• ایران
  • دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه مطرح کرد؛ انقلاب اسلامی و مرجعیت شیعه منادی وحدت در جهان اسلام
اخبار

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه مطرح کرد؛ انقلاب اسلامی و مرجعیت شیعه منادی وحدت در جهان اسلام

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با قرائت آیه شریفه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ» بیان داشت: ماه ربیع الاول آبستن حوادث و اخبار ویژه و منحصر به فرد است با رصد کردن ماه ربیع المولود در تمدن و فرهنگ اسلامی، حوادث و اتفاقات آن روشن می شود.


رسول الله منادی وحدت


حجت الاسلام تقوی گفت: در دوران جهل و تاریکی، خورشید نبوت و رسالت بشارت ربیع داده است تاریخ پس از هزاران سال انتظار و وعده های مفصل کتب آسمانی از یک سو و بیانات 124 هزار فرستاده الهی از سوی دیگر، مبنی بر مژده رسالت منجی و خاتم و اشرف مخلوقات و اعظم خلائق و شخصیت انحصاری «لولاک لما خلقت الافلاک» که همه و همه را ماه ربیع الاول به رخ گذشته و آینده جهان می کشد.


وی افزود: ولادت رسول اخلاق و رسول عبودیت، رسول فلاح و وحدت و اتحاد و منادی بحق اعتصام به حبل الله و مخالف سر سخت و لا تفرقوا، خورشید روشن الهی در دنیای تاریک جهل و بت پرستی بود.


وی ادامه داد: در ماه ربیع الاول شخصیتی پا به عرصه وجود می گذارد که باور او، عمل و سیره او و شعار محوری او «علیکم بالجماعة و ایاکم و الفرقه» است و با منطق و عقل و علم دلیل می آورد که «ایها الناس علیکم بالجماعة و ایاکم و الفرقة، الجماعة رحمه و الفرقه عذاب»


وحدت در بیان قرآن

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: بشریت اگر رحمت می خواهد باید منادی و مبشر و مبلغ وحدت باشد که ید الله مع الجماعه و اگر به دنبال عذاب است عذاب در تفرقه و جدائی پیدا می شود.


وی افزود: معجزه رسول خدا(ص) قرآن است و بیان قرآن کریم وحدت است «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» (انبیاء؛ 92) این است امت ‏شما که امتى یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید.


حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: رسما شعار عبودیت و ربوبیت را قرین وحدت بیان می کند در بیان دیگری می فرماید نکند پس از روشنگری و دلائل آشکار مبنی بر لزوم وحدت و جماعت، باز آهنگ تفرقه را کوک کنید و بر طبل جدائی بکوبید که این یعنی سقوط در ورطه عذاب عظیم. «وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُوْلَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ» (آل عمران 105)


عضو نخبگان تبلیغ بیان داشت: قرآن کریم به پیامبر گرامی اسلام یاد آور می شود که مسلمانان برادرند و بعد توصیه بر تاکید بر برادری آنان می فرماید که اصلاح ذات البین و جلوگیری از اختلاف برادران محصول و عایدش تقوای الهی است. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» (حجرات 10)


وی افزود: بدون شک آنچه از قرآن و روایات بطور کلی و سیره و روش اولیای الهی و در رأس همه سیره نبی مکرم اسلام بدست می آید هم نفرت نسبت به اختلاف و تفرق است و هم هزاران منافع همچون عبودیت، تقوا، اخلاص، برکت، رحمت، بهشت، و غیره است که در سایه اتحاد و انسجام صورت می گیرد.


معنای وحدت در آیات و روایات/ انقلاب اسلامی و مرجعیت شیعه منادی وحدت است


استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: از مجموع آیات و روایات استفاده می شود که وحدت به معنی عدول از اصول نیست وحدتی مورد نظر شارع است که در داخل اصول باشد و فراتر از اصول نبوده و نگاه غیر معقول و غیر منطقی را بر نتابد که اگر غیر از این باشد بر خلاف همان قرآن و همان سیره است که «کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» را فرموده است.


وی افزود: امروز بهترین شرائط ایجاد شده است که علما و بزرگان بطور مطلق و مراجع معظم تقلید بطور خاص و بعنوان حکم فقهی وحدت را برای جامعه تبیین، ترسیم و تفکیک فرمایند تا براحتی بتوان در رابطه با این ضرورت جامعه جهانی و اسلام و تشیع وارد عرصه تبلیغ چه در فضای عمومی و چه در فضای مجازی شد.


حجت الاسلام تقوی گفت: یکی از افتخارات حوزه های علمیه شیعه این است که در طول تاریخ شیعه، علما و فقهای بزرگ منادی و مدافع و مبلغ وحدت بوده اند فرهنگ تشیع مفتخر است که در قرن اخیر دو شخصیت بی بدیل و بی نظیرش منادی وحدت بوده است.


وی افزود: حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری دو شخصیت ممتاز صده اخیر هستند که سبب افتخار شیعه و منادی وحدت در بین مسلمانان بودند. در همین فرمایش اخیرشان نیز بر مسئله وحدت و اتفاق تاکید کردند.


حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: انقلاب اسلامی از آغاز تا کنون همه همت خود را بکار گرفته تا به جهانیان و دوستان و دشمنان بفهماند که این تفکر اعتقادی تشیع است که بر خلاف سیره رسول گرامی اسلامی یعنی وحدت گام بر ندارد.


وی گفت: وحدت در تفکر انقلاب اسلامی و رهبری گفتاری نیست در عرصه عمل لحظه ای درنگ را جایز ندانسته اند. کمک به مردم فلسطین مالا و جانا، دفاع از مظلومان بوسنی، غزه، لبنان، آفریقا، اروپا، خاورمیانه هر کجا مسلمانی فریاد زده یا للمسلمین آنجا انقلاب حضور داشته و دست او را با محبت فشرده است.


رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: تفکر وحدت نه اجازه داده است به اصول اعتقادی دیگران اهانت شود و نه اهانت به حقوق اعتقادی خود را برتاخته است. چه وحدتی فراتر از این که اکثر مذاهب و عقاید و حتی بعضی از عقاید الحادی در کشور از حقوق شهروندی کامل برخوردارند.


وی افزود: حتی بعضا دیده شده که با مدارای بهتر و بیشتری با اقلیت های مذهبی برای نشان دادن رأفت اسلامی در محاکم قضائی رفتار شده است  بطور قطع و یقین مراعات رأفت اسلامی نسبت به هواداران سایر مذاهب بیشتر از هواداران مذاهب حقه تشیع است.


وی ادامه داد: این نه معنی ترس است و نه بی عدالتی، بلکه برگفته از سیره نبی مکرم اسلام و امیر مؤمنان و ائمه هدی است. که در آموزه های خود ما را به این گونه عملکرد تشویق و ترغیب فرمودند.


حجت الاسلام تقوی گفت: چقدر فتوا، چه اندازه بیانیه، چه مقدار کتاب و مقاله که در زمینه وحدت نوشته شده اگر مقایسه کنیم بهترین نمره را به فرهنگ علوی و مهدوی خواهیم داد که همه هم و غم این فرهنگ ایجاد اتحاد در جوامع اسلامی است.


وی افزود: چه شهدائی را که تقدیم کردیم در طول تاریخ اسلام که بین مسلمانان شکاف ایجاد نشود و خون ناحقی بر زمین نریزد.


ایجاد و حفظ وحدت در بین مذاهب اسلامی باتکیه بر اصول و مشترکات


استاد حوزه و دانشگاه خراسان با اشاره به آیه «إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى» بیان داشت: بگذارید خلقت مختلف باشد قبائل گوناگون باشند رنگ ها و جغرافیا مختلف باشد زبانها با هم همخوانی نداشته باشد.


وی افزود: در فروعات هر کسی اگر راه خود را هم برود اما باور کنیم که خدای ما احد است قرآن ما معجزه تاریخ و خلقت است رسول ما و پیامبر ما خاتم است اشرف است اعظم است.


حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: قبله ما جایگاهی است  برای همه «لله علی الناس حج البیت من استطاع سبیله» همه آحاد جامعه را حول محور خود گرد آورده و دعوت کرده نه نژاد و نه قبیله و یا طائفه، زبان و کشور و ملت و گروه و حزب و غیره در گرد آمدن دور این نماد اسلام که موجب وحدت است شرط نیست.


کارشناس مذهبی سیما بیان داشت: امروز باید علمای اسلام به داد اسلام برسند در شرائط فعلی بنام اسلام اموری انجام می شود که قطعا به نفع جهان اسلام نیست. تندروی ها را علمای بزگوار رصد کنند بدعت گزاری ها را فاش کنند خرافات وارد شده در دین را بیان کنند و هماهنگ در مورد همه آنها روشنگری نمایند که این نیاز جهان اسلام استذ


وی افزود: افراط و تفریط ها فقط و فقط با بیان بزرگان فقهای اسلام چه فقهای اهل سنت و چه فقهای شیعه کنترل می شود اگر در فرهنگ اسلامی خللی در جهان ایجاد شود اگر دین غیر واقعی به مردم از سوی رسانه های معاند معرفی شود بعد چه زمان نیاز است و چه مقدار نیرو که بتوان آب رفته را بجوی برگرداند.


ثمره وحدت در اسلام


عضو نخبگان تبلغ خراسان بیان داشت: کسانی که پیروی از قرآن شعارتان است، قاریان باالحان و اصوات جمیل، آی مفسران اهل تحلیل و تحقیق، سخنوران پیرو سنت و سیره نبوی، ای کسانی گرد کعبه می گردید و شما سنگرداران علوم قرآن و حدیث و شما مرزبانان حریم و حرمت نبوی و علوی و همه ما و شما که در شبانه روز بارها و بارها رو به یک سوی و با یک شعار هماهنگ می شویم که الله اکبر، اگر این هماهنگی که به وسیله توحید، قرآن، قبله، سنت ایجاد شده و می شود شکل حقیقی به خود بگیرد از همه ظرفیت قرآن استفاده شود و همه آیات مورد بررسی قرار گیرد و همه احادیث نبوی از خاصه و عامه مدنظر باشد وحدتی عظیم شکل خواهد گرفت و در سایه آن وحدت است که رعب و وحشتی در دشمنان توحید و قرآن و قبله ایجاد خواهد شد.


وی افزود: قطعا سخت نیست که بدانیم وحدت جامعه توحیدی و قرآنی و ولائی چه بهشت موعودی را رقم خواهد زد مگر بعد از آن شکل گیری وحدت مسلمانان در غزه و لبنان و بوسنی و برمه و نیکاروگوئه و هند و پاکستان و افغانستان ترس در دشمنان دیده نشد. تمام تلاش دشمنان تفرقه در بین مسلمانان است زیرا فقط از این راه می توانند به مقاصد شوم خود برسند.


وی ادامه داد: وحدت اگر شکل بگیرد مگر آن زمان عناصر تندرو و منحصر و کوته اندیش و عامل استکبار به خود جرأت خواهند کرد زنان را بفروشند و برده داری را در جهان برای بدنام کردن اسلام علم کنند.


وی گفت: آیا با وحدت، اسرائیل به خود اجازه خواهد داد سران کشورهای اسلامی را به تمسخر بگیرد و مجامع بین المللی با آنان با تحقیر برخورد کند. آیا در آن شرائط کشیش ابلهی که خود را ملبس به لباس مقدس مسیحیت کرده و از نام مقدم مسیح و مسیحیت سوء استفاده کرده بخود اجازه خواهد داد قرآن را نعوذ بالله بسوزاند.


حجت الاسلام تقوی گفت: در جمع جامع و وحدت دیگر شاهد بازی سیاسی با سرمایه خدا دادی نفت و گاز کشورهای اسلامی نخواهیم بود دیگر نفت کشورهای عربی به غارت غرب و شرق نخواهد رفت دیگر نوامیس ما تاراج بُل هوسان غربی نخواهد شد. دیگر مکه و مدینه و کربلا و نجف و سامرا و مشهد به دست مشتی ابله تهدید نخواهد شد دیگر عناصر تندرو در همه عرصه های مذهبی بخود اجازه ورود نخواهند داد.


رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: مسأله وحدت سبب « یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ» می شود و آن روز « أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» را در پی دارد.


وی افزود: تفرقه، بر طبل اختلاف کوبیدن، فروع را علم کردن و از اصول فراموش کردن، تکفیر طرف مقابل و ندیدن مشترکات مذهبی و فقهی اندیشه نادرست و سخت و غیر منعطف و عدم دور اندیشی دینی قطعا آن چیزی را رغم می زند که امروز در دنیای اسلام متأسفانه شاهد آن هستیم.


وی در پایان گفت: بنابراین در شرایط کنونی و نیز با توجه به نیاز جامعه اسلامی به وحدت از هیچ طرفی شرعا پذیرفته نیست که طرف مقابل را تو هین و تکفیر کند مگر موردی باشد که با دلیل شرعی خارج از این قضایا باشد./933/ت301/ب4

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه