• ایران
  • جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ورود .درامورکار شناسی یااموری که دران تخصص نداریم
تالیفات

ورود .درامورکار شناسی یااموری که دران تخصص نداریم

احکام

ورود .درامورکار شناسی یااموری که دران تخصص نداریم

بسم الله ا لرحمن ا لرحیم

از مواردی که تذکر آن در مسائل فقهی ضروری به نظر می رسد گاها عدم ورود به مسائل فقهی قبل از اطلاع کامل است. گاهی کسانی که اطلاعات کافی و کامل  بر مسائل فقهی ندارند پاسخ سؤالات افراد را می دهند یا مسائلی را بیان می کنند که خدای ناکرده طرف را به سمت اشتباه هدایت می  کنند.عدم ورود در امور کارشناسی یا اموری که در آن تخصص نداریم در همه امور جایز نیست خصوصا در مسایل فقهی و در مسایل دینی.

بعضی وقتها به افراد گفته می شود شما چون قرائتتان درست نیست نمازتان باطل است چون مثلا فلان معصیت را انجام داده اید تا چهل روز نمازتان قبول نمی شود چون چنین کاری کرده اید پس چرا نماز می خوانید کسی که آن کار را می کند نباید نماز بخواند و بعضی از افراد ساده دل و به اصطلاح کوته فکر بر این باورند که پس اگر چنین است که نماز ما تا چهل روز قبول نمی شود چرا نماز بخوانیم یا اگر قرائتمان صحیح نیست پس نمازمان قبول نیست پس ما نماز نمی خوانیم کاری که ارزشی ندارد لغو است چرا کار لغو را انجام دهیم.

محضر این عزیزان و بزرگواران عرض می کنیم که خیر اینگونه نیست؛

 اولا باید تلاش کرد قرائت نماز را آموخت

 هرکسی برای آموزش مسائل دینی خودش باید حد اعلای تلاش را انجام دهد اما اگر نتوانست اگر تلاش کرد وموفق نشد این به این معنا نیست که اصل عمل را ترک کند هرکسی به هر شکلی که می تواند قرائت نماز را انجام دهد برهمان اساس نمازش را بخواند نماز او صحیح است و اشکالی بر آن مترتب نیست در صورتی که تلاش خود را برای آموختن انجام داده. یا کسانی که معصیتی کرده اند مثلا در میان مردم معروف است که اگر خدای نکرده کسی لب به شراب بزند تا چهل روز نماز او قبول نیست.

 نماز را حتما تحت هر شرایطی باید خواند نماز ساقط نمی شود نماز در هواپیما، نماز در قطار، نماز در وسیله نقلیه، نماز روی تخت بیمارستان، نماز در حالت خوابیده، نماز در حالت نشسته، نماز ولو با اشاره، نماز ولو با اشاره مژه چشم اما تعطیل بردار نیست.

یکی از اعمالی که به هیچ شرطی و تحت هیچ شرایطی مگر در موارد خاص مثل جنون و عذر غیرقابل انکارترک نمیشود نماز استدر همه شرایط باید خوانده شود و هیچ چیزی رافع نماز نیست و به هیچ بهانه ای نمی توان نماز را تعطیل کرد.

پس خلاصه کنیم مطلب را اگر کسی به شما گفت که چون چنین شده است نمازتان باطل است، به صرف اینکه شاید نمازم باطل باشد یا نمازم باطل است اصل نماز را نمی شود ترک کرد ولو با همان شرایط باید خوانده شود و انشالله از خداوند طلب عفو و طلب قبولی این نماز را داشته باشیم.                                                                                    والسلام

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه