• ایران
  • پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
مباحث احکام بخش ششم: استفاده ازلوازم خارجی
تالیفات

مباحث احکام بخش ششم: استفاده ازلوازم خارجی

احکام7

استفاده ازلوازم خارجی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

معضلی که گاه به عنوان معضل و گاه با شناخت مسأله فقهی آن به راحتی قابل اغماض و گذشت است، استفاده از امکانات و وسایلی است که از خارج کشور وارد می شود یا در خارج از کشور ما ناچار به استفاده از آنان هستیم. چه در داخال که کسانی از امکانات خارجی استفاده می کنند و چه عزیزانی که سفرهای خارجی دارند وبه ناچار باید از بعضی امکانات آنجا استفاده کنند.

منظور از این امکانات برخی از خوراکی های کنسرو شده یا بسته بندی است،

 نظیر کنسرو ماهی، سوسیس ها و کالباس های وارداتی و انواع و اقسام غذاهایی که به صورت بسته بندی و کنسور شده در اختیار افراد قرار می گیرد.

 ایا این ها نجس هستند یا پاک؟ ایا استفاده از آن ها جایز است یا نه؟ آیا باید پاکی آن احراز شود یا نیازی نیست؟

در حقیقت اصل بر صحت است، یعنی اگر یقین به حرام و نجس بودن آن نداریم، همین که از بازار مسلمین و به اعتقاد یا باور این که از کشور اسلامی آن را خریداری کرده ایم، هم پاک است و هم خوردن آن بلا اشکال است

ولی اگر جایی است که یقین داریم دست غیر مسلمان و کافر با آن مماس شده است و به این وسیله نجس و آلوده شده است؛ اگر یقین داریم که در بسته بندی آن کفار دخیل بوده اند اگر یقین داریم کسانی که آن را بسته بندی کرده اند یا شرکت ها و مؤسسات بسته بندی مراعات نجس و پاکی نکرده اند یا مراعات ذبح شرعی نکرده اند، یا مسائل دیگری که در نجس و پاکی مطرح است، رعایت نشده استفاده از آن جایز نیست و باید اجتناب شود.

ولی در کشورهای اسلامی و خرید از کاسب مسلمان خصوصا در ایران اسلامی تا زمانی که یقین به نجاست و حرمت و ورود از کشورهای کفر برای ما محقق نشود استفاده جایز و بلا اشکال است.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه