبات و ترك محرمات عمل به مستحبات، فاصله گرفتن از مكروهات و در عين حال زندگي كردن و زندگي را زيبا ديدن به دنيا نگاه زيبا داشتن و ....

مي شود هم خانمي عالم، فهيم، عاقل، صبور، شوهردار، بچه دوست، اهل صله رحم، مهربان، و متواضع بود و هم به اندازه يك پلك برهم زدن از خدا غافل نشد همانگونه كه زينب كبري (س) در تمام عمر اين گونه عمل كردند.وسخن اخر هم بخش اخر خطبه ان بزرگ بانوي عالم اسلام

فالحمد لله الذی ختم لاولنا بالسعادة و المغفرة، و الاخرنا بالشهادة و الرحمة. و نسال اللدان یکمل لهم الثواب و یوجب لهم المزید، و یحسن علینا الخلافة، انه رحیم

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه