• ایران
  • جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
حضور امام رضا در ایران انقلاب علمی و فرهنگی را کلید زد
اخبار

حضور امام رضا در ایران انقلاب علمی و فرهنگی را کلید زد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی جواد الائمه، حضور امام رضا(ع) در ایران را موجب انقلاب علمی و فرهنگی دانست و گفت: مناظرات علمی امام رضا(ع) در علوم رایج آن روز از جمله حکمت، کلام و فلسفه صورت می‌گرفت و اغلب پاسخ‌های امام رضا(ع) به شبهات قرآن بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جواد الائمه، بعد از ظهر امروز در برنامه معراج عشق شبکه جام جم صدا و سیما با اشاره به حدیثی درباره منزلت و مقام زائران امام رضا(ع) در آخرت، اظهار داشت: در روایت آمده است که «هرکس امام رضا(ع) را عارفانه زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود».

 

رییس مرکز فقهی جواد الائمه، دوران زندگی امام رضا(ع) را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: بخش نخست و عمده زندگی امام رضا(ع) اقامت ایشان در مدینه بوده است؛ دوم دوره ای که امام رضا(ع) در مسیر مدینه تا مرو سپری کردند  و سوم مدتی که ایشان در خراسان بودند.

 

وی افزود: چهارده سالی که امام موسی کاظم(ع) زندانی بودند امام رضا(ع) به عنوان نائب امام معصوم(ع)، مسؤولیت پاسخ به شبهات و مسائل علمی جامعه را برعهده داشتند و از طرفی نیازخای مالی و معنوی اهل بیت(ع) را در نبود پدر بزرگوارشان تأمین می‌کردند.

 

حجت الاسلام تقوی با اشاره به مأموریت‌های امام رضا(ع) در مدینه یادآور شد: رهبری جامعه پس از شهادت امام کاظم(ع) برعهده امام رضا(ع) بود و ایشان در مدتی که در مدینه بودند مقدمات و زمینه سفر به خراسان را آماده می‌کردند.

 

وی با اشاره به نقشه‌های بنی‌عباس برای مشروعیت بخشی به حکومت تصریح کرد: امام رضا(ع) با بهترین روش‌ تبلیغی به روشنگری مردم مدینه پرداختند چنان که پس از وداع با یارانشان در کنار مسجدالنبی(ع) به همه اعلام کردند که این سفر اجباری است و در آن برگشتی نیست.

 

رییس مرکز فقهی جواد الائمه گفت: امام رضا(ع) برای حفظ مصالح و جلوگیری از کشتار مسلمانان، هجرت تحمیلی به خراسان را پذیرفتند.

 

وی به استقبال گسترده مردم از امام رضا(ع) در اهواز، دزفول و نیشابور اشاره و ابراز کرد: سیاست مأمون این بود که امام رضا(ع) را از شهرهای غیر شیعه عبور دهند تا از استقبال و قیام شیعیان جلوگیری کند اما در شهر نیشابور جمعیت دو هزار نفری از حضرت استقبال کردند که غالب آنها غیر شیعه بودند و حدیث «سلسله الذهب» را ثبت کردند.

 

حجت الاسلام تقوی، حدیث «سلسله الذهب» را دارای نکات معرفتی فراوانی خواند و تأکید کرد:  امام رضا(ع) با بیان سلسله حدیث به ما آموختند که به بزرگان و اولیای الهی احترام بگذاریم.

 

وی ائمه اطهار(ع) را مفسر و معلم قرآن خواند و تصریح کرد: امام رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب، شرط  مسلمانی و  موحد بودن را پیروی از امامت بیان کردند که عشق و اردات به اهل بیت(ع) مقدمه آن است.

 

رییس مرکز فقهی جواد الائمه، حضور امام رضا(ع) در ایران را موجب انقلاب علمی و فرهنگی دانست و گفت: مناظرات علمی امام رضا(ع) در علوم رایج آن روز از جمله حکمت، کلام و فلسفه صورت می‌گرفت و اغلب پاسخ‌های امام رضا(ع) به شبهات قرآن بود.

 

حجت الاسلام تقوی به گواهی دادن دشمنان درباره مقام علمی امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: مأمون درباره جایگاه والای علمی امام رضا(ع) می‌گوید «در مناظراتی که تشکیل دادم امام رضا(ع) در هیچ مسأله‌ای بدون پاسخ نماندند»./908/پ201/س

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه