• ایران
  • جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
خداشناسی و ولایت‌پذیری از ارکان مهم دعای عرفه است
اخبار

خداشناسی و ولایت‌پذیری از ارکان مهم دعای عرفه است

خبرگزاری رسا ـ عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان اظهار داشت: سه رکن خداشناسی، ولایت پذیری، خضوع از ارکان دعای عرفه است.


حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که در صدر پیام های عرفه ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری شناخت خدا و توحید بدون شناخت پیامبر، امام و معصومین(ع) ولایت آنان مفهومی ندارد، تصریح کرد: هر آنچه در عرفه از خدای متعال خواسته می‌شود با فرستادن درود و صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیت پاک ایشان قابل استماع است.

وی سه رکن خداشناسی، ولایت پذیری، تضرع، خضوع و خشوع در دعای عرفه را از ارکان اساسی این دعا عنوان کرد و با ذکر این که این دعا هر خواننده ای را در خود ذوب می کند، افزود: دعای عرفه دانشگاه و آموزشگاهی از معارف دینی است که یک بنده به واسطه آن می آموزد که چگونه در پیشگاه ذات اقدس الهی بندگی کند.

این استاد حوزه علمیه مشهد بر توجه به سخن امام حسین(ع) که می‌فرمایند «خدایا شاگر و صبورم فرما و در پیش خود خوار و نزد دیگران عزیز و بزرگم گردان» تأکید کرد و عنوان داشت: شیعیان با توجه به این سخن حضرت سیدالشهدا(ع) به سعادت دنیا و آخرت خواهند رسید.

وی در ادامه خداشناسی، خود شناسی، پیامبر شناسی، خدا ترسی، استغفار، گذشت، قدرشناسی، شکر نعمت، تسلیم و رضا، امید، توکل، محبت، مدارا، سحرخیزی، تضرع، میانه روی و اعتدال، عدالت محوری، رفتار و گفتار نیکو، تحمل مشکلات و صبر و شکیبایی را از آثار مادی و معنوی دعای عرفه برشمرد.

فلسفه عید قربان پذیرفتن ولایت و عبودیت خداوند متعال است

حجت الاسلام تقوی هدف حضرت اسماعیل از به قربانگاه رفتن را نهادینه کردن تبعیت، اطاعت، محبت، ولایت و عبودیت خداوند متعال دانست و گفت: امروز مسمانان مفتخرند به این که درن حنیف اسلام را انتخاب کرده اند زیرا این دین، دینی است که عید قربانش کانون خدمت به محرومان و گرسنگان می شود.

وی نیز بیان داشت: تهاجم سنگین دشمنان اسلام علیه معارف اهل بیت(ع) می طلبد که در هفته ولایت، همه شیعیان به هر مقدار که می توانند، توان خود را برای دفاع از ولایت و امامت به کار گیرند و این امر در رأس وظایف دینی و شرعی ما است.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه