• ایران
  • شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
بی احترامی به والدین از عوامل زمینه ساز فقر است
اخبار

بی احترامی به والدین از عوامل زمینه ساز فقر است

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه گفت: بی احترامی و عدم توجه به لزوم محبت به پدر و مادر، فقر را به دنیال خواهد داشت.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اصغر تقوی در گفت‌وگوی رادیویی نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان با صدای خراسان رضوی به بیان نکاتی پیرامون ادعیه این ماه مبارک پرداخت.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه با اشاره به دعای شریف «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور»، گفت: سفارشات فراوانی شده است که مؤمنان این دعا را بعد از نمازهای خود قرائت کنند. عبارات بسیار  زیبا  و حائز اهمیتی در این دعا قرار داده شده است چرا که شخص دعا کننده برای همه انسان ها دعا می کند و خواسته های او شخصی نیست.

وی به عبارت «اللهم اغن کل فقیر» در دعای مذکور اشاره و اظهار کرد: مسأله فقر گاهی به معنای فقر اقتصادی است و گاهی به معانی دیگری مانند فقر فرهنگی، معنوی، علمی، اجتماعی، سیاسی و یا فقر در هر عرصه ای که انسان نسبت به آن نیاز دارد. انسان فقیر است اما نکته حائز اهمیت این است که عوامل فقر انسان را بشناسیم.

حجت الاسلام تقوی به مرور روایاتی پیرامون علل ایجاد فقر در زندگی بشر پرداخت و افزود: در روایتی «دروغ» به عنوان عامل زمینه ساز بروز فقر معرفی شده است که یکی از اقسام دروغ، قسم دروغ است. قسم یاد کردن شرایط خاصی دارد و باید در محل خاصی با حضور کسانی که در این زمینه تخصص دارند، آن هم برای اثبات حق ادا شود؛ نه این که برای هر امر کوچکی بلافاصله قسم خورده شود.

مدیر مرکز فقهی جواد الأئمه تصریح کرد: بسیاری از قسم هایی که انسان ها برای اثبات سخن خود به کار می برند، اعم از قسم خوردن به مقدسات دینی و یا قسم خوردن به جان عزیزان، نه تنها هیچکدام وجهه اخلاقی، شرعی و اجتماعی ندارد بلکه زمینه ساز بروز فقر می شود.

وی با بیان این که «سبک شمردن نماز» از دیگر عوامل زمینه ساز بروز فقر است، خاطرنشان کرد: اگر به نماز بی توجه باشیم و آن را در وقت صحیح و با دقت لازم اقامه نکنیم، این مسأله سبب ایجاد فقر در زندگی می شود. بی اعتنایی به مساجد نیز از دیگر عواملی است که همین اثر را دارد. یعنی اگر انسان به خانه خدا که تنها محلی است که برای ارتباط با خدا شناخته می شود، به مقدار لازم توجه و ارتباط گیری نداشته باشد، این مسأله زمینه ساز فقر خواهد شد.

حجت الاسلام تقوی به تأثیر رضایت والدین از انسان در بهبود وضعیت معیشتی اشاره و اظهار کرد: بی احترامی و عدم توجه به لزوم محبت به پدر و مادر، فقر را به دنیال خواهد داشت. شخصی به امام صادق(ع) مراجعه کرد و گفت «هرچه تلاش می کنم از نظر اقتصادی رشدی در زندگی ام اتفاق نمی افتد»؛ حضرت خطاب به او فرمودند «رضایت پدر و مادرت را جلب کن چرا که تا این اتفاق نیفتد، زندگی شما از نظر اقتصادی رشد نمی کند.» از طرف دیگر اگر والدین فرزندان خود را با دلیل یا بدون دلیل نفرین کنند، این مسأله هم ایجاد فقر می کند. نفرین کار بسیار مذمومی است و شرایط خاص خود را دارد./

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه