• ایران
  • جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
مدیرمرکز مباحثات فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) درگفتگو باشبستان: ا ا بهره گیری از شیوه مناظرات امام رضا(ع) در عصر حاضر؛ ضرورتی انکارناپذیر
اخبار

مدیرمرکز مباحثات فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) درگفتگو باشبستان: ا ا بهره گیری از شیوه مناظرات امام رضا(ع) در عصر حاضر؛ ضرورتی انکارناپذیر

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز مباحثات فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) مشهد به خبرنگار شبستان اظهار کرد: با توجه به گستردگی فضای مجازی بهره گیری از شیوه مناظرات امام رضا(ع) در عصر حاضر ضرورتی انکارناپذیر است.


وی با بیان اینکه بهره گیری از استدلال های محکم امام رضا(ع) در رابطه با اصول و فروع دین در زمان فعلی ضروری است، تصریح کرد: مجتهدان و عالمان برجسته می توانند ازاستدلال های امام رضا(ع) در رابطه با ارئه احکام دینی بهره کافی به دست آورند.


وی افزود: یکی از آفت هایی که در گذشته از سوی دشمنان بر پیکره عظیم دین مبین اسلام وارد شده و احتمال آن در شرایط کنونی نیز وجود دارد ایجاد شک و شبهه در اصول احکام و مسایل مربوط به آن است.


این کارشناس مذهبی با اشاره به این مطلب که بر اساس معتقدات شیعیان امام جامعه اسلامی باید درعلوم و فنون مختلف صاحب نظر باشد، تصریح کرد: اگر رهبران و بزرگان دینی در برابر اوهامی که از ناحیه دشمنان دین صورت می گیرد پاسخی قانع کننده نداشته باشند قطعا دچار زیان های نابخشودنی می شوند.


وی بهترین راه مقابله با شبهه افکنی توسط عناصر مخرب، شکست خورده و وامانده از تفکر صحیح و منطقی را برگزاری جلسات مناظره معرفی کرد.


وی در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری گسترش مناظرات را با حذف عیوب و نکات منفی لازم می شمارند، بیان داشت: برگزاری جلسات مناظره در جوامع مختلف تاثیر گذار و منبع خوبی برای بسیاری از پژوهش ها و تحقیق ها است چرا که برگزاری اینگونه جلسات مناظره سبب نشر فرهنگ دینی می شود.


مدیر مرکز مباحثات فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) مشهد با اشاره به این مطلب که زندگی پیامبران بزرگ الهی چون حضرت لوط، شعیب، عیسی و به ویژه پیامبر اکرم(ص) بر پایه مناظرات صورت گرفته است، تصریح کرد: مناظرات انبیای الهی برای گسترش، ثبت و دوام اعتقادات فکری معنوی بوده است.


وی با بیان اینکه امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ص) در علوم مختلف صاحب نظربوده اند، گفت: امام رضا(ع) در جلسات مختلف مناظره با غلبه بر حسودان و فتنه گران توانستند حلقه های علمی مناظره ای را سامان ببخشند و از میراث گران مایه علمی اسلامی در زمان خلافت مامون عباسی حراست کنند.


حجت الاسلام تقوی افزود: مناظرات امام رضا(ع) با علما و اندیشمندان ادیان ومذاهب گوناگون درزمان حیاط پربارشان در خراسان دژ محکمی برای استحکام توحید، نبوت، امامت و معاد شد.


وی همچنین در پاسخ به این سئوال که شاخص ترین مسئله در مناظرات امام رضا(ع) با اندیشمندان ادیان مختلف چه بود، اذعان داشت: شاخص ترین مسئله در مناظرات ایشان با بزرگان علمی مذاهب مختلف پاسخگویی امام (ع) به سئوالات و موهومات مطرح بر اساس مستندات به آیات شریفه قرآن کریم است.


این کارشناس مذهبی با بیان اینکه سکوت و تسلیم در برابر استدالال عقلائی مبتنی بر دین از سوی عالم ال محمد(ص) در برابر سئوالات دانشمندان مدعی ادیان از نتایج این مناظرات بوده است، افزود: صدر نشینی علمی و فقهی امام رضا(ع) در برابر دانشمندان مدعی ادیان گوناگون بارزترین نتیجه برگزاری جلسات مناظره امام رضا(ع) بوده است.

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه