• ایران
  • جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
امر به معروف و نهی از منکر ویژگی‌ منحصر به فرد قیام عاشورا است
اخبار

امر به معروف و نهی از منکر ویژگی‌ منحصر به فرد قیام عاشورا است

حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر تقوی، مدیر مرکز مباحثات فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، گفت: امام حسین(ع) در مسیر راه در بسیاری از موقعیت ها خطبه‌های تأثیرگذاری خوانده‌اند و این خطبه ها بسیار مفصل و بلیغ است، اما در تمام این خطبه ها آنچه در صدر است و نسب العین پیروان و موالیان می باشد، خدا شناسی، خودشناسی، پیامبر شناسی، خداترسی، شکر نعمت، تسلیم و رضا، امید، توکل، محبت، مدارا، سحرخیزی، تضرع، میانه روی، اعتدال، عدالت محوری، رفتار و گفتار نیک و تحمل مشکلات در برابر سختی ها است.
وی با اشاره به این که امام حسین(ع) در صحرای عرفات ارکان رسمی حرکت خود را تضرع، خضوع و خشوع در برابر فرامین الهی و تقدم آن بر هر آنچه مقصود است، را ترسیم کردند، ابراز داشت: آن حضرت تا مرز یا سیوف خذینی پیش رفتند، البته آموزه ای بهتر از این برای مدعیان دین داری وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) رستگاری امت اسلامی را در اطاعت از خدا و محبت خداوند می دانند و می فرمایند غیر این جز گمراهی نیست، از این رو مشاهده می کنیم که در سپاه امام حسین(ع) اطاعت و تبعیت واقعی وجود داشت و بهترین دانشگاه برای تبعیت از خدا، رسول و امامت در عاشورا شکل گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی نیز با بیان این که اگر خداوند متعال بهترین پاداش‌ها را برای امام حسین(ع) در نظر گرفته است و برای یاران آن حضرت نیز بهترین ثواب و اجر را لحاظ نموده است، تشریح کرد: هر جامعه ای که از امام خود تبعیت کند دارای اجر معنوی و پاداش دنیوی است، چرا که هر انقلاب و حرکتی که تحت رهبری امام و رهبری دینی و ولایی جامعه بوده، پایدار، استوار و دارای اثرات ماندگار بوده است.

وی اضافه کرد: هنگامی که هدف و انگیزه الهی شود و غیر خدا در آن نفوذ نکند، اثر آن اهداف ماندگار می شود، همانند اهداف قیام عاشورا که هیچ انگیزه‌ی غیر خدایی در آن نفوذ نکرده و سبب شده که نه تنها یاران عصر امام، بلکه در همه اعصار و قرون قلوب میلیون ها انسان را در نوردد و اثرات مثبت خود را برجای گذارد.

این استاد حوزه علمیه با یادآوری این نکته که آن چه که از کربلا به ارث رسیده تنها بعد جهادی این نهضت نیست، اظهارداشت: انقلاب کربلا در همه ابعاد جامعه را رهبری کرده و می کند؛ در جریان کربلا رویکردهای اقتصادی، سیاسی، تفسیری، کلامی و خلاصه دانشگاهی است که همه نیازهای جوامع بشری را تدریس کرد و به عنوان برکت گرانبها به یادگار گذاشت.

وی سپس امر به معروف و نهی از منکر را از ویژگی‌های منحصر به فرد قیام عاشورا دانست و تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر در همه اعصار و قرن‌ها همواره نیاز همه بشریت بوده است؛ البته این فریضه الهی زمانی در کربلا متجلی می شود که امام حسین(ع) می فرمایند «ارید ان آمر بالمعروف و نهی عن المنکر».

وی افزود: از یک طرف دعوت از امام به بیعت و امتناع سرسختانه آن حضرت از بیعت و از طرف دیگر دعوت مردم کوفه از امام حسین و لزوم پاسخگویی امام به این دعوت هر دو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما امام در سخنان‌شان به فساد، ظلم و حرام‌خواری اشاره می کنند و امر به معروف و نهی از منکر را در صدر برنامه ها و هدف سفر خود می شمارند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: امروز دشمنان اسلام با همه ابزارهای مختلفی که در اختیار دارند و با توجه به سنگینی امکان تبلیغ در عرصه بین المللی و با توجه به در اختیار داشتن همه ابزارهای تصویری، نوشتاری، مجازی ، نرم افزاری و سخت افزاری، از نفوذ اسلام و انقلاب اسلامی عاجزند و امکان جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی برای آنان امکان پذیر نیست؛ در نتیجه وقتی ناکارآمدی همه امکانات خود را برای مقابله درک کرده اند به تخریب و هجمه اخلاقی روی آورده اند؛ همانند ساختن فیلم موهن و امثال آن.
وی ادامه داد: دشمن غافل از آن است که مبارزه با باور و اعتقادات مردم جز خفت، خواری و حذف از گرودنه‌های اجتماعی و سقوط در زباله دان تاریخ برای‌شان ارمغان دیگری نخواهد داشت.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه