• ایران
  • پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
دعاي روز دهم ماه رمضان به همراه شرح و تفسير: کسانی که حرص دنیا آنها را مشغول کرده، رستگار نمی شوند
تالیفات

دعاي روز دهم ماه رمضان به همراه شرح و تفسير: کسانی که حرص دنیا آنها را مشغول کرده، رستگار نمی شوند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی جوادالائمه در شرح و تفسیر دعای روز دهم ماه رمضان، به بیان ویژگی های فائزون و صفات آنها از دیدگاه قرآن و روایات پرداخت.

اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یا غایَةَ الطّالِبین.

خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان بدرگاهت و مقرر کن در آن از کامروایان حضرتت و مقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان.

  اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیک

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون شرح دعای روز دهم بیان داشت: ان الامر کله لله به درستی که تمام امور به فرمان خداوند است حال وقتی که همه امور به دست خداست مگر می شود بدون توکل کاری انجام داد.

وی افزود: مولای موحدان امیر مؤمنان علی (ع) می فرمایند «من توکل علیه کفاه و من ساله اعطاه و من اقرضه قضاه و من شکر جزاه» هر کس بر خدا توکل کندخدا او را کفایت نماید و هر کس از خدا بخواهد به او عطا کند و هر کس برای خدا به محتاجان قرض دهد وامش را بپردازد و هرکس او را شاکر و سپاس گزار باشد پاداش و جزای نیکو عطا کند.

وی در ادامه گفت: قرآن توصیه به توکل می کند و می فرماید خدا دوست دار متوکلین است « فاذا عزمت فتوکل علی الله ان الله یحب المتوکلین » پس هنگامی که اراده نمودی (که کاری را انجام دهی) بر خداوند توکل نما همانا خداوند توکل کنندگان را دوست دارد.

واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: فائزین چه کسانی هستند وچه ویژه گی هایی دارند ویژگی هایی که انسان را به رستگاری می رساند و جزء فائزین قرار می دهد چیست؟ بیش از 20 بار در قرآن از عبارت فائز و فوز و فائزون و ... استفاده  شده و نزدیک به چهل ویژگی برای رستگاران بیان شده است که بخشی از آنها عبارت است از اطاعت کنندگان از پروردگار، ائمه و پیروانشان، دست گیری کنندگان از مظلومان، مجاهدان در راه خدا و باور دارندگان قیامت و معاد که فائزون گویند.

وی در ادامه شمارش ویژگی فائزون بیان داشت: کسانی که خدا و رسول را راضی کنند، کسانی که پدر و مادر از آنان راضی اند، اهل جود و بخشش و کرم، صابرین بر سختی ها و مصائب، قائمین به نماز و روزه و قسط و عدل داخل در دایره فائزون هستند.

وی افزود: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ » کسانى که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‏اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند. آنها که اهل بهشتند کام روایانند نه جهنمیان. قرآن تفاوت و امتیاز را بیان می کند و می فرماید.« لَا یَسْتَوِی أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ » دوزخیان با بهشتیان یکسان نیستند بهشتیانند که کامیابانند.

استاد حوزه  و دانشگاه خراسان در بیان شاهدهای قرآنی بر فائزون از دیدگاه قرآن گفت: «مَّن یُصْرَفْ عَنْهُ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَذَلِکَ الْفَوْزُ الْمُبِین» آن روز کسى که [عذاب] از او برگردانده شود قطعا [خدا] بر او رحمت آورده و این است همان رستگارى آشکار. «رضی الله عنهم و رضواعنه ذلک الفوز العظیم» خداوند از ایشان راضی است و آنان از خداوند راضی اند که این رستگاری و سعادتمندی بزرگ است.

وی افزود: «إِنِّی جَزَیْتُهُمُ الْیَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ» من [هم] امروز به [پاس] آنکه صبر کردند بدانان پاداش دادم آرى ایشانند که رستگارانند.

 

وی ادامه داد: قال الباقر (ع) سئلت ام سلمه زوج النبی (ص) عن علی بن ابی طالب (ع) فقالت سمعت رسول الله (ص) یقول ان علیا و شیعته هم الفائزون. در کتاب شریف الارشاد ج 1 ص 41 از امام محمد باقر (ع) نقل شده است که می فرمایند از ام سلمه همسر پیامبر (ص) درباره علی بن ابی طالب (ع) سؤال شد ام سلمه گفت از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمودند علی(ع) و شیعیان ایشان همان (فائزون) رستگارانند.

کسانی که رستگار نمی شوند

حجت الاسلام تقوی در بیان افرادی هم که هیچ گاه رستگار نمی شوند گفت: عده ای به دلیل صفاتی که دارند داخل در دایره فائزون قرار نمی گیرند بعضی از آنها عبارت اند از افرادی که بخل می ورزند، کسانی که حرص دنیا آنها را مشغول کرده است، افرادی که به خدا نسبت دروغ می دهند و کسانی که به غیر خدا توکل کنند.

وی ادامه داد: افرادی که حسود باشند، افرادی که مردم از دست و زبانشان آرامش نداشته باشند، مسخره کنندگان، یعنی کسانی که مردم را مورد تمسخر قرار می دهند، افرادی که ربا می خورند و از مال حرام پروائی ندارند.

وی افزود: افرادی هم که انکار ضروری دین مانند نماز و روزه و خمس می کنند یا متکبرین افرادی که با کبر و غرور با دیگران رفتار می کنند در این جمع قرار می گیرند.

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه در بیان فراز دیگر از دعا گفت: برای قرب به در گاه خداوند چه بایدکرد وچه ویژه گی هایی باید داشت؟ برای پاسخ به نزد قرآن می رویم که قرآن در یک تقسیم بندی کلی افراد را به سه دسته تقسیم می کند اصحاب شمال، اصحاب یمین و مقربین که دسته آخر یعنی مقربین را پیشگامان در عمل صالح و مقرب دربار حضرت حق معرفی می کنند.

وی افزود: «فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُوْلَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ»  أُوْلَئکَ الْمُقَرَّبُون‏ که منظور از مقربون در این آیه السَّابِقُونَ السَّابِقُون‏ یعنی پیشگامان در گرویدن به اسلام اند.

وی ادامه داد: شیخ طوسى در کتاب امالى خود به سندى که از ابن عباس دارد از او روایت کرده که‏ گفت از رسول خدا (ص) معناى آیه شریفه «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ» را پرسیدم، فرمود جبرئیل به من گفت اینان عبارتند از على و شیعیان او. آرى على و شیعیانش جلوتر از هر کس دیگر به بهشت در مى‏آیند و به کرامت و احترامى که نزد خدا دارند مقرب درگاه خدایند.

بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین

استاد حوزه و دانشگاه خراسان در بیان فراز پایانی دعای امروز گفت: در طلب احسان خدا بودن در طول سال و در لحظه لحظه ی زندگی ساری وجاریست و احسان خدا هم همیشه شامل حال است ولی فرصت ماه مبارک رمضان فرصتی بی بدیل و بی نظیری است که نباید اجازه دهیم این فرصت از دست برود.

وی افزود: حضرت رضا (ع) بیان بسیار مهمی در این زمینه دارند که مرحوم  مجلسی درجلد 96بحار نقل می کند که حضرت فرمودند « شَهْرُ رَمَضَان ، شَهْرُ الْبَرَکَة وَ شَهْرُ الرَّحْمَة وَ شَهْرُ الْمَغْفِرَة وَ شَهْرُ التَّوبَة وَ شَهْرُ الْاِنَابَة ، مَنْ لَمْ یَغْفِرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَان ، فَفِی اَی شَهْر یَغْفِر لَه » ماه رمضان ماه برکت ، ماه رحمت ، ماه آمرزش ، ماه توبه و ماه بازگشت ( بسوی خدا ) است . هر کس در ماه رمضان آمرزیده نشود ، در کدام ماه دیگر آمرزیده خواهد شد.

حجت الاسلام تقوی در پایان گفت: خلاصه کلام اینکه در دهمین روز ماه رمضان خواسته های روزه داران عبارت است از درخواست قرار گرفتن در دایره کسانی که در همه حال به خداوند توکل دارند و تلاش برای رسیدن به کامروایی و جزء فائزین بودن می کنند و نیز همت وکوشش برای رسیدن به جایگاه قرب پروردگار دارند در حالی که دائمی بودن احسان خداوند برای جویندگان و پویندگان را در موارد مذکور درخواست می کنیم./933/ت301/ب

واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه