• ایران
  • ﺳﻪشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
حديث شريف كسائ
تالیفات

حديث شريف كسائ

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلله رَبِّ العَالَمیِنَ وَالصَّلَوةُ

              وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ.

1.      کساء .

 

إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا [1] .

رسول گرامی اسلام ( ) به خانه همسرشان (أم سلمه) رفته بودند؛ قرار بود که پیامبر در آن روز، پیام مهمی را از سوی خداوند درباره چند تن از نزدیکان خود دریافت کنند و آن را به اعضای خانواده إبلاغ کنند، لذا به همسرشان ام سلمه سفارش کردند به هیچ کس إجازه ورود به خانه را ندهد .

در همان روز حضرت فاطمه ( ) تصمیم گرفته بودند که برای پدر غذای مناسبی تهیه کنند و لذا این غذا را در یک ظرف کوچک سنگی فراهم آورد و وارد خانه رسول گرامی اسلام شد، اگر چه رسول خدا دستور داده بودند، که کسی وارد خانه نشود، اما امّ سلمه نتوانست مانع ورود حضرت زهرا شوند .

ام سلمه نمی توانست، پاره تن پیامبر ( ) را راه ندهد، در أصل منع پیامبر هم شامل حال فاطمه زهرا ( ) نمی شود، بلکه پیامبر خانه را برای فاطمه، شوهر و فرزندانش خلوت و مهیّا کرده بودند، تنها حضور ایشان کافی نبود، اگرچه غذای مخصوصی برای پدر آورده بودند، اما پیامبر ( ) به حضرت زهرا ( ) فرمودند : برو و امیرالمؤمنین ( ) و دو فرزندت را هم بیاور. حضرت بی درنگ به خانه بازگشتند و فاصله ای نشد که همراه همسر بزرگوارشان حضرت علی ( ) و دو فرزند بزرگوارشان که در آن روز، کودکانی خردسال بودند، به خانه پدر برگشتند .

مجلس کاملاً خصوصی بود، رسول خدا ( )، که امیرالمؤمنین حضرت علی ( ) را نفس و جان خود می دانست، و حضرت زهرا ( ) را پاره تن خودشان معرّفی می کردند، دو فرزند بزرگوارشان حسن و حسین را، ریحانه های بهشتی نامیده بودند و نیز سروران و آقایانِ بهشتیان معرفی کرده بودند .

با حضور پنج تن آل عبا، سفره ای خصوصی و خانوادگی و با صفا و معنویت، پهن شده است .

عادت پیامبر این بود که معمولاً بدون همسرشان غذا نمی خوردند، اما آن روز وضع بگونه دیگری بود، سفره خصوصی بود و لازمه اش این بود که این اتفاق بیفتد.

حضرت استثنائاً از همسر خود برای غذا خوردن دعوت نکردند، آن روز امّ سلمه را در آن سفره و میهمانی به تعبیر بعضی از تاریخ نویسان دعوت نشد .

جبرئیل فرود آمد و این آیه را خواند : إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا، خدا فقط می خواهد آلودگی را از شما اهل بیت پیامبر ( ) بزداید و شما را پاک و پیراسته گرداند .

پیغمبر اکرم ( ) کساء خیبری (یمانی) را بر داماد و دختر و فرزندانشان کشیدند و با دست راست به آسمان إشاره فرمودند : اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي وَ خَاصَّتِي فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِيراً [2] . بار خدایا اینان اهل بیت و مخصوصان من هستند، پس ناپسندی و پلیدی را از آنان دور کن و پاک و پیراسته شان گردان، تا اینجا امّ سلمه در کنار اتاق، کم و بیش شاهد این رویداد نورانی و معنوی و بزرگ تاریخ بود، اما تاب نیاورد و گوشه کساء را بلند کرد، تا وارد این فضای معنوی شود .

پیامبر ( ) با قاطعیت کساء را از دست همسرشان گرفتند و مانع حضور ایشان به این فضای خصوصی و خودمانی شدند، گویی ام سلمه دلگیر شد، سؤال کرد که آیا من در شمار اهل بیت نیستم ؟ پیامبر فرمودند : تو به سوی خیر و نیکی هستی، تو از همسران پیامبر خدایی، اما نکته مهم این است که برای نسل های آینده مقصود از اهل بیت و آیه تطهیر را روشن کنند . پیامبر هر روز هنگام نماز صبح بر در خانه علی و فاطمه می رفت و با سلام و تلاوت آیه فوق، آنان را به نماز فرا می خواند .

امام مجتبی ( ) در این زمینه می فرمایند: هنگامی که آیه تطهیر نازل شد، پیامبر خدا، من و برادرم حسین و مادرم فاطمه و پدرم علی بن ابی طالب (علیهم السلام) را گرد خود جمع کرد و عبای خیبری را که از آن همسرش ام سلمه بود، طلبید و آنگاه همه ما را درون عبا جمع کرد و سپس فرمود : بار خدایا اینان اهل بیت، عترت و دوستان من هستند، پلیدی را از آنان دور فرما و پاک و پیراسته قرار بده.

از آن روز پیامبر همیشه هنگام طلوع فجر بر در خانه ما می آمد و می فرمود : درود بر شما اهل بیت من، وقت نماز صبح فرا رسیده، خدا فقط می خواهد آلودگی را از شما خاندان پیامبر بزداید و شما را پاک و پیراسته گرداند.

خوانندگان عزیز توجه به این نکته و سخن گهربار رسول گرامی اسلام ( ) دارند که این قضیه تا روزی که پیامبر از دار دنیا رحلت کردند، ادامه داشت. این آیه بر شکوه و معنویت و اهمیت ویژه ای نسبت به خاندان عصمت و طهارت، دلالت دارد، چرا که سرچشمه عظمت خاندان پیامبر و دلیل بر پاکی و عصمت آنهاست. به باور همه مفسّران و مورّخان شیعه و سنّی، این آیه شامل حضرت فاطمه زهرا ( ) می شود، همه روایات رسیده پیرامون آیه بیانگر آن است که امام علی ( ) و حضرت فاطمه و فرزندانشان از تنها مصادیق آیه تطهیر هستند و هیچ تردیدی در آن نیست .

نزول آیه درباره این گروه پنج نفره، از رویدادهای مشهور تاریخی است، بسیاری از صحابه پیامبر آن را نقل کرده اند و ابوسعید خدری به همین مضمون قضیه را نقل می کند که این ها را می توانید به تفسیر برهان، به منابع تاریخی دیگری مثل تفسیر البدایه درّ المنثور، احمد بن حنبل، شواهد التنزیل، النهایه؛ مراجعه فرمایید.

وَ السَّلاَمُ عَلَيْكُم وَ رَحْمَةُ الله.



[1]  . سوره مبارکه أحزاب : آیه 33 .

[2]  . بحار الانوار : ج 35، ص 223، باب 5 . عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ ص أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ فِي بَيْتِهَا عَلَى مَنَامَةٍ لَهَا عَلَيْهِ كِسَاءٌ خَيْبَرِيٌّ فَجَاءَتْ فَاطِمَةُ بِبُرْمَةٍ فِيهَا حَرِيرَةٌ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ادْعِي لِي زَوْجَكِ وَ ابْنَيْهِ حَسَناً وَ حُسَيْناً فَدَعَتْهُمْ فَبَيْنَمَا هُمْ يَأْكُلُونَ إِذْ نَزَلَتْ عَلَى النَّبِيِّ ص هَذِهِ الْآيَةُ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً قَالَتْ فَأَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِفَضْلِ الْكِسَاءِ فَغَشِيَهُمْ إِيَّاهُ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي وَ خَاصَّتِي فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِيراً قَالَهَا النَّبِيُّ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَأَدْخَلْتُ رَأْسِي فِي الْكِسَاءِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ أَنَا مَعَكُمْ فَقَالَ إِنَّكِ إِلَى خَيْر .

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه