• ایران
  • پنجشنبه, ۱ آذر ۱۴۰۳
در مصاحبه استاد تقوی باروزنامه قدس:5 خواسته اى كه از خدا طلب مى كنيم
اخبار

در مصاحبه استاد تقوی باروزنامه قدس:5 خواسته اى كه از خدا طلب مى كنيم

5 خواسته اى كه از خدا طلب مى كنيم

معارف /

حجت الاســلام تقوى

 پنج مطلب قابل توجه براى رفتن به ضيافت الهي از ســوي بنده روزه دار مطرح مي شود، مانند اينكه وقتي اجازه داده شده بنده بتواند ميهمان پروردگار شود. كمي به خودش جرأت مي دهد كه خواسته هاي خود را عنوان كند. اين جــرأت را زماني پيــدا مي كند كه پيامبر ُ اكرم(صلى االله عليه و آله) مي فرمايند: دِع ُيت ْم َ َافة االله، به ميهماني خدا خوش آمديد. ِيه اِ ِ لي ضي ف وقتي انســان عنايت خــدا را مي بيند، آن وقت به خدا عرضه مي دارد: خدايا! من براي ورود به اين ميهماني پنج خواســته دارم و خواســته هايش را مطرح مي كند و از خدا كمــك مي خواهــد. از خــدا توفيق طلب مي كند. حالا كه مرا دعوت فرمودي، كمكم كن كه به اين پنج خواسته نايل شوم. 1 -روزه ام مانند روزه روزه داران باشد. 2 -قيام و حركت و شب زنده داري و سحر خيزي ام را پر خير و بركت قرار ده مانند آن كســاني كه شب زنده داريشان در نزد شما قبول شده است. 3 -مــرا از غفلت و خــواب غافلان بر حذر گردان، بيدارم كن، بيداري از جهل و ناداني و غفلت . 4 -اين ميهماني را زمينه ساز و سبب آمرزش گناهانم قرار ده؛يعنــي اعمالم به گونه اي باشد كه سبب آمرزش گناهانم شود. 5 -و آخريــن تقاضايم اينكه اگر هم اعمال من به گونه اي نبود كه مورد رضايت شــما قرار گيرد، به بزرگواريــت از من در گذر و عفوم كن؛ زيرا ويژگي شــما عفو و گذشت است. تا اينجا خواســته بنده از پيشــگاه خداوند مطرح شد. حال بر اساس روايات خود بنده بايد چه ويژگي هايي را لحاظ كند كه به اين خواسته ها برسد؟ براى رسيدن به اين، بايد روزه مــا مورد قبول واقع شــود و روزه دار واقعى باشيم. روزه دار واقعي بايد: 1 -خلوص در عمل داشــته باشــد؛ يعني فقط براي رضاي خــدا روزه گرفته و از ريا و خودنمايى پرهيز كند. 2 -تمام اعضا و جوارحش روزه دار باشــد؛ چشــم، گوش، زبان، دست، پا، فكر و همه آنچه مربوط به روح و جسم مي شود. 3 -پرهيــز از همه محرمــات؛ يعني ترك كردن هر آنچه شــارع حرام كرده. و انجام دادن هر چه به عنوان واجب در شرع آمده است. 4 -از مجموع مطالعه نزديك به 20 روايت معتبر و مستند به اين نتيجه مي رسيم كه روزه واقعي با دروغ مفهومي ندارد. غيبت در واقعي بودن روزه خلل ايجاد مي كند، فحاشي صحت روزه را دچار مشكل مي كند، تهمت نمي تواند با روزه جمع شــود، صائم واقعي ظن و گمان بد ندارد، حســادت، دشــمن صيام اســت، بخل براي روزه مشكل آفرين است، نگاه به نامحرم، فحشا و منكرات روزه را منهدم مي كنــد و نتيجه كار را معكوس جلوه مي دهد. 5 -طبق فرمايش پيامبر اكرم(صلي االله عليه و آله و سلم) روزه براي خداست و اجرش هم با خدا؛ «الصوم لي و انا اجري به». كاري كه براي خداست و اجرش هم با خداست نبايد آغشته به معصيت باشد. 6 -بين زمان روزه داري و غير آن در تقوي و پرهيزكاري بايد تفاوت زيادى باشد؛ كنايه از اينكه به مستحبات حتي الامكان عمل شود و از مكروهات پرهيز شود.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه