• ایران
  • جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
97.	آیاتی از قرآن، پیرامون رحمت إلهی
تالیفات

97. آیاتی از قرآن، پیرامون رحمت إلهی

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلوةُ

          وَالسَّلامُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ.

1.           آیاتی از قرآن، پیرامون رحمت إلهی .

وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ [1] .

وَهَذَا كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ[2] .

قَالَ يَا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْلَا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ [3] .

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ[4]  .

        وَ إِذَا قُرِىءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ

تُرْحَمُونَ [5] .

این پنج آیه از قرآن کریم است که راه رسیدن به رحمت واسعه الهی را به ما نشان می دهد، دقت نظر در این پنج آیه شریفه قرآن، زمینه را برای مشمول عفو و رحمت خداوند فراهم می کند . از این پنج آیه اگر بخواهیم خلاصه گیری کنیم و برداشت کلی داشته باشیم، به این نتیجه می رسیم که:

·   الف) إقامه نماز، به پا داشتن نماز و اهمیت دادن به نماز، به وقت خواندن نماز، به موقع ادا کردن این فریضه الهی، اولین عامل رسیدن به رحمت واسعه الهی است .

·   ب) أدای زکات است؛ اگر إنسان زکات مالش را به موقع پرداخت کند، هم مالش را پاک کرده و هم خودش را و در نتیجه به آن نعمات، رحمت و فضل و غفران الهی رسیده است.

·   ج) تبعیت و اطاعت از پیامبر( ) و معصومین( )، فرمانبرداری از اولیای الهی و بزرگان دین؛ پیروی و انس با قرآن و این کتاب آسمانی. پرهیز از معصیت، عذرخواهی از گناه و طلب بخشش کردن از ذات مقدس پروردگار. اصلاح و حلّ إختلاف بین مؤمنین، تواضع و فروتنی و گوش جان دادن به تلاوت قرآن، هنگام تلاوت آن ساکت شدن. این ها را قرآن زمینه ای می داند برای رسیدن به رحمت الهی .

حالا به آیات دقت بفرمایید : وَإِذَا قُرِىءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ وقتی قرآن خوانده می شود به آن گوش جان بسپارید و

خاموش باشید تا مورد مهر و محبت خداوند قرار بگیرید.

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ جز این نیست که ایمان آورندگان با هم برادرند؛ پس میان برادرهایتان صلح و سازش بوجود آورید و تقوای الهی را پشه کنید تا مورد مهر خداوند قرار بگیرید .

قَالَ يَا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْلَا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ صالح پیغمبر گفت: ای مردم، ای قوم من، چرا بیش از نیکی به بدی می شتابید ؟ چرا از خدا آمرزش نمی خواهید، شاید شما مورد مهر خدایتان قرار بگیرید .

وَهَذَا كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ این قرآن کتابی است، خجسته که آن را بر پیامبر نازل کردیم و فرو فرستادیم. پس از آن پیروی کنید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که بر شما مهر ورزند.

وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ نماز را بپا دارید، اقامه نماز کنید، ادای زکات کنید، اطاعت از پیامبر و امام معصوم نمایند تا مورد رحمت و مهر پروردگار قرار بگیرید و شرایط رسیدن به خدا حاصل شود .                   

                                            وَالسَّلاَمُ عَلَيْكُم وَ رَحْمَةُ الله.

 

 



[1]  . سوره مبارکه نور، آیه 56 .

[2] . سوره مبارکه انعام، آیه 155.

[3]  . سوره مبارکه نمل، آیه 46 .

[4] . سوره مبارکه حجرات، آیه 10.

[5]  . سوره مبارکه اعراف، آیه 204.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه