• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
چه کنیم تا موفق شویم ؟
اخبار

چه کنیم تا موفق شویم ؟

بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلوةُ

          وَالسَّلامُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ.

1.      چه کنیم تا موفق شویم ؟

 

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ [1].

ترجمه : اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ! اموال و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل نكند! و كسانى كه چنين كنند، زيانكارانند!

چه کنیم تا به موفقیت ها و ارزش های عالی دست پیدا کنیم، علما گفته اند: برای رسیدن به هر نعمت و إمتیازی باید تلاش کرد، إمتیازات و نعمات الهی، آسان و ساده بدست نمی آید، یا به تعبیری با حلوا حلوا کردن، دهان شیرین نمی شود. اگر کسی به دنبال مقامات عالیه است و به دنبال شایستگی ها می رود، باید عمل هم در کنارش باشد؛ قطعاً بی رنج، گنج، میّسر نمی شود، و بدست نخواهد آمد؛ کسانی مزد می گیرند که کار کنند و کارشان را درست انجام دهند.

شخصی محضر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) آمد، سلام و عرض ادب کرد، بعد

گفت : یا رسول الله ! به من عملی بیاموزید، که اگر آن را انجام بدهم، نتایجی ببرم، خدا مرا دوست داشته باشد، مردم مرا دوست داشته باشند، مال و ثروتم زیاد شود، سلامتی و صحّت در بدنم باشد، عمرم طولانی شود، در روز قیامت هم در جوار و محضر شما باشم. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: تو خواهان شش موضوع هستی، باید برای بدست آوردن هر کدام از این شش خواسته، یک عملی را انجام دهی، یعنی همان نابرده رنج گنج میّسر نمی شود، (تحمّل یک سختی هایی، ما را به یک نعمات و بالندگی هایی می رساند) پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند، اگر دنبال این هستی که خداوند تو را دوست داشته باشد و محبوب خدا باشی، از خدا بترس و پرهیزگار باش، تقوی را پیشه کن؛ اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ الله اَتْقَیکُمْ [2]، و اگر درصدد این هستی که مردم تو را دوست داشته باشند و در بین مردم محبوب باشی، طمع به مال مردم نداشته باش، به دنبال مال و ثروت و اندوخته مردم مباش، اگر به دنبال این هستی که ثروت و سرمایه ات افزوده شود، زیاد صدقه بده، صدقه ثروت را زیاد می کند، صدقه روزی انسان را زیاد می کند، آبروی انسان را زیاد می کند، در مورد صدقه روایات متعددی نقل شده که با صدقه دادن انسان می تواند خود را از فقر و ناداری برهاند و به ثروت و مکنَت برساند.

اگر می خواهی تندرست و سالم باشی، زیاد روزه بگیر، روزه در سلامتی انسان مؤثر است، اگر دنبال عمر طولانی هستی و می خواهی عمر طولانی داشته باشی و خداوند به شما عمر طولانی بدهد، صله رحم، پیوند با خویشاوندان، محبت به خویشاوندان و اقوام را در زندگی زیاد داشته باش.

اگر هم می خواهی روز قیامت با من محشور بشوی، بسیار زیاد، به درگاه خداوند سجده کن، سجده وسیله تقرّب به ذات پروردگار و تقرّب به أولیا و أنبیاء إلهی است، شاید هیچ عملی در پیشگاه خدا بهتر از سجده نباشد، اولیای خدا، دوستان خدا تمام عمرشان را در سجده به سر می بردند.

امام سجاد (علیه السلام) با لقب سجّاد خوانده می شوند، سفنه یعنی زانو، آنقدر امام سجده می کردند؛ که در پیشانی شان یا سر زانوهایشان پینه می بست.

أثر سجده باقی می ماند، گاهی سالی یکبار یا دوبار آن را قطع می کردند و می بریدند .

حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) را با لقب کسی که سجده های طولانی می کردند، می شناسیم. کسی که در زندان های متعدد، هر روز از طلوع آفتاب تا ظهر به سجده می افتادند و سجده های طولانی انجام می دادند .

پس چه کنیم که به این خواسته برسیم، پرهیز از إرتکاب گناه و معصیت، طمع در مال مردم نداشتن، صدقه دادن، زیاد روزه گرفتن، صله رحم را بجا آوردن و در پیشگاه خدا سجده کردن از رموز موفقیت و عظمت انسان است[3] .

 

وَ السَّلاَمُ عَلَيْكُم وَ رَحْمَةُ الله.



[1]  . سوره مبارکه منافقون : آیه 9 .

[2]  . سوره مبارکه حجرات : آیه 13 .

[3]  . شجره طوبی : ص 400 .

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه