• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
 مسؤول مرکز فقهی جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو با «قدس» :  جهان اسلام زخم خورده تفرقه و نفاق است
اخبار

مسؤول مرکز فقهی جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو با «قدس» : جهان اسلام زخم خورده تفرقه و نفاق است

جهان اسلام زخم خورده تفرقه و نفاق است


معارف/ جواد رستمی: وحدت در اسلام ضامن بقای آن و از ضروریات تداوم و گسترش دین است. از ابتدای ظهور اسلام تا به حال هر زمان که مسلمین متحد شدند، بر دشمن غلبه کردند و پرچم اسلام را برافراشته نگه داشتند. برای درک اهمیت این مقوله و تأکید بر ترویج فرهنگ وحدت میان مسلمانان با حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر تقوی، رئیس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) گفت‌وگو کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با قرائت آیه 103 آل عمران می‌گوید: بارزترين سيره نبي مكرم اسلام دعوت به اتحاد و اعتصام به حبل الهي بود و همين وحدت حول محور رهبر جهان اسلام بود كه اسلام را جهاني و ماندگار كرد. از لحظه نخست با وحدت گام به عرصه تبلیغ و ترویج و رسالت گذاشت، قبل از هر اقدامی نماز جماعت وحدت برگزار شد که مأمومین آن فقط سه نفر بودند؛ رسول اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و حضرت خدیجه(س) که این نماز یک پیام مهم داشت، آن هم وحدت و اتحاد و جمع نگری و تفکر جمعی بود.
وی می‌افزاید: نخستین منادی وحدت جامعه اسلامی رسول مکرم اسلام(ص) هستند که مهاجرین و انصار را به پیمان و عقد اخوت فرا می‌خوانند و عملاً شعار وحدت در فضای مدینة الرسول طنین‌انداز می‌شود. در تبعیت از سیره نبوی، امام خمینی(ره) بانگ وحدت را در جهان اسلام طنین‌انداز کرده و از همه متفکران دانشمندان و علمای ادیان و مذاهب دعوت می‌کند، به فکر اسلام و جامعه اسلامی باشند و از تفرقه بپرهیزند.
وی ادامه می‌دهد: در راستای تحقق اهداف و اندیشه و سیره انبیا و اولیا، امروز پرچمدار وحدت امت اسلامی رهبر معظم انقلاب هستند.  کیست که نداند طی زمان سپری شده از انقلاب اسلامی همه دغدغه و هم و غم ایشان وحدت امت اسلامی بوده و هست.
 فتوای رهبر معظم انقلاب درباره حرمت سب همسران رسول خدا(ص) در شرایط خاص زمانی و مکانی، بهترین گواه و شاهد این مدعاست.

 وحدت در روایات اهل سنت
رئیس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) در بیان وحدت از زبان رسول خدا(ص) در منابع روایی اهل سنت می‌گوید: در صحیح ترمذی آمده، از قول ابن عباس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند، دست خدا همراه جماعت است «ید الله مع الجماعه» در بیان دیگری نقل شده که گناهان قابل بخشش است، مگر شرک به خدا و گناه دو برادر مؤمن که با هم نزاع دارند، بنابراین توصیه شده، رسیدگی به پرونده این دو نفر را به تأخیر بیندازید تا رفع اختلاف کنند. و باز روایتی از ابن عباس به این مضمون است که نماز سه کس به اندازه یک وجب از سر او بالا نمی رود، یکی از آن‌ها، برادران دینی هستند که با هم قهر باشند.
وی می‌افزاید: نقل دیگری در کتاب‌های اهل سنت آمده است که جابر بن عبدالله انصاری ناقل آن است، مبنی بر اینکه شیطان از اینکه در جزیره العرب عبادت نشود، مأیوس شد. اما در فتنه و آشوب انداختن میان آن‌ها مأیوس نشد و این خود سبب می‌شود که شیطان عبادت شود.
استاد حوزه و دانشگاه خراسان اظهار می‌دارد: در رسالت همه انبیای الهی به جز دعوت به وحدت مطلبی دیده نمی شود، اینکه کلمه «لا اله الا الله» حصار است؛ یعنی همه نگاه ها به یک جهت و سمت باشد که آن هم قبله است که در طول شبانه روز چند نوبت ملزم به توجه می‌شویم. وجوب توجه به قبله در نماز از هر جای عالم و حتی از درون مسجد الحرام به خود خانه آیا مفهومی غیر از وحدت دارد؟
وی می‌افزاید: درفضیلت جماعت گفته‌اند، اگر عدد آن از هفت بگذرد، هیچ بنی بشری نمی تواند ثواب آن را محاسبه کند، اگر جنگل‌ها قلم شوند، دریاها مرکب و جن و انس نویسنده، باز توان نوشتن ثواب جماعت وجود ندارد. چرا این همه فضیلت برای نماز جمعه و جماعت، بی‌تردید پاسخ آن، وحدت و اتحاد و گرداگرد هم بودن است.
عضو نخبگان تبلیغ خراسان می‌گوید: امام علی(ع) خطاب به خوارج نهروان فرمودند: «فأن یداللَّه علی الجماعه و ایاکم و الفرقه» دست خدا با جمع و جماعت است، از تفرقه بپرهیزید. در تفرقه و نفاق، خواری و ذلت و شکست است. در تفرقه نه شیعه می‌ماند و نه سنی. «وَلاَ تَفَرَّقُواْ» شعار قرآن است، کتاب خدا و سنت نبوی بهترین شاخص و شاکله وحدت است.
وی افزود: شکوه و عظمتی که می‌تواند در مراسم حج تجلی کند و جهان اسلام را برتری و عظمت بخشد، در سایه وحدت امکان‌پذیر است. وجوب حج در زمان و مکان مشخص و با چارچوب و قوانین و احکام مشخص و شکل و شمایل یک دست و شعار واحد، همه و همه ما را به سمت وحدت رهنمون می‌کند، اگر به جز این بود، خدا به تجمع نیازی نداشت، بلکه جامعه اسلامی به این تجمع و انسجام نیاز داشته و دارد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان می‌دارد: اکثریت مبانی فقهی گواه مستحکم و مستدلی بر وحدت جامعه اسلامی است؛ مثل نماز جماعت، نماز جمعه، نماز عیدین، کنگره عظیم حج، احکام صله رحم، احکام توجه به آحاد جامعه، احکام مربوط به شورا و مشورت در اسلام سرلوحه عمل مسلمان است و تفرقه را شیطانی، رذالت، ضلالت و قهقرا معرفی می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: اختلاط حق و باطل و عدم امکان تشخیص حق از باطل برای بخش مهمی از آحاد جامعه اسلامی، ظهور جهالت و عدم بصیرت و آگاهی و در نتیجه ضلالت فکری و عقیدتی و شبهه‌افکنی از طرفین علیه طرفین، قطع نزول برکات الهی بر مسلمین و فقر و فلاکت و حقارت و گرسنگی و هدر رفت منابع اقتصادی و باز شدن فضا و راه برای حضور مشرکان و ملحدان و هجمه و شبیخون به فرهنگ، اقتصاد، اندیشه، ایمان ومعتقدات جامعه اسلامی هم در زمره همان موارد نبود وحدت است.

 وحدت علمی و وحدت عملی
حجت الاسلام والمسلمین تقوی بیان می‌دارد: دو مقوله وحدت علمی و وحدت عملی در وحدت مسلمین مورد توجه است. سیره دانشمندان بزرگی مثل علامه امینی، حضرت امام(ره)، علامه طباطبایی، رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید و همه بزرگان علم و فرهنگ بر کاربردی کردن این دو مسأله است.
درمبحث وحدت علمی، قرآن بهترین راهکار است. در وحدت علمی سیره نبوی و علوی و ۱۴ قرن گواهی تاریخ بر تفکر وحدت گرای بزرگان شیعه و حتی تحمل خیلی از هجمه ها به دلیل ایجاد وحدت است. در وحدت عملی، سیل فتاوای علمای بزرگ شیعه در راستای رفع اختلاف که با مراجعه اجمالی به جواهر، تحریر الوسیله و عروه الوثقی و امثال آن بخوبی می‌توان بر آن آگاهی یافت.
رئیس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) بیان می‌دارد: «أيُّهَا النّاسُ! عَلَيكُم بِالجَماعَةِ و إيّاكُم و الفُرقَةَ» اي مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهيزيد از جدايي. بارها پيامبر اكرم(ص) جامعه را به حفظ وحدت فرا خواندند و از تفرقه و پراکندگی بر حذر داشتند. اينكه مي‌فرمايند «الجَماعَةُ رَحمَةٌ و الفُرقَةُ عَذابٌ» تنهایي عذاب است و با هم بودن رحمت، در طول تاريخ عملاً به اثبات رسيده است.
وی می‌افزاید: «يَدُاللَّهِ عَلَي الجَماعَةِ و الشَّيطانُ مَعَ مَن خالَفَ الجَماعَةَ يَركُضُ» دست خدا بر سر جماعت است و شيطان با كسي همراه است كه با جماعت ناسازگاري كند. امروزهمه جهان اسلام زخم خورده تفرقه و نفاق است.
وی ادامه داد: «عَلَيكَ بِالجَماعَةِ؛ فَإنَّما يأكُلُ الذِّئبُ القاصِيَةَ» با جماعت همراه شو؛ زيرا گرگ، گوسفند دورمانده را مي‏خورد. «عَلَيكُم بِالتَّواصُلِ وَالتَّباذُلِ و إيّاكُم و التَّدابُرَ والتَّقاطُعَ» بر شما باد به ارتباط و بخشش به يكديگر و دوري گزيدن از جدايي و پشت كردن به يكديگر، همه این‌ها سفارش به وحدت دارند، با كمي تفكر براي هركسي با هر درجه از فهم و شعور مبرهن است كه از تفرقه چه كساني سود مي‌برند و چه کسانی متضرر

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه