وحدت شیعه وسنی و تقریب مذاهب
12خطر .و17راه کار
کان الناس امة واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل ...
در رسالت همه انبیاء الهی غیر از دعوت به وحدت و اتحاد مطلبی دیده نمی شود. اینکه کلمه لا اله الا الله حصار است یعنی همه نگاه ها به یک جهت و سمت و آن همان شکل گیری اتحاد است جمعیت ملیاردی مسلمان را وقتی به یک نقطه از کره زمین .یعنی قبله و آن هم در طول شبانه روز چند نوبت ملزم می کند. وجوب توجه به قبله در نماز از هر جای عالم و حتی از درون مسجد الحرام به خود خانه ایا مفهومی غیر از وحدت دارد.جمعه. جماعت حج.اعتصام بحبل الهی جمیعا.که شعار قرآن است.تاکیدبرمشاوره جمعی.همه وهمه.منادی وحدتند. پیامبر اکرم(ص) از لحظه اول با وحدت قدم به عرصه تبلیغ و ترویج و رسالت گذاشت. قبل از هر اقدامی نماز جماعت وحدت برگزار شد. که مأمومین آن فقط سه نفر بودند. رسول اکرم (ص) .حضرت علی (ع). و حضرت خدیجه (س). و این نماز یک پیام مهم داشت. که آن وحدت و اتحاد و جمع نگری و تفکر جمعی بود.
اولین منادی وحدت جامعه اسلامی رسول مکرم اسلام هستند که مهاجرین و انصار را به پیمان و عقد اخوت فرا می خوانند و عملا شعار وحدت در فضای مدینه الرسول طنین انداز می شود.
در وحدت عملی سیل فتاوای علماء بزرگ شیعه در راستای رفع اختلاف که با مراجعه اجمالی به جواهر. و تحریر الوسیله و عروه الوثقی و امثال آن بخوبی می توان بر آن وفوق پیدا کرد. بهترین گواه. فتوای مقام معظم رهبری و تحریم سب همسر پیامبر اکرم ص
1. پایمال کردن حق در تمام عرصه ها.
2. جایگزین شدن باطل و تفکر بطلان.
3. پیروی از هواهای نفسانی و شهوانی و انحطاط و سقوط.وَمَا تَفَرِّقُوا الاِّ منْ بَعْد مَا جَاءَهُمُ لْعلْمُ بَغْيَاً بَيْنَهُمْ
4. صدور احکام و فتوای خلاف حکم الهی و دستورات خلاف قرآن. و سنت.
5. تسلط افراد ناشایست. بر مال و جان و بیت المال مسلمین و هدر رفتن نیرو تفکر و تعقل و همه دارو ندار امت اسلامی.
6. اختلاط حق و باطل و عدم امکان تشخیص حق از باطل برای بخش مهمی از آحاد جامعه اسلامی.
7. ظهور جهل و جهالت و عدم بصیرت و آگاهی و در نتیجه ظلالت فکری و عقیدتی.وشبهه افکنی ازطرفین علیه طرفین. وَلِّذينَ يُحَاجُّونَ في للِّه من بَعْد مَا سْتُجيبَ لَهُ حُجِّتُهُمْ دَاحضَةٌ عندَ رَبَّهمْ وَعَلَيْهمْ غَضَبٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ شَديدٌ
8. قطع نزول برکات الهی بر مسلمین و فقر و فلاکت و حقارت و گرسنگی و هدر رفت منابع اقتصادی.
9. باز شدن فضا و راه برای حضور مشکرین و ملحدین و هجمه و شبیخون به فرهنگ و اقتصاد. و اندیشه .و ایمان.ومعتقدات. جامعه اسلامی .
10. تجزیه سرزمینهای اسلامی و تکه تکه شدن کشورها و ممالک و سرنوشتی مثل فلسطین.
11. فرقه گرائی، تفکر تکفیری متهم کردن یکدیگر به کفر و الحاد مباح شمردن ریختن خون مسلمین به بهانه های واحی،و توحش وجهالت.که پیامبر رحمت می فرمایند. الجَماعَةُ رَحمَةٌ و الفُرقَةُ عَذابٌ وحدت مايه رحمت ، و تفرقه موجب عذاب است
12. و در نهایت حضور ابرهه های نو ظهور و تخریب کعبه و مساجد و مظاهر دینی و توحید البته بصورت تدریجی و فاصله زمانی مناسب. عدول از این راه و گذر و عبور از محور ها یعنی باطل. یعنی انحراف و کج روی .و فرقی نمی کند که شیعه باشد یا سنی.
وازمجموع راه کارها اشاره به بخشی از انهابطور خلاصه واجمال.که می تواند از سوی طرفین مورد مداقه قرار گیرد.
1. سخن زشت و فحاشی بد است از هر کس باشد.
2. کشتن بی گناهان حرام است بداست از ناحیه هر کس و تحت هر عنوان.
3. عدول از محور قرآن و ولایت خلاف است و لو به نام اسلام و الله اکبر و کلمه توحید باشد.
4. مناظره و مباحثه و پذیرش حق اصل است و جهل و لجاجت باطل.
5. منطق در گفتار و عمل و مستند به سند متقن سخن گفتن. راه موفقیت است .کما اینکه حضرت رضا علیه السلام در برابر کج اندیشان بجای بهره گیری از فحاشی و ناسزا گوئی به قرآن متمسک می شدند و با نرمی و لطافت دشمنان سرسخت را به دوستان فداکار تبدیل می کردند و پیامبر اکرم (ص) به خاطر اخلاق حسنه شان از جانب خداوند ستوده می شوند. انک لعلی خلق عظیم.
6. بد اخلاقی در گفتار، کردار، مکتوبات، عرصه مجازی، رسانه ها و همه و همه و از جانب هر کس مطرود و منجر به شکست است.
7. دعوت به مناظرات علمی و پذیرش دعوت و استناد به قرآن و روایات رسیده و مورد تأیید کتب معتبره شیعه و سنی که کم هم نیستند راه کار عبور از بحران و رسیدن به سر منزل مقصود.
8. وارد عرصه و میدان شدن روشنفکران و اندیشمندان و متفکران از همه مذاهب و ایفای نقش کردن و کنار گود ننشستن آنان، می تواند راه گشا و کاربردی بوده و از حوادثی مثل آنچه در سوریه، بحرین، مصر، لبنان و فلسطین می گذرد جلوگیری کند.
9. بطریق قطع و یقین زمان آن رسیده است که بزرگان اهل سنت همچون بزرگان تشیع وارد عمل شوند و با فتاوای اسلامی و شرعی کشتار جمعی مسلمانان را توسط تکفیری ها تحریم و از آنان بیزاری بجویند.
10. نقش مراکز علمی مثل دانشگاه الازهر و امثال آن در وحدت امت اسلامی می تواند مثل نقش مراکز علمی شیعه که یکصدا بر وحدت و انسجام امت اسلامی پافشاری کرده و اجازه کوچکترین تعدی بر هیچ کدام از پیروان مذاهب به صرف مذهب و عقیده را نمی دهند باشد.
11شیعه و سنی هر دو بعد از اتفاقات اخیر در دهه گذشته به این نتیجه رسیده اند که تفکر وهابی گری و وهابیت نمی تواند الگوی مناسبی برای جهان اسلام باشد بلکه امت اسلامی ضربه ای که از این تفکر خورده است چه شیعه و چه سنی در تاریخ اسلام بی سابقه و به این زودی ها قابل ترمیم نیست.
12.ورود سران کشورهای اسلامی به مقوله وحدت درقالب کنفرانس اسلامیوضمینه سازی برای کرسی های ازاد اندیشی درتمام ممالک اسلامی
13.اجازه ورود کتب مرجع از هر مذهب به کتابخانه های رسمی ممالک اسلامی واجازه مطالعه ازدانه به عموم وخصوصا نسل جوان جامعه
14.وقوف کامل وشناخت حقیقی دشمن اصلی مسلمانان براساس فرامین قران
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِي
نَلَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُواْ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ
مُحَمِّدٌ رِّسُولُ للِّه وَ لِّذينَ مَعَهُ أَشدِّاءُ عَلَي لْكُفِّار رُحَمَاءُ بَيْنَهُم
که همانا مشرکین شیاطین.ملحدین. منافقین. وتجلی عینی ان در مستکبرین امروز خصوصا صهیو نیز
15. ايمان راسيتن به اسلام و تعاليم قرآنوتأسي به سيره پيامبر و رواج فرهنگ اخوتوبرادری اسلامی و دوري از جهل و برداشتهاي انحرافي ازدین واحکام دینی وعدم تأثيرپذيري از دشمنان اسلام و القائات استعمارگران ومعاندین ومقدم داشتن مصالح دين بر مصالح دنيوي.
16.جامه عمل پوشیدن ومحقق کردن.تفکرو ایده ودغدقه اسلام سناس ومدافع حقیقی اسلام یعنی مقام معظم رهبری که می فرمایند.
ما نميگوييم كه سنيهاي عالم بيايند شيعه بشوند، يا شيعههاي عالم دست از عقيدهشان بردارند. البته، اگر يك سني يا هر كسي تحقيق و تفحص كرد، عقيدهاش هر چه شد، بايد بر طبق عقيده و تحقيق خودش عمل كند. تكليف او با خدايش است. حرف ما در هفتهي وحدت و به عنوان پيام وحدت اين است كه مسلمانان بيايند با هم متحد بشوند و با يكديگر دشمني نكنند. محور هم كتاب خدا و سنت نبياكرم (صلياللهعليهوالهوسلم) و شريعت اسلامي باشد. اين حرف، حرف بدي نيست. اين حرف، حرفي است كه هر عاقل بيغرض و منصفي، آن را قبول خواهد كرد.
از سالها قبل از انقلاب كه اين حرف به صورت رقيقي گفته ميشد، دستگاههاي وابسته به استكبار جهاني، با آن مخالفت كردند. از وقتي كه انقلاب اسلامي پيروز شد، مستكبران عالم فهميدند كه اگر اين حرف ـ يعني اتحاد مسلمين ـ پا بگيرد، مسلمانان به پايگاه و مركز و كانون و امالقراي اسلام ـ يعني ايران اسلامي ـ متوجه خواهند شد
17و در پایان از همه تندروهای دو طرف درگیر در مسائل به اصلاح عقیدتی تقاضا می شود. با تحقیقات میدانی به این نتیجه برسند که با وحدت حول محور قرآن و لایت اهل بیت ع
وَ عْتَصمُوا بحَبْل للّه جَميعاً وَلاَ تَفَرِّقُوا
. و اصول اصلی مورد توافق فرق ومذاهب و ایجاد نظم دینی بهترین الگو را برای نظم نوین جهانی خواهند داشت .و با استفاده از فرهنگ غنی اسلامی شرق و غرب را در برابر تفکر عقلانی خود تسلیم خواهند کرد. که این اصل راه است. و آن روز انشاء الله خواهد آمد.
0 دیدگاه