• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
شب بیست و سوم آخرین امید برای جلب رحمت و مغفرت الهی است
اخبار

شب بیست و سوم آخرین امید برای جلب رحمت و مغفرت الهی است

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین

خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن برکاتت را و توفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسکنم ده در آن وسط‌هاى بهشت اى اجابت کننده خواسته ها ودعاهاى بیچارگان

 

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ

 

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و دوم بیان داشت: بعد از سپری کردن لیالی قدر 19 و 21 و به انتظار نشستن آخرین امید به شب بیست و سوم، حق این است که این گونه سخن گفته شود، ای خدای بزرگ و کریم و رحیم بگشای درهای فضل و رحمت و مغفرت را که بی حد و حصر محتاج فضل و رحمت توایم.

 

وی افزود: ای الله ما در این شب های خاص و ویژه و استثنائی به فرموده خودت در قرآن، فرو فرست برکاتت را برما که نکند موفق نشویم در اینکه شبهای قدر بگذرد و رضایت تو حاصل نشود.

 

وی ادامه داد: امید من در این لیالی و ایام که مهمان شما هستیم مهمانی محشر است می خواهم در قیامت در بهترین نقاط بهشت مسکن داشته باشم هم بهشتی شوم هم جزء بهترین بهشتی ها باشم.

 

وی گفت: خدایا من اعلان اضطرار می کنم در ماندگی ام را محضرت و تو اجابت کننده افراد مضطر بنابراین به خودم جرأت دادم که این بلند پروازی را داشته باشم.

 

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: نزدیک به صد آیه از قرآن کریم به فضل و رحمت الهی اشاره دارد. به هر هدیه و یا عطیه ای که دادن آن فرض نیست فضل گفته می شود تفضل گفته می شود «وَ لا تُؤْمِنُوا إِلاَّ لِمَنْ تَبِعَ دینَکُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدى‏ هُدَى اللَّهِ أَنْ یُؤْتى‏ أَحَدٌ مِثْلَ ما أُوتیتُمْ أَوْ یُحاجُّوکُمْ عِنْدَ رَبِّکُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»...بگو فضل به دست خداست و به هر کس بخواهد و شایسته بداند می دهد و خداوند، واسع و آگاه است.

 

وی افزود: «یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ » هر کس را بخواهد، ویژه رحمت خود می کند و خداوند، دارای مواهب عظیم است.«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَشْکُرُونَ»... خداوند نسبت به بندگان خود احسان می کند ولی بیشتر مردم، شکر ( او را ) بجا نمی آورند.

 

حجت‌السلام تقوی ادامه داد: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»...این، فضل خداست که به هر کس بخواهدمی دهد و ( فضل ) خدا وسیع، و خداوند داناست.

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه در ادامه بیان مصادیق فضل الهی در قرآن گفت: «وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى‏ أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطانَ إِلاَّ قَلیلاً »...و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عدّه کمی، همگی از شیطان پیروی می کردید(وگمراه می شدید).

 

وی افزود: «فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» و هنگامی که نماز پایان گرفت در زمین پراکنده شوید و از فضل خدا بطلبید، و خدا را بسیار یاد کنید شاید رستگار شوید!

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان گفت: آنچه ازآیات شریفه به دست می آید این است که فضل و رحمت الهی اختصاص به گروه و دسته و افراد خاصی ندارد رحمت عام است همه را شامل می شود مثل باران است بر همه سرازیر است بستگی دارد که هر کس چقدر بتواند از این رحمت و فضل بهره ببرد.

 

وی افزود: در دعای جوشن کبیر می خوانیم یا من فضله عمیم، یا من یرجی الا فضله یا قدیم الفضل، خدا صاحب فضل همه گیر است صاحب فضل دائمی است غیر از فضل خدا به چیز دیگری امیدی نیست.

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه ادامه داد: «فلولا فضل الله علیکم لکنتم من الخاسرین» اگر فضل خدا شامل حال نشود قطعا جزء خسارت زده گان و زیانکاران خواهیم بود باید خواست تا درهای فضل خدا گشوده شود «اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ»

 

حجت الاسلام تقوی گفت: در مجموع قرآن کریم ایمان بخدا و تقوی را زمینه ساز نزول برکات می داند ومی فرماید «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ» و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند قطعا برکاتى از آسمان و زمین برایشان مى‏گشودیم ولى تکذیب کردند پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان] آنان را گرفتیم.

 

وی افزود: در فرمایشات رسول خدا(ص) زمان ظهور حضرت مهدی (عج) را زمان نزول برکات معرفی می کند ومی فرماید مهدی (عج) از عترت و اهل بیت من است و در آخر الزمان قیام می کند، آسمان به برکت او، باران می فرستد و زمین بذرهای خود را می رویاند، زمین را از عدل و داد پر می کند همچنان که اقوام قبل، از ظلم و جور پر کرده باشند.

 

نویسنده کتاب هزار از هزاران سخن بیان داشت: علامه مجلسی (ره) از زبان امام باقر (ع) نقل می کند که حضرت فرمودند همه اموال و گنجینه های دنیا و نیز هر آنچه از ذخائر که در زمین پنهان است و هر آنچه که آشکار است، نزد حضرت مهدی(عج) جمع می شود، آنگاه آن حضرت به مردم می فرمایند بیائید اینها همان چیزهایی است که برای بدست آوردن آنها از خویشاوندان خود. بریدید و خونهای یکدیگر را ریختید و کارهای حرام برای بدست آوردن آن  مرتکب شدید.

 

حجت‌الاسلام تقوی افزود: نمی شود انتظار داشت که جامعه به گناه آلوده باشد بعد نزول برکات صورت پذیرد طبق صریح قرآن کریم این دو در تضاد است.جامعه بی حجاب یا بدحجاب  نمی تواند توقع نزول برکات را داشته باشد وقتی ربا و رباخواری و ربادهی در جامعه باشد چگونه خداوند بر آن جامعه برکت بفرستد.

 

وی ادامه داد: جامعه ای که مقید به محرم و نامحرم نیست جامعه ای قانع به حق خود نیست جامعه ای که در برابر نعمات الهی شاکر و سپاس گذار نباشد برکات بر او فرستائه نمی شود.

 

حجت الاسلام تقوی گفت: رضایت امام جامعه و عمل به فرامین او شرط نزول برکات الهی است. خداوند به بندگان خوب خودش برکت می دهد در عمر آنها برکت در حال آنها برکت در علم آنها برکت در فکر آنها برکت حتی در مرگ آنها برکت قرار می دهد.

 

وی افزود: مصداق بارز این مطلب حضرت امام خمینی (ره) و مراجع بزرگوار تقلید هستند و یا شهدا گرانقدر که مرگ آنها شهادت شد و هم برای خود آنها برکت شد که شاهدند و زنده و بر سرسفره خدا مهمان و هم برای ملتی برکت شد که بر دشمن تا دندان مسلح پیروز شدند.

 

وی ادامه داد: یاد خدا همیشه و در همه حال مایه خیر و برکت است اگر از نعمتهای خدا یاد کنیم زمینه شکر الهی فراهم می شود اگر به یاد قدرت خدا باشیم «ان الله علی کل شی قدیر»توکل ما به خدا زیاد می شود.

 

وی گفت: زمانی که به یاد قهر و خشم خدا هستیم زمینه ترس درما فراهم می شود و خدا ترس می شویم اگر از عفو وکرم خدا یاد کنیم امید در ما زنده می شود امیدوار به زندگی می شویم همه اینها برکت است.

 

وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان در بیان فراز بعدی گفت: در این فراز تقاضای توفیق برای انجام اعمالی که موجب رضایت خداست را داریم چه نوع اعمالی می تواند رضایت خدا را جلب کند و چه باید کرد تا توفیق پیدا کنیم برای جلب خشنودی خداوند، قطعا به نوع خاصی از افعال و گفتار و عبادات نمی توان اشاره کرد.

 

وی افزود: افعال و اعمال مورد رضای خداعمومیت دارد و در مکانها و زمانهای مختلف متفاوت است مثلا روزی صلح امام حسن (ع) خدا را خشنود کرد و روزی قیام امام حسین (ع)، ثروت خدیجه، ایمان و ایثار حضرت علی، صبر و حلم و اخلاق نیکوی رسول خدا (ص) مصداق جلب رضایت خداست.

 

حجت‌السلام تقوی ادامه داد: روزی با جهاد و در خط مقدم جبهه بودن رضایت خدا حاصل می شود و روزی در جبهه تلاش و کوشش برای خدمت به مردم و روزی با حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه در روز قدس و شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا.

 

وی گفت: گاهی رضایت خدا در مکه رفتن و زیارت عتبات حاصل می شود و گاهی درتهیه جهیزیه نو عروس نیازمند، گاهی با نماز شب، گاهی با لبخند محبت آمیز به پدر و مادر، زمانی با سکوت و سکون، و زمانی با تحرک و بصیرت عقل و خرد.

 

وی افزود: گاهی رضایت خدا در دانشگاه و حوزه و کرسی درس و تدریس و گاهی در محراب و منبر و سجود، اعتکاف وتهجد، زمانی در سنگر سازندگی و جهاد علمی و گاهی در صفوف مستحکم نماز جمعه، گاهی در ساختن مدرسه و مسجد و بیمارستان یا در رسیدگی به امور مستمندان و محرومان همه مصداق رضایت پروردگار است.

 

واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ

 

کارشناس مذهبی صداوسیما بیان داشت: بحبوحات را هم مفردات راغب و هم کتاب دیگری میان یا وسط هر چیز معنا کرده اند یعنی آن میان بهشت، جمله خاص و ویژه ای است خدا یا محل سکونت را وسط بهشت قرار ده حالا چه ویژگی در وسط بهشت قرار دارد.

 

وی افزود: آنچه مسلم است بهشت با همه نعمتهایش برای نیکان است «ان الابرار یشربون کاسا کان مزاجها کافورا» « عینا یشرب بها عباد الله»بندگان خدا هستند که از بهترین های بهشت بهره می برند.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: و باز از میان بهشت و بهترین های آن هر چه هست اولویت با پیروان علی ابن ابی طالب (ع) و اولاد گرامی آن حضرت است. ان فی الجنة نحرو من لبن- لعلی و حسین و حسن- ان من کان محبا لهو- تدخل من غیر حزن.

 

وی گفت: در دعای روز گذشته نیز از خدا سکونت در بهشت را خواستیم اما امروز درخواستی بالاتر داریم و می خواهیم که در وسط بهشت جای بگیریم شاید بخاطر این باشد که بهشت هر قسمت آن دارای رتبه و مرتبه ای است که بسته به اعمال فرد در آن جایگاهی به بهشتیان می دهند.

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه ادامه داد: منقول است که در بهشت می گویند قرآن بخوان و پله پله بالا برو، به عبارتی هر تعداد آیه ای که بدانی رتبه ای بالاتر کسب خواهی کرد.

 

حجت الاسلام تقوی گفت: در دعای امروز از خداوند فضل و رحمت و برکت می خواهیم و بلافاصله درخواست جا گرفتن در وسط بهشت را داریم می شود برداشت کرد که فقط اگر فضل و رحمت خدا شامل حال کسی شود جایگاهش در وسط بهشت است بنابراین ما این خواسته را در این روز و در آستانه شب قدر از خدا داریم.

 

یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: آنچه ما درخواست کردیم از خدایی می خواهیم که اجابت کننده تقاضای فرد مضطر است پس ما نیز بسان مضطری از او می  خواهیم دعای امروز را در حق ما اجابت کند.

 

وی افزود: «وایقنت انک ارحم الراحمین فی موضع العفو و الرحمه» در دعای افتتاح در شبهای رمضان می خوانیم یقین دارم اطمینان و باورم این است که خدا مهربان است از نوع مهربان ترین ها و در جایگاه عفو و رحمت است.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: در امروز نیز به مانند روزهای قبل با نامی دیگر خدا را می خوانیم نامی  که می گوید خداوند جواب  فرد مضطر را می دهد بنابراین خاضعانه و خاشعانه و از روی اضطرار در خواست عفو و بخشش داریم خواسته ما از روی غرور نیست از روی عجز و ناتوانی و اضطرار است./933/ت301/ب4

/ پايان خبر /
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه