به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام علی اصغر تقوی رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) شامگاه سه شنبهدر سلسله نشست های اخلاقی با عنوان خادمان خورشید که ویژه خدام و کارکنان آستان قدس به همت سازمان فرهنگی این نهاد در حرم مطهر رضوی برگزار می شود گفت: زیارت جامعه کبیره دارای ارکانی است که دو رکن اول آن سلام و شهادت است، پیرامون اهمیت سلام از اهل بیت(ع) روایت شده است که اگر کسی قصد صحبت با شما را داشت و به شما سلام نکرد با او هم کلام نشوید.
رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) با اشاره به موضوع «دعا» به عنوان سومین رکن زیارت جامعه کبیره افزود: موضوع دعا کردن اهمیت بسیاری در تمامی مکاتب و معارف معنوی بشر دارد و تنها مختص به تشیع نیست دعا در اسلام با عناوینی همچون «رکن حیات»، «مخ عبادت»، «سلاح انبیا» و «رمز و کلید موفقیت» معرفی و توصیف شده است.
وی دعای پدر و مادر را در میان مصادیق مختلف دعا حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: موفقیت تنها از طریق دعای پدر و مادر شکل می گیرد و گرفتاری ها و مشکلات نیز به دلیل دعای ایشان پیش می آید. امام صادق(ع) می فرمایند: «اگر پدر و مادر زنده و یا مرده باشند و همه مردم دنیا دعایی بر خلاف دعای آنان برای تو بکنند دعای مردم دنیا مستجاب نمی شود».
حجت الاسلام تقوی در ادامه تصریح کرد: مقدس اردبیلی در زمانی که والدینش در قید حیات نبودند نیز از آنان طلب دعا می کرد و در پاسخ به فردی که از او درباره بی فایدگی دعای پدر و مادر پس از رحلتشان پرسید گفت: «دعای والدین پس از مرگ بهتر مستجاب می شود. چرا که وقتی در قید حیات هستند ممکن است به دلیل دل خوش کردن و ناراحت نشدن فرزندان برای آنان دعا کنند. حال آن که دعایشان از دل نباشد».
عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به جایگاه و فایده دعا برای فرج امام زمان(عج) افزود: امام صادق(ع) فرمودند: «هر کس برای فرج مهدی موعود(عج) دعا کند همان مقدار ایشان نیز برای او دعا خواهند کرد». دعای امام زمان(عج) در زندگی شخصی و اجتماعی بسیار راهگشا و معجزه کننده است.
وی پیاده روی اربعین را از مصادیق بزرگ دعا برشمرد و خاطر نشان کرد: در روایات آمده است که هر فردی به زیارت امیرمؤمنان(ع) و امام حسین(ع) رود اگر سواره به این زیارت عزیمت کند سیئاتش نادیده گرفته می شود و اگر پیاده باشد سیئات او محو می شوند و از بین خواهند رفت.
حجت الاسلام تقوی نقش اهل بیت(ع) را در دستگیری در مشکلات بی بدیل خواند و گفت: همانطور که حضرت ابراهیم(ع) خداوند را در چگونگی زنده کردن مردگان امتحان کرد ما نیز جواز این کار را داریم و باید اهل بیت(ع) را امتحان کنیم. امتحان کردن ما باید به این گونه باشد که از آنان درخواست کنیم که اگر صلاح است مشکل ما را حل کنند و اگر به مصلحت ما نیست این موضوع را به ما بفهمانند.
0 دیدگاه