جشنواره سراسری قرآن دانشجویان کشور، عرصه های است که دانشجویان رشتههای
مختلفی که با قرآن انس بیشتری دارند، فرصتی یابند تا تواناییها و
استعدادهای خود را به بوته آزمایش و رقابت بگذارند. در بیست و هفتمین دوره
این جشنواره که اواخر تیر امسال در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد،
دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد توانستند در بخشهای قرائت تحقیق، قرائت
ترتیل، کتابخوانی، دعاخوانی، سخنرانی، شعر، نمایشنامهنویسی و گروه تواشیح
حائز رتبههای برتر شوند. نگاهی به رشتههای تحصیلی این برگزیدگان نشان
میدهد که انس با قرآن محدود به دانشجویانی در رشتههای خاص نیست. این
نکتهای است که محمدجواد تقوی، نفر اول بخش سخنرانی جشنواره علوم قرآنی
دانشجویان کشور هم در مصاحبهای که میخوانید بر آن تاکید دارد. آقای تقوی
دانشجوی سال آخر کارشناسی علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی، متولد 1369 در
مشهد است. در حالی که او در مسجد صنعتگران مشهد، مشغول تبلیغ و آموزش قرآن
به نوجوانان بود، توانستیم مصاحبهای با او داشته باشیم. موضوع سخنرانی شما در جشنواره قرآنی دانشجویان کشور چه بود که توانستید رتبه اول را کسب کنید؟ موضوع
سخنرانی من در اين جشنواره، بحث ترس از فقر در امر ازدواج بود که با تمسک
به قرآن و آیه شریفه 32 سوره نور و دیگر روایات معصومین، یک بحث قرآنی را
درباره ترس از فقر و مسائلی که در زمینه ازدواج مطرح است، در این جشنواره و
مراحل قبلی بیان کردم و در ریشهیابی و به نوعی بازگشت به اینکه چه شده
است که آیه قرآن به این صراحت بحث برطرف شدن مشکلات مالی را در امر ازدواج
بیان میکند، ولی در جامعه ما واقعیت و عملکرد جوانان چیز دیگری است. آیه
قرآن به صراحت میگوید اگر شما ازدواج کنید، من مشکل مالی شما را برطرف
میکنم. «ان یکونوا فقراء» اگر که دچار فقر مالی باشید، «یغنهم الله من
فضله» من(خدا) شما را غنی میکنم، آن هم از فضل خودم. در ریشهیابی این مسئله كه چه شده است که عملکرد ما در جامعه در برابر قرآن چیز دیگری است، مباحثی را بیان کردم. اگر
در سال تعداد زیادی مسابقات قرآنی گذاشته میشود یا تعداد زیادی
فعالیتهای قرآنی انجام میشود، اینها را خودمان که برگزارکننده هستیم
کمی ریشهیابی کنیم و ببینیم واقعا اینها در راستای عمل کردن به قرآن و
آشتی دادن مردم با قرآن است یا نه! اندکی هم شیطان دارد ما را به سمت گزارش
دادن و تعریف و تمجیدهای بیاساس میکشاند. آیا فقط میخواهیم قاری یا
حافظ قرآن به جامعه عرضه کنیم یا نه، همه اینها مقدمه است؟ با توجه به
بیانات مقام معظم رهبری که هرسال در جمع قاريان کشور بیان میکنند، قرائت و
حفظ قرآن زمینهای برای ورود به قرآن و فهم و عمل به آن است و باید در فهم
قرآن هم کار کرد. سطح علمی مسابقات در چه حدی بود؟ در دیگر رشتهها
مثل حفظ و قرائت امسال افراد قوی ظاهر شدند. در رشته سخنرانی و دعاخوانی
چون که مرحله استانی نداشت، همه دانشگاهها سخنرانیها، ادعیه و مدیحه
سرایی خود را در قالب فایل صوتی برای داوران در کرمانشاه ارسال کردند و
آنجا بعد از بررسی کارها، پنج نفر برتر به کرمانشاه دعوت شدند و با رقبای
زیادی در ارتباط نبودم که الحمدا... این چند نفر هم سطح بالایی داشتند. برگزاری چنین جشنوارههایی چقدر میتواند به آشنایی دانشجویان با قرآن کمک کند؟ در
مرحله دانشگاهی بی اثر نیست. تعداد رشتهها در این جشنواره افزایش پیدا
کرده بود و افراد زیادی را شامل میشد، ولی جمع دانشجویی کشور ما با این
مسابقات اقناع نمیشود. یعنی همه دانشجویان را نمیتواند پوشش بدهد. باید
با راهکارهایی فرهنگ قرآنی را تبلیغ کرد. به نظرم همین افرادی که در
مسابقات برگزیده میشوند و به عنوان فعالان قرآنی شناخته میشوند، نباید
بعد از پایان مسابقات رها شوند. بلکه به جذب و آموزش دادن آنها اهتمام
کنند، چون همینها هستند که به میان دانشجویان برمیگردند و میتوانند
تاثیر بگذارند. روی اینها اگر به صورت فشرده در فرصت تابستان کار بشود و
سطح آگاهی این افراد از قرآن را بالا ببرند، اینها وقتی به جمع دانشجویی
خود برمیگردند، میتوانند مبلغ قرآنی باشند. درباره برنامههاي قرآنيتان در مسجد صنعتگران بگوييد؟ در
اینجا از سطح پیش دبستانی تا بزرگسال برنامه قرآني داریم. برای پیش
دبستانی بیشتر برنامهها شامل بازیهای قرآنی و برنامههای عملی قرآنی و
اردوها و برنامههای تفریحی است که مناسب با سن آنهاست. در سطح اول و دوم
دبستان متناسب با مقطع سنی آنها کلیدواژههایی از قرآن استخراج میشود و
به صورت جزوه درمیآید که اساتید با اینها کار میکنند. سه روز در هفته
برنامه تئوری دارند و احکام و تغذیه قرآنی را یاد میگیرند و سه روز دیگر
هم برنامههای تفریحی با رویکرد عملگرایانه به قرآن دارند. چه شد رشته علوم قرآن و حدیث را انتخاب کردید؟ بنای
من در ابتدا بر حوزه بود، اما در سال سوم دبیرستان بود که در مسابقه
مفاهیم قرآن شرکت کردم و مقام آوردم،در مرحله کشوری که تفسیر قرآن را
میخواندم، در آنجا به دلم نشست و من که خیلی با قرآن آشنایی نداشتم، در
آنجا با خواندن تفسیر قرآن مجذوب شدم. بعد به مسجد صنعتگران آمدم و با
فعالیتهای قرآنی آشنا شدم و در زمینه انتخاب رشته دانشگاهی هم احساس کردم
رشته علوم قرآن و حدیث بیشتر میتواند در کنار دروس فقهی حوزه مفید باشد. از انتخابتان راضی هستید؟ بله، الحمدا... نتایج کنکور آمده و روزهای انتخاب رشته کنکوریهاست. به کسی که بخواهد رشته علوم قرآن و حديث را انتخاب کند چه توصیهای دارید؟ آنچه
اهميت دارد اين است که قرآن را وسیله کسب و کار ندانند. در کنار همه
رشتههای دیگر که دید شغلی به آنها میشود، اگر رشته علوم قرآنی را مایه
کسب درآمد بخواهیم قرار دهیم، نه در دنیا و نه در آخرت به جایی نمیرسیم.
با این نگاه اگر بیاییم، در پایان دوره تحصیل میگوییم چیزی نصیبم نشد، ولی
اگر با این دید بیاییم که با قرآن برای زندگی خود و دیگران سعادت آفرین
باشيم، مصداق آیه «و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب» و
در دنیا و آخرت سربلند خوهیم بود. یک دانشجو اگر بخواهد قرآنی بار بیاید، باید حتما دررشته شما درس بخواند؟ اصلا
چنین نیست. همان گونه که در مسجد صنعتگران هم میبینید، دانشجویانی از
رشتههای دیگر در اینجا به عنوان مبلغ تربیت میشوند که در رشتههای فنی،
ریاضی و... درس میخوانند. بهترین درسی که قرآن به شما داده است، چيست؟ قرآن
نور است. تمام درسهای قرآن بهترین است. بهترین درس من از قرآن، یاد مرگ و
معاد است که مهمترین عامل بازدارنده از خطا و اشتباه در زندگی برای ماست. تاثیرگذارترین آیهای که تا حالا خواندهاید کدام است؟ آیه
70 سوره فرقان که میگوید: «مگر کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل
صالح انجام دهند، که خداوند سیئات آنها را به حسنات مبدل میکند و خداوند
همواره آمرزنده و مهربان است.» یک درخواست قرآنی از مسئولان شهر و دانشگاه! به قرآن عمل کنند. نه در سخنپردازیها بلکه در عمل به قرآن از جان و دل مایه بگذارند. و یک سخن ویژه با امام رضا(ع)! آقاجان!
یک عمر از خوان کرم شما کسب فیض کردیم. خوب و بد، همسایه شما حساب شدیم.
آرزو داریم آن دنیا هم دست ما را بگیرید و همسایهتان باشیم. مصطفي شوشتري
0 دیدگاه