• ایران
  • جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
جهاد علمی امام صادق تکامل بخش نهضت عاشورا بود
اخبار

جهاد علمی امام صادق تکامل بخش نهضت عاشورا بود

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان و مدیر مرکز مباحثات فقهی تبلیغی جواد الائمه(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با بیان این که امام صادق(ع) در یک موقعیت منحصر به فردی از لحاظ زمانی قرار داشتند، گفت: آغاز امامت آن حضرت با فروپاشی رژیم اموی و سقوط چندین ساله خلفای بنی امیه مصادف بود؛ همچنین زمان امامت ایشان با افکار و اندیشه های مختلف فقهی، کلامی، فرقه گرایی و پیدایش مذاهب گوناگون مواجه بود، از این رو در چنین شرایطی لازم بود که امام پایه های محکم عقیدتی و فقهی مذهب حقه اثنی عشری را مستحکم و استوار نمایند.

وی افزود: از طرف دیگر اوضاع اجتماعی وسیاسی زمان امام صادق(ع) ضرورتی را رقم زد که امام به تجهیز علمی افراد مختلف بپردازند و نزدیک به چهار هزار شاگرد که برخی از آن ها از دانشمندان به نام بودند را تربیت نموده و برای گسترش معارف الهی به سوی جامعه اسلامی بسیج کنند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امروز با استفاده از منابع معتبر تاریخی به خوبی می توان دریافت که افراد برجسته ای پیرامون امام صادق(ع) جمع بودند و هر کدام به مقدار ظرفیت و به تناسب شغل و موقعیت خود از وجود آن حضرت استفاده های علمی بردند.

وی با تذکر این نکته که امام صادق(ع) به بهترین وجه ممکن و با دقیق ترین شیوه فرهنگی جامع و پرمحتوا علوم را به مسلمانان آموخت، بیان کرد: علم، دانش و آموزش در رأس برنامه های آن امام همام بود، تا آنجا که تحصیل علم و دانش را بر افراد جامعه اسلامی واجب می شمردند و همه را به فراگیری آن ترغیب می کردند.

حجت الاسلام تقوی اشاره کرد: امام صادق(ع) به ابوحمزه ثمالی در خصوص علم آموزی فرمودند «یا محصل و دانشجو باش و در تحصیل علم بکوش، یا دانشمند و عالم باش، یا دوستدار علم و دانش و همنشین دانشمندان و علما باش و یا حداقل دشمن علم و عالم نباش».

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) خواندن نماز اول وقت، محبت و همراهی با والدین و حفظ کانون گرم خانواده و جهاد در راه خدا را رمز سعادت و خوشبختی می دانند.

مدیر مرکز مباحثات فقهی ـ تبلیغی جوادالائمه در خصوص عظمت و دانش بی بدیل امام صادق(ع) گفت: هیچ فقیهی و هیچ دانشمند و متفکری بی نیاز از مراجعه به افکار و اندیشه ایشان نیست؛ امروز سخنان اما صادق(ع) در همه امور زندگی بشر اعم از امور فقهی، کلامی، فلسفی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و اخلاقی ساری، جاری و راهگشاست.

وی ابراز داشت: فضائل اخلاقی و کمالات نفسانی امام جعفر صادق(ع) چنان بستری را فراهم کرد که از اطراف و اکناف فرق و مذاهب مختلف گرداگرد امام صادق(ع) حلقه زدند و معارف اهل بیت(ع) راه تاریک زندگیشان را به نور مبدل کرد.

حجت الاسلام تقوی سپس متذکر شد: بدون شک جهاد علمی امام صادق(ع) و مناظرات گوناگون ایشان با علمای ادیان و حوزه درسی و پرورش نخبگان علمی و فقهی و تلاشی که در جهت احیا و گسترش فرهنگ توحیدی و شیعی صورت گرفت اهمیتش کمتر از قیام خونین حضرت امام حسین(ع) نیست، بلکه تکامل و به ثمر نشاندن آن هدف مقدس است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: امام صادق(ع) در مسائل اقتصادی و معیشتی خصوصا بحث اقتصاد مقاومتی که توصیه و سفارش مقام معظم رهبری است، بیشترین راهنمایی ها را دارند و این توصیه ها بهترین راهگشا برای مدیران اقتصادی است. /968/ت302/ع

/ پایان خبر /
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه