• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
سیره رضوی6 :احترام بزرگان وخانواده
تالیفات

سیره رضوی6 :احترام بزرگان وخانواده

سیره رضوی

احترام بزرگان  وخانوا اده

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.

سلام عرض می کنم عزیزان شنونده و شنوندگان صدای زائر. آنچه که محضر شما عزیزان تقدیم می شد سیره ی حضرت رضا علیه السلام بود امید ما هم بر این است که بتوانیم با طبعیت از سیره ی بزرگان و روش زندگی اولیاء الهی انشاء الله به زندگی شخصی مان سرو سامانی بدهیم و زندگی مان را زندگی ولائی و توأم با آنچه که خواست آل الله است انشاء الله داشته باشیم.

حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو و خراسان و طوس نکات حائز اهمیتی را در مباحث سیره ی رضوی دارد. در ابتداء حرکت امام آنچه را که انجام دادند دو موردش بیشتر از سایر موارد مورد توجه این بحث ماست. یکی وداع با قبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و دوم جمع کردن اهل و عیال و توضیح سفر برای آنها، توضیحاتی که لازمه ی سفر است برای اهل و عیال.

خود اینکه انسان برای بزرگان و برای شخصیت های دینی و معنوی ارزش قائل شود و از محضر بزرگان طلب دعا از محضر پروردگار را داشته باشد، سیره ی بسیار حسنه و پسندیده است. امام رضا علیه السلام ابتدا محضر پیامبر مشرف می شوند.

اولیاء خدا زنده و مرده ندارند و امام می خواهند این را به جامعه الغاء کنند و به این مطلب توجه بدهند که کنار قبر پیامبر آمدن و از محضر آن بزرگوار طلب شفاعت و دعا کردن جزء سیره.اعتقاد. و روش. ماست.

مطلب دوم اعتبار بخشیدن به اهل و عیال، اهمیت دادن به زن و فرزند، جزء سیره ی بزرگان دین است.

 برای زن و فرزندمان ارزش قائل شویم .آنها را در مسائل سهیم و شریک بدانیم.. در مشاوره ها از آنها کمک بخواهیم. در سؤال و جوابها به آنها بهاء بدهیم..

 ارزش و اهمیت اطرافیان مان اهمیت و ارزش خود ما را بالا می برد. شأن و شخصیت به خودمان می بخشد.

 ایجاد الفت و محبت در جمع اطرافیان با همین مشاوره ها و عزت و احترام بخشیدن به آنهاست. توصیه های لازم را به اطرافیان کردن، از تجربیات خود اطرافیان را آگاه کردن و مطلع کردن، دلسوزانه آنها را نصیحت کردن .و پدرانه و مشفقانه اطلاعات را اختیار اطرافیان قرار دادن. جزء سیره ی اهل بیت و ائمّه ی هدات مهدیین بود

 و امام رضا علیه السلام بر مبنای همین سیره وقتی که قصد حرکت از مدینه به سمت مرو را داشتند بعد از وداع قبر رسول الله اطرافیان خودشان را در اطرافشان جمع کردند و گفتنی ها را گفتند، تجربیات را منتقل کردند، نصایح پدرانه ی شان را مطرح کردند و با محبت و صفا و صمیمیت از جمع اطرافیان خدا حافظی و وداع کردند.

به امید اینکه انشاء الله این سیره ی اهل بیت علیهم السلام روش زندگی ما شود شما را به خدای بزرگ می سپارم و ملتمس دعای خیرتان هستم.

 وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ روم21

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ تحریم6

 

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه