• ایران
  • دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
خبرگزاری رسا:روان‌شناسی میدانی ضرورت کار مبلغان دینی است
اخبار

خبرگزاری رسا:روان‌شناسی میدانی ضرورت کار مبلغان دینی است

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) و عضو اتاق فکر تبلیغ، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: با توجه به این که رمضان ماه قرآن، دعا و نیایش است سوق دادن خود و جامعه به سوی دعا و نیایش البته به شکل صحیح و منطقی آن و منطبق بر آموزه‌های قرآنی بهترین راه کار تبلیغ و مؤثر در حوزه اخلاق و عرفان و معنویت و دین باوری است.

مباحث قرآنی دعا

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: مباحث قرآنی دعا، راه کار موفقیت تبلیغ است امام سجاد(ع) از این اسلحه به خوبی بهره گرفتند که صحیفه سجادیه و ابوحمزه ثمالی نمونه بارز آن است مگر نه این است که بیش از 150 دعا در قرآن آمده است مگر نه این است که بیش از نیمی از دعای قرآنی از زبان انبیا و اولیا بیان شده است. پس توجه به این نکته به خوبی ما را به سوی یک تبلیغ موفق راهنمایی می‌کند.
 
وی افزود: چه تبلیغی فراگیر تر از این که ذات اقدس الهی ما را در نوع دعا‌کردن و چگونه دعا کردن کمک و هدایت می کند نه ما را بلکه به انبیا می‌آموزد که چگونه دعا کنند.
 
مدیر مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: رمز موفیت در رسالت انبیای الهی اخلاق کریمه بود و مبلغ و خطیب و مروج مذهب و شریعت بدون آراستگی به خصیصه‌های اخلاقی راه به جایی نخواهد برد و رشته‌های او جز پنبه حاصلی نخواهد داشت وقتی اشرف مخلوقات عالم از این قاعده مستثنی نیست که خداوند علی اعلی در سوره آل عمران آیه 159هشدار می دهد«وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ»تکلیف دیگران روشن است.
 
شناخت نیازهای تبلیغی جامعه
 
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان گفت: برای مبلغان بروز بودن و تسلط کامل بر مسائل سیاسی اجتماعی و مجهز بودن به ابزار روز روان شناسی میدانی در شناخت نیاز مخاطبان از ضروریات غیر قابل انکار است.
 
وی افزود: شناخت شنونده هم کاری دشوار و هم لازم است شنونده‌های ما از طیف های مختلف از نظر علمی، فکری و سنتی می باشند و بروز بودن می تواند ما را در این شناخت یاری رسان باشد.
 
حجت الاسلام تقوی بیان داشت: توجه ویژه به احکام و مسائل شرعی اعم از پاسخ گویی به سوالات شنونده گان یا شروع به احکام و بازگو کردن مسائل شرعی بهترین راه کار موفقیت تبلیغ اسلام است.
 
وی گفت: نیاز اصلی جامعه احکام است و انتظار شنونده از مبلغ، احکام است و اصل تبلیغ بر پایه چند حکم اصلی دینی است تسلط بر احکام الهی یعنی واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح است.
 
جایگاه قرآن و سبک زندگی اسلامی
 
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: تبیین جایگاه قرآن در زندگی فردی و اجتماعی به عنوان نردبان ترقی بشریت و برآورده کردن دغدغه های بزرگان دین مبنی بر این که سبک زندگی اسلامی می تواند انسان را در رسیدن به سعادت و تعالی، هدایت کرده و اولین نقش را ایفا کند.
 
وی افزود: مبلغ رمز تعالی و پیشرفت و تأثیرگزاری خود را با توجه به قرآن می تواند نهادینه کند و با کمک گرفتن از قرآن راه تکامل را به پیماید.
 
حجت الاسلام تقوی بیان داشت: دغدغه همه دین باوران و مبلغان دین احیاء ارزش های اسلامی و تبیین سبک زندگی با توجه به آموزه های دینی است. و این مهم میسر نمی شود مگر با هاجرو و جاهدو 
 
وی حضور مبلغان دین در مناطق دوردست و در نقاطی که ضعف فرهنگی وجود دارد یا درمناطقی که تبلیغات دشمن پیش رو و پر رنگ تر یا تاثیر گزارتر است ضروررتی انکار ناپذیر دانست وبا اشاره به آیه 25 سوره حدید«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» افزود: پیامبران الهی پیام آوران قسط و عدل برای جوامع بشری و میزان حق و باطل بوده وهمه همّ وغمشان ایجاد جوامع سالم و کامل ورشید و بالنده بوده است.
 
مباحث خانواده
 
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان افزود: مبلغان و مروجان جوان حوزوی با ورود به بحث خانواده موفق و سبک و سیاق اسلامی در خانواده می توانند به مباحثی همچون مشاوره دینی قبل ازدواج و بعد ازدواج، شناخت خصلت های فردی زوجین، عفو و گذشت، عیب پوشی خانواده ها، آراستگی ظاهری، عدم یارگیری زوجین در نزاع های خانوادگی از میان فرزندان و اعضای خانواده، احترام متقابل به خانواده های زوجین، عدم به رخ کشیدن امتیازات علمی، هنری، شغلی، فرهنگی وقبیله ای و غیره و سایر هر آنچه که در آموزه های دینی به وفور یافت می شود و اثر گذاری آن در طول 14 قرن گذشته به اثبات رسیده است.
 
مدیر مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: گنجینه های پر بار و سنگینی از علوم و معارف الهی و اسلامی امروز به عنوان میراث گران سنگ بزرگان دین در اختیار مبلغان و فرهیختگان جامعه است و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی همینه نشرو گسترش آن فراهم شده است. پس بر مبلغان است که از سرمایه عظیم بهره جسته و راه روشن را فراروی جامعه اسلامی و دیگر جوامع قرار دهند.
 
اقبال مردم به روحانیت در انتخابات/ محورهای مهم تبلیغی در رمضان
 
حجت الاسلام تقوی ابراز داشت: اقبال عمومی مردم به روحانیت در حماسه سیاسی 92 که شکرانه و سپاس مردم از رهبری نظام بود. وظیفه عالمان دین ومروجان احکام را صد چندان کرد مردم بر رهبری سی و چندساله مرجعیت و فقاهت دست مریزاد گفتند و خدا را شاکر شدند ولی مسؤولیت مبلغان را در برابر نسل جوان جامعه افزون کردند.
 
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: بایدهای  تبلیغ و نیاز روز مسائل تبلیغی را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد. مورد اول با الهام از روایات معصومین و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب دعوت کردن جامعه به ازدواج آسان به موقع و با سبک و سیاق اسلامی است.
 
وی مورد دوم را توجه به نیاز جامعه به داشتن نسل جوان و نجات جامعه از پیری و هدر رفت نیرو و انرژی فعل جوانی دانست و افزود مورد دیگر، بررسی میدانی مسائل و احکام حلال و حرام و سوق دادن جامعه سمت حلال است مثل زندگی حلال، غذای حلال، نگاه حلال، کسب حلال، تجارت حلال، مراودات و رفت آمدهای فامیلی حلال که نیاز اجتماعی جامعه امروز ما است.
 
حجت الاسلام تقوی چهارمین محور تبلیغی مورد نیاز جامعه امروز را بررسی روایات و آیات قران و تحلیل تفسیر آن برای شنونده پیرامون مسائل دوست یابی، انتخاب دوست، انتخاب مشاور، همراهی و همفکری با اندیشمندان و متفکران دینی بهره گیری از دوستی با بزرگان دین، بهره گیری از دوست گرانقدری مثل کتاب و امرکتاب خوانی، ارتباط و دوستی با مساجد و مسجد نشینان و دوستی با قرآن و قرآن سیره گان دانست.
 
وی افزود موردی دیگر استفاده بهینه از سیره اهل بیت در منابر و مجالس که از راه کارهای موفق تبلیغ است.هم نیاز جامعه به سیره شناسی و هم اثرات سیره اهل بیت در سبک زندگی و  باید ها و نبایدها و جلوگیری از انهدام و انحطاط و سقوط اجتماعی همه و همه باید دغدغه مبلغ باشد و عملا و قولا سیره بزرگان و اولیا را راه‌گشا و طریق رسیدن به سعادت بداند و به جامعه بشناسد.
 
مدیر مرکز فقهی جوادالائمه محور تبلیغی مهم دیگری را توجه به یک اصل وستون استوار، که همه همّ و غم دین باوران است یعنی فقه و فقاهت و ولایت مطلقه فقیه، که جز به سعادت بشریت نمی اندیشید بسیار ضروری و مهم است و به عبارتی با نهادینه کردن این نوع تفکر موفقیت بیشتری در موارد دیگر تبلیغ دین و مذهب کسب می شود.
 
وی یکی دیگر از موارد تبلیغی را بهره گیری مستمر از اندیشه و تفکر ناب امام راحل و رهبر انقلاب اسلامی و تفسیر و تحلیل دغدغه های این دو بزرگوار دانست وآن را در صدر مسائل تبلیغی مبلغان خواند.
 
مناسبت های رمضان
 
حجت الاسلام تقوی در بخش پایانی سخنانش گفت: در ماه مبارک رمضان ظرفیت های بالقوه ای برای تبلیغ فراهم است. مناسبت های ویژه این ماه این ظرفیت را دو چندان می کند. که باید به نحو احسن در تبلیغ بهره برداری کرد من جمله نیمه ماه و ولادت با سعادت امام حسن مجتبی(ع) و بحث و نشاط و شادابی و استفاده از پتانسیل نشاط و روحیه شاداب در سایه تعالیم اسلامی است.
 
وی افزود: مورد دیگر شبهای قدر است که با ایجاد روحیه بازگشت به خویشتن خویش و مرور کارکرد سالانه و بررسی سود و زیان عبادی، اخلاقی و پس رفت ها و پیش رفت ها و راه برون رفت از خطر و رسیدن به سعادت را بهتر می توان روشن کرد.
 
حجت الاسلام تقوی عید فطر را سبب ایجاد فضای شادی و خدمت دانست و گفت: پایان موفقیت صبروبردباری، شادی انجام و به ثمر رساندن تکلیف الهی، فطریه و برطرف کردن نیاز نیازمندان را از مواردی است که می توان در تبلیغ بهره برد.
 
وی افزود: رحلت حضرت خدیجه و بررسی بزرگ ترین ایثار تاریخ در صدر اسلام و اثرات ایثار و گذشت در زندگی روزمره، و نیز رسالت سنگین انبیای الهی که توسط ائمه هدی و اولیای الهی ادامه دارد و پرچمداران عرصه تبلیغ بخوبی در آن ایفای نقش کرده و می کنند همه و همه از مواردی است که باید به آن توجه کرد و از آن به بهترین شکل ممکن در تبلیغ بهره برد.
 
وی افزود: قطعا در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج)اگر نبود زعامت و مرجعیت زعمای بزرگ حوزه های علمیه و مجاهدت ها و ژرف نگری های فحول علم و ادب و اخلاق و اسوه های تقوی و زهد قطعا امروز وضعیت به این شکل نبود. که بر این اساس باید شاکر خداوند متعال بود./933/ت301/س
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه