• ایران
  • جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
استفاده مداحان از موسيقی غربی با غايت مدح در تضاد است
اخبار

استفاده مداحان از موسيقی غربی با غايت مدح در تضاد است

گروه هنر: مدير مركز مباحثات فقهی تبليغی جوادالائمه(ع) با انتقاد از مداحانی كه از سبك‌های غيرمتعارف و غربی استفاده می‌كنند، اين مسئله را با غايت مدح كه همانا روشنگری و هدايت است، در تضاد دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمين علی‌اصغر تقوی، مدير مركز مباحثات فقهی تبليغی جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) درباره استفاده مداحان از سبك‌های موسيقی‌ غربی عنوان كرد: در استفاده از سبك و سياق موسيقی غربی در مداحی‌ها و عزاداری‌های دينی و شيعی دو عصيان به چشم می‌خورد؛ عصيان اول اينكه گوينده مرتكب دو حرمت می‌شود. اول شنيدن آهنگ غربی برای تمرين و تقليد واژه‌ها و سبك‌ها و دوم القای به شنونده و اهانت به ساحت مقدس معصومين(ع) كه گناه بزرگی است.

وی افزود: چه نيازی است كه آنچه به طور طبيعی و در طی 14 قرن قلب‌های ميلياردها انسان را درنوريده است و راه درست را ‌پيموده و به مشكلی هم برنخورده است امروز به دست بعضی از ما به دست غفلت سپرده شود و راه اصلی خود را گم كرده وبه راه انحراف طی مسير كند.

مدير مركز مباحثات فقهی تبليغی جوادالائمه(ع) تصريح كرد: جبران اين عصيان برعهده چه كسی است؟ جز كسی كه به زعم خود مدح می‌كند و شنونده‌ای كه به زعم خود مدح می‌شنود؟ در اشعار محتشم كاشانی يا مقبل كاشانی ضمن اينكه از سبك و متد فوق‌العاده كلاسيك استفاده شده در عين حال بيت بيت شعر آنها مكتب توحيد و درس خداشناسی و دانشگاه وحدانيت و معرفی انسان‌های موحد و وحدانی است كه انسان قدم به قدم و لحظه به لحظه به خدا و توحيد و تفكرات توحيدی می‌انديشد.

تقوی تصريح كرد: اين اشعار هم آهنگ دارد هم از نوعی موسيقی لطيف دينی و دلنواز معنوی برخوردار است و هم سبك و سياق خاص منحصر به فرد خود را دارد و انسان را از خدا غافل نمی‌كند و موسيقی لهوی يا غنای لهوی كه انسان را از خود بيخود می‌كند نيست بلكه برعكس موجب تقرب به خدا و خداپرستان می‌شود.

مدير مركز مباحثات فقهی تبليغی جوادالائمه(ع) اظهار كرد: نوع آهنگ، لحن و صوت و زيبايی اندام و شكل و شمايل برای مداح ماندگار نيست بلكه پرده برداشتن از واقعيت و حقيقت است كه شنونده را خدايی می‌كند و روح او را جلا می‌دهد.از حرف حرف شعر دعبل و فرزدق بوی خدايی شدن مشام جان انسان را سيراب می‌كند. اگر مداح در مسير حركت مدح و مدحت سير كند همان خواست و فلسفه مداحی تحقق می‌پذيرد چرا كه بايد مداح روشنگر باشد، هدايت‌كننده باشد و انسان را به حق نزديك كند آنچه در مداحی دعبل خزاعی و كميت شاعر و فرزدق به چشم می‌خورد و در تاريخ ماندگار شده است توحيدی بودن اشعار و مدح است.

تقوی تبيين كرد: همان‌گونه كه از مفهوم اين واژه مقدس مشخص است مداحی يعنی مديحه‌سرايی و مدح گفتن. معصومين(ع) حركتشان، قيامشان، قعودشان و كلامشان، سكوتشان، امرشان، نهی‌شان، غضبشان، رحمتشان برای خدا بود لذا مدح می‌شوند و مادح بايد به اين امور اشاره كند و اين همان حقيقتی است كه نياز جامعه اسلامی و بشريت است.

وی اضافه كرد: وقتی از دانشمند آمريكايی مسيحی كه تازه مسلمان شده است می‌پرسند اگر بخواهی حضرت عباس(ع) را برای مخاطبان آمريكايی معرفی كنی برای چه می‌گويی؟ می‌گويد: حضرت عباس (ع) جنگ‌آور، آزادی‌خواه، شجاع، بی باك، از خودگذشته‌ای كه از حسين(ع) و خانواده‌اش و هدفش محافظت كرد. زمانی كه يك دانشمند تازه مسيلمان شده مسيحی اينگونه شناخت از حضرت ابالفضل (ع) و امام حسين (ع) دارد و اينگونه مدح می‌كند آيا شايسته است كه مادح مسلمان شيعه كه در مكتب امام صادق (ع) آموزش ديده از سبك و سياق غربی برای مداحی بهره گيرد.

مدير مركز مباحثات فقهی تبليغی جوادالائمه(ع) ادامه داد: امام صادق (ع) در توصيف قمر بنی هاشم (ع) اينگونه می‌فرمايند: السلام عليك ايها العبد الصالح المطيع لله و لرسوله و لامير المومنين. شأن و جايگاه رفيع اهل بيت(ع) هم در گفتار هم در عمل و هم در برخوردهای اجتماعی اگر لحاظ نشود آنچه انجام می‌شود پوچ و لغو است. هدف اوليا الهی فوق‌العاده مقدس است، بزرگان دين در برخورد با اهل بيت(ع) چگونه رفتار می‌كرده‌اند؟ در احوالات برخی بزرگان داريم كه وقتی هنگام مداحی نام يكی از معصومين(ع) را می‌بردند با احترام هر چه تمام‌تر و رعايت آداب مرسوم و معمول در عين حال بدنشان به لرزه می‌افتاد كه مبادا نتوانند حق مطلب را ادا كنند و احترام معصومين(ع) را مراعات كنند.

تقوی در بخشی ديگر از سخنانش گفت: پيامبر (ص) در حال سخنرانی معمولا هم به طرف چپ‌ و هم به سمت راست نگاه می‌كردند تا همه را ببينند و همه ايشان را ببينند يكی از كسانی كه پيامبر(ع) را دوست می‌داشت خوب چهره پيامبر (ص) را نمی‌ديد خطاب به رسول الله عرض كرد «رعانا» يعنی ما را درياب ما، اين عبارت در زبان عرب دو معنا دارد، معنای دوم آن در لسان عرب معنای صحيحی نبود خطاب شد به پيامبر(ص) كه اينگونه پيامبر را صدا كنيد: «انذرنا». وقتی می‌شود بهتر صحبت كرد چرا بايد تعابير دو پهلو استفاده كرد، حتی استفاده از سبك‌ها و روش‌های كه دو منظوره است يا به تعبيری دو ‌پهلو است و جامعه از آن دو نوع برداشت می‌كند بايد اجتناب شود مثلا اگر آهنگی و ريتمی هم در عزا و هم در مجالس لغو استفاده می‌شود حتما بايد كنار گذاشته شود و مجالس اهل بيت(ع) مبرای از اين مسائل باشد و اجتناب از آن ضروری است.

مدير مركز مباحثات فقهی تبليغی جوادالائمه(ع) ابراز كرد: معمولا كسانی كه به صورت غيرمعمول عزاداری می‌كنند و يا در مديحه‌سرايی از سبك‌های غير متعارف و... استفاده می‌كنند اين شائبه را به ذهن متبادر می‌كنند كه اهداف خاصی مثل برتری‌طلبی و خود بزرگ‌بينی و رياكاری و غلو و غيره را دنبال می‌كنند كه قطعا اگر خدای ناكرده چنين اهدافی متصور باشد گناهی نابخشودنی است .


  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه