• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
مصاحبه حضرت استاد تقوی با صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی سالروز وفات حضرت خدیجه (سلام الله علیها)
اخبار

مصاحبه حضرت استاد تقوی با صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی سالروز وفات حضرت خدیجه (سلام الله علیها)

عرض سلام و ادب دارم محضر جناب آقای ..... و سرکار خانم..... وهمین طور عرض ادب و سلام و تقاضای قبولی طاعات و عبادات براب شنوندگان عزیزتان که در این لحظه شنونده ی صدای زائر هستند امیدوارم انشاء الله بتوانیم در این روز عزیز انجام وظیفه کنیم در محضر شما هستم.

بسیار خوب سپاسگذاریم؛ حاج آقای تقوی دهم ماه مبارک رمضان مصادف است با سالروز وفات ام المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها است. می خواهیم در مورد شخصیت این بانوی بزرگوار و نقش شان در پیش برد اسلام برای مان صحبت بفرمائید.

بله سرکار خانم..... من ابتدا یک عذر خواهی به محضر حضرت خدیجه سلام الله علیها داشته باشم که اگر در این دقایق کوتاه نتوانم خوب آنچه را که در شأن این شخصیت بزرگوار عالم اسلام است را انجام بدهم اما امیدواریم که بتوانیم قطره ای از دریای فضائل و زندگی حضرت خدیجه (س) را در این دقایق کوتا محضر شنوندگانتان تقدیم کنم.

شخصیت حضرت خدیجه، شخصیت ممتازی است ایشان قطعاً کتابهایی در تاریخ پر شده است از فضائل ایشان و دریاهایی نمی توانند قطره هائی از فضائل آن بزرگوار را بررسی کنند. اما ما کوتاه می خواهیم خلاصه وار زندگی آن بزرگوار را عرض کنیم.

ایشان در مکه متولد شدند. پدر بزرگوارشان خویلد بن اسد بود مادرشان فاطمه دختر زائده بود که حضرت زهرا سلام الله علیها را به خاطر علاقه ی زیادی که به مادر داشتند به نام مادرشان نام گذاری کردند پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم هم موافقت کردند البته دستور الهی هم بود که آنها بحث هایی است که در جای خودش قابل بررسی است. شش فرزند داشتند 24 سال زندگی مشترک با پیامبر اکرم (ص) داشتند 65 سال کلاً زندگی کردند هم در مکه به دنیا آمدند و هم در مکه وفات کردند. جزء شخصیتهایی بودند که قبل از ازدواج با پیامبر اکرم (ص) چون بحث شما قبلا این بود درب خانه ی حضرت خدیجه به روی همه ی محتاجان باز بود معروف به کرم، سخاوت، دور اندیشی، مدیریت، درایت، عفت، تقوی و خردمندی که اینها صفات محسناتی است که نه علماء اسلام بلکه علماء سایر ادیان و دانشمندان سایر ادیان هم برای ایشان مطرح کردند. جزء خانمهائی بودند که اطلاعات کاملی از کتب آسمانی قبل از اسلام داشتند. تورات را به خوبی بلد بودند انجیل را به خوبی، حتی تفسیر می کردند. املاک و اموال فراوانی داشتند از قبایل معروف عرب بودند بخش عمده ی ثروت ایشان در اختیار رسول الله (ص) قرار گرفت و پیامبر بارها می فرمودند هیچ ثروتی مثل ثروت خدیجه برای اسلام سودمند نبود. مایه ی آرامش پیامبر بودند که این خود بهترین افتخار است بارها گفته شده است که بهترین کسی که آرمش بخش قلب رسول الله (ص) اشرف مخلوقات عالم بود حضرت خدیجه بود. جزء شعراء آن زمان خودشان بودند اشعار فراوانی در زندگی حضرت خدیجه در کتب ثبت شده یکی از اشعار را من ترجمه اش را عرض می کنم نمونه اش این است که می فرمایند: ( اگر تمام مملکت کسراها و پادشاهان و کی خسروها مال من باشد و قرار باشد شما را یا رسول الله لحظه ای نبینم آن ثروت برای من ارزش ندارد). و این می تواند در زندگی زن و شوهری بخش بسیار خوبی این شعر حضرت خدیجه و این دیدگاه و این نظر ارزش پیدا کند در عصر جاهلیت ایشان طاهره نامیده می شوند.

آخرین بخش ثروت حضرت خدیجه در یک کار خیلی خوبی مصرف شد مقداری از ثروت حضرت مانده بود اینها در حجرت پیامبر اکرم (ص) از  مکه به مدینه مصرف شد دو کار عمده انجام داداین خانم یک خانم مدیر بود به تمام معنا. مدیریت حضرت خدیجه و اطلاعات اقتصادی و تسلط در مسائل اقتصادی ایشان زبان زد خواص و عام بود دو کار عمده انجام دادند ایشان یک کارشان این بود که در دوران حضرت خدیجه مرسوم مردم تجارت نبود نوعاً از ربا استفاده می کردند این که قرآن هم در آن مقطع تاکید بر عدم استفاده از ربا و مضراتی که ربا دارد و قرض الحسنه را آنقدر تاکید می کند به خاطر همین است. در آن زمان مرسوم بود ثروتمندان از ثروتشان در بخش ربا بهره می گرفتند حضرت خدیجه آمد تجارت را احیاء کرد احیاگر بخش تجارت حضرت خدیجه در اسلام است. سرمایه ی شان را در اختیار افراد قرار می داند مسافرت به اطراف که یکی از کسانی که در این کاروانها مدیریت می کردند خود پیامبر اکرم (ص) بودند و کاروانها را به اطراف می بردند مطلب دومی که احیاء کرد ایشان در اسلام بحث قرض الحسنه بود که سرمایه ی ایشان در اختیار افراد به صورت قرض الحسنه قرار می گرفت و افراد استفاده می کردند اگر وقت است در خدمتتان باشم و الا خداحافظی کنیم از محضرتان.

خیلی متشکریم انشاء الله در روزهای آینده باز هم حاج آقا از صحبتهای شما استفاده خواهیم کرد. البته یک دقیقه فرصت دارید.

بله عرض کنم خدمتتان که یکی از مسائلی که در زندگی حضرت خدیجه علیها سلام مطرح است این است که ایشان در این 24 سال زندگی مشترکی که در محضر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم بودند علاوه بر اینکه داخل زندگی را مدیریت می کردند که خود مدیریت زندگی برای یک همسر تأثیر گذار است و خیلی مهم است در خارج هم دست از مدیریت های خارجی شان بر نداشتند اما این هم به این معنی نبود که حضرت از خانه خارج بشوند و در بیرون خانه کارها را مدیریت کنند.

همان مسائل اقتصادی طبق روال قبل از اسلام و قبل از ازدواج انجام می شده، درب خانه ایشان همچنین به روی دیگران باز بوده و در عین حال در احوالات ایشان دارد که کلاسهائی تشکیل داده بودند به تعبیر امروز ما و زنهای مکه می آمدند و آنچه را که ایشان از پیامبر اکرم (ص) شنیده بودند یا می شنیدند یا از وحی در اختیار حضرت قرار می گرفت اینها را به دیگران منتقل می کردند. «لکل شئ زکات و زکات العلم ان یعلمه اهله» اینکه انسان دانسته های خودش را به دیگران منتقل کند.

بله سپاسگذاریم از شما.

موفق و مؤید و منصور باشید التماس دعا.

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه