دعاى روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ.. وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ ..وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ.. یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین....
خدایا بشوى مرا در این ماه از گناه. وپاکم نما در آن از عیب ها. وآزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکارى دلها. اى چشم پوش لغزشهاى گناهکاران.
اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوب
غسل دادن همان شستن کامل وتمام است غسل از گناه یعنی امرزش همه گناهان شستشوی کامل ذنوب .ایا چنین جیزی ممکن است .بسراغ قران میرویم
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِن رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
به بندگانم ، آنان كه بر خود اسراف كردند بگو از رحمت خدا نااميد نباشيد ، خداوند تمام گناهان را مى آمرزد ، همانا او آمرزنده ى مهربان است
وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ
انسان و هر موجود ديگري چه ذي جود و چه غير آن مي تواند انسان كامل باشد يا معيوب. اشياء هم همين طور مي توانند كامل باشند و مي توانند معيوب باشند. قطعا آنچه مورد پسند همه است آن چيزي است. يا كسي است كه آري از عيب و نقص باشد. البته اين عيب گاهي ظاهري است گاهي باطني گاهي جسمي است گاهي معنوي..مرحوم شهيد مطهري .در تعريف انسان كامل مي گويد انسان كامل يعني انساني كه قهرمان همه ارزشهاي انساني است.
در همه ميدانهاي انسانيت قهرمان است. همه تلاش اسلام براي اين است كه انسان كامل بسازد. اسلام .عيب ونقص را براي پيروانش بر نمي تابد لذا در آموزه هاي ديني آمده است كه اگر عيبي به وجود آمده راه كار رفع آن را ارائه كرده است.
يكي از عيوبي كه در روايات مذمت شده و سفارش شده كه آن را بر طرف كنيم عيب جوئي از ديگران است.
حضرت علي (ع) مي فرمايند: بزرگترين عيب هر انسان اين است كه عيبي كه در خود او وجود دارد در خود نبيند و همان عيب را در ديگري بزرگ ببيند.
در بيان ديگري مي فرمايند: از نشانه هاي مؤمن اين است كه سر گرم برطرف كردن عيوب خود باشد.
طبق فرمايشات معصومين(ع) چه كنيم که از عيوب طاهر شويم:
1. از عيب ديگران تجسس نكنيم
2. از نفوذ شيطان در درون خود جلوگيري كنيم.
3. آستانه تحمل خود را بالا ببريم. حضرت علي (ع) مي فرمايند: تحمل قبرستان عيوب است.دردل تحمل عیوب را دفن کنید.
4. زبان را با تمام توان كنترل كنيم. زبان سرخ سر سبز مي دهد بر باد.
5. خدا را هميشه حاضر و ناظر بدانيم به فرموده حضرت امام راحل عالم محضر خداست اگر بدانيم كه عالم محضر خداست و يقين داشته باشيم عيب وجود نخواهد داشت.
6. سعه صبر، صبوري، توكل، اراده قوي، تمسك به قرآن و اهل بيت (ع)، جزء راه كارهاي رفع عيوب است.
7. راه كارهاي فراواني براي شستشوي گناهان در لسان اهل بيت (ع) به ما آموزش داده شده است كه از آن جمله مي توان به بعضي از روايات اشاره كرد.
8. معصوم بزرگوار مي فرمايند: اقرار به گناه در نزد پروردگار سبب پاك شدن از گناه مي شود. تصميم به ترك گناه سبب آموزش و طهارت از گناه مي شود.
9. تلاش در جهت جبران مافات ضمينه را براي پاك شدن از گناه فراهم مي كند. و لو توان جبران آن را نداشته باشد.
10. قرائت قرآن عموما و بعضي از سور قرآن خصوصا گناهان را پاك مي كند. مثلا روايت داريم كه قرائت سوره توحيد زمان رفتن به بستر خواب سبب طهارت از گناه مي شود.
11. انا انزالناه را اگر كسي بلند بگويد گناهان او شستشو داده مي شود. كساني كه مقيد هستند كه در وقت اذان شخصا اذان مي دهند نه اينكه از رسانه ها بشنوند بلكه خودشان اذان بگويند. در احاديث آمده كه گناهان آنان پاك مي شود.
12. زيارت قبور ائمه 0ع) خصوصا زيارت قبر مطهر حضرت ابي عبد الله (ع) از دور و نزديك گناهان را شستشو مي دهد.
13. گريه براي ابي عبد الله (ع) و ياران وفادار آن حضرت گناهان را مي ريزد مثل برگ درخت كه در فصل پاييز مي ريزد.
14. تشييع جنازه مؤمن، عيادت از مريض از عوامل طهارت از گناه است.
15. اميدوار بودن به فضل الهي نبايد هيچ گاه از خدا نا اميد شد. كسي كه از خدا نا اميد شود كافر است طبق صريح روايات و آيات شريفه قرآن.
16. مرحوم علامه در بحار با نقل حديثي مي آورند كه لقمان به فرزندش گفت آن قدر به خدا اميد داشته باش كه اگر گناه جن و انس را داشته باشي و توبه كني باز خدا بر تو رحم مي كند يعني نا اميد مباش.
17. خود توبه موجب شستشوي گناهان مي شود چرا كه خدا دوست دارد. هم توبه را خدا دوست دارد هم توبه كننده را دوست دارد و كسي كه توبه كرد پاك مي شود.
18. ان الله يحب التوابين و يحب المططهرين.
19. جاء رجل الی علي ابن الحسين 0ع) و قال انا رجل عاص و لا اصبر عن المعصيه. فقال(ع) افعل خمسة اشياء و اذنب ماشئت. لا تاكل رزق الله و اذنب.ماشئت اخرج من ولاية.الله واذنب ما شئت. اطلب موضعا لا یراك الله و اذنب ماشئت.
اذا جاء ملك الموت ليقبض روحک فدفاه عن نفسك و اذنب ماشئت اذ اجائ ملک الموت عن تدخل في لنار فلاتدخل في الناواذنب ماشئت.
جواني آمد محضر امام حسين (ع) يا امام سجاد (ع) عرضه داشت يابن رسول الله (ص) من جوان گنه كاري هستم نمي توانم گناه نكنم حريف خودم نمي شوم شما كمكم كنيد راهنمائي ام كنيد كه گناه نكنم.
چه راه كاري را بيان مي فر مائید حضرت در جواب او فرمودند: اگر توانستي پنج كار را انجام دهي بعد هر چه دلت خواست معصيت كن ولي اول آن پنج كار در توان تو باشد.
1. روزي خدا را نخور و اگر توانستي خودت براي خودت روزي دست و پا كني آن وقت معصيت كن.
2. از ولايت و مملكت خدا برو بيرون و بعد گناه كن در ملك كسي كه معصيت او را نمي كنند.
3. در جائي معصيت كن كه خدا تو را نبيند بعد نافرماني كن.
4. در وقت وفات و مرگ جلوگيري كن از مرگ اجازه نده به عزرائيل كه تو را قبض روح كند بعد معصيت كن.
5. زماني كه خواستن تو را به آتش ببرند مخالفت كن و به آتش داخل نشو.
در نتيجه بشر وقتي توان هيچ كدام از اين امور را ندارد سركشي و عصيان معنا ندارد...ولي در عين حال از خدا هم بايد كمك خواست لذا عرضه مي داريم و طهرني فيه من العيوب.
وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ
آزمون و امتحان الهي خوب است بشرط اينكه از آزمون سربلند بيرون آييم اصلا دنيا دار امتحان است نه اينكه خدا نمي داند يا ما را نمي شناسد نعوذ بالله.
بلكه قصدش از امتحان رشد و تعالي بشر است اگر پيامبران در آزمون الهي شركت نمي كردند ونمره نمي آوردند مبعوث نمي شدند. حضرت ابراهيم امتحان داد سه مرحله سخت ترين آزمون ها را پشت سر گذاشت:
اول: تمام ثروت خود را براي شنيدن نام خدا اهدا كرد
دوم: سوار بر منجنيق ميان آتش رفت و جز خدا به هيچ كس و چيزي و مخلوقي دل نبست و از آنها كمك نخواست.
سوم: وقتي در عالم خواب به او خطاب شد فرزندت را براي قربانی به قربانگاه منی ببر لحظه اي درنگ نكرد و بسرعت فرمان خدا را اجرا كرد در نتيجه اين آزمون.. شد خليل الله دوست خدا.
حضرت نوح، حضرت يعقوب، حضرت يوسف، حضرت موسي، حضرت عيسي، پيامبر اكرم (ص) همه امتحان دادند و سربلند بيرون آمدند.
در مورد حضرت زهرا (س) دارد:
يا ممتحنه امتحنك الذي خلقك قبل ان يخلقك.
ظاهرا همه حيات و ممات حضرت زهرا (س) سراسر امتحان الهي بوده.
همين دوران غيبت كبري امام زمان (عج) بزرگترين امتحان الهي است. در ظاهر امام را نمي بينيم به حضرت شان دست رسي نداريم مستقيم از فرامين شان مطلع نيستيم اما خدا ما را امتحان كرده به تبعيت از نواب عام امام زمان(ع) مگر امتحاني بالاتر از اين مي شود.
انسانهائي كه با واسطه به رهنمودهاي امام زمان دسترسي دارند اما اين گونه عاشقانه و عارفانه تبعيت مي كنند.
وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ.
و به کسانی که در راه خدا کشته می شوند مرده نگویید ، بلکه انان زنده اند و لکن شما نمی بینید.
وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ
قطعاً همه شما را با چیزی از ترس ، گرسنگی ، و کاهش در مالها و جانها و میوه ها ، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان.
الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون. آنها که هر گاه مصیبتی به ایشان می رسد ، می گویند: «ما از آنِ خدائیم و به سوی او بازمی گردیم
همه ما در ورطه امتحان قرار مي گيريم اما آنها كه از اين آزمون سر بلند بيرون آيند .اولئك عليهم صلوه من ربهم .خدا براي آنها درود مي فرستد و حتما جزء رستگاران عالمند
یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین
خداوندا.زما بگذر شتر دیدی ندیدی. إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ.
یکی از اموری که انسان را مستوجب دریافت مغفرت از سوی خدا میکند، توبه کردن از اعمال بد گذشته و استغفار به درگاه خداوند متعال است.
وَ الَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ ذَکرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ...أُوْلَئک جَزَاؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِم و آنها که وقتى مرتکب عمل زشتى شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا مىافتند و براى گناهان خود، طلب آمرزش مىکنند... آنها پاداششان آمرزش پروردگار است
یکی از الطافی که خداوند به بندگان خود نموده، این است که راه بازگشت را بر آنان باز گذاشته و به آنها امکان استغفار داده است؛ تا با توبه به درگاه خداوند از مسیر ناصواب گذشته بازگردند و با استغفار و درخواست عفو. گناهان گذشته آنها را به طور کل محو نماید. و من یتق الله یجعل له مخرجا؛
شخص عربی امد محضر رسول خدا وعرضه داشت . یا رَسُولَ اللهِ! مَن یحاسِبُ الخَلقَ یومَ القِیامَةِ؟ قالَ: اَللهُ عَزَّوَجَلَّ. قال اعرابی نَجَوْنا وَرَبِّ الکَعْبَةِ. قالَ وَکَیفَ ذاکَ یا اعرابِی. قالَ: لأنَّ الکَریمَ إذا قَدَرَ عَفا؛ در روز قیامت. چه کسی حساب خلق را محاسبه می کندرسولالله فرمودند. خدای بلند مرتبه. اعرابی گفت: به پروردگار کعبه سوگند که نجات یافتیم. پیامبر اکرم ص. فرمود: ای اعرابی! چگونه چنین است.عرضه داشت یارسول الله .شخص کریم هر گاه قدرت برانتقام گرفت. گذشت میکند.
در قوم بنی اسرائیل خشکسالی آمد و حضرت موسی ع مردم را برای دعا و طلب باران به کوه طور فرا خواند. جمع زیادی از مردم، مشغول دعا شدند. اما پس از مدتی طولانی دعا و انابه، قطره آبی از آسمان نبارید. حضرت موسی ع .از خداوند سؤال کرد: دلیل عدم استجابت دعای مردم چیه. خطاب آمد: در جمع شما، جوان گنهکاری هست که حضور او مانع بالا رفتن دعای شما می شود. موسی ع رو به مردم کرد و فرمود: آن جوان گنهکار که خود هم می داند، جمع ما را ترک کند تا دعاهایمان مستجاب شود. اما کسی بلند نشد. در همین حین، باران شروع به باریدن کرد. موسی ع عرضه داشت: پروردگارا! آن جوان که هنوز از بین ما بیرون نرفته است؟ خطاب رسید: ای موسی! وقتی تو سخنت را با مردم درمیان گذاشتی آن جوان شرمنده شد و ترسید که در میان جمع سرافکنده شود. ما نمی توانیم شرمندگی بنده خود را ببینیم، بنابراین بخشیدیم. و باران را بر شما نازل نمودیم. این یعنی مقیل اثرات مذنبین.
0 دیدگاه