• ایران
  • یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
شب قدر بهترین فرصت برای قفل کردن درب های جهنم است
اخبار

شب قدر بهترین فرصت برای قفل کردن درب های جهنم است

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین

خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت. و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را. و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن. اى نازل کننده آرامش در دلهاى مؤمنان.

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون شرح دعای روز بیستم بیان داشت: امام باقر (ع)فرمود « مَن دَخَلَ عَلَیهِ شَهرُ رَمَضانَ فَصامَ نَهارَهُ وقامَ لَیلِهِ وَاجتَنَبَ ما حَرَّمَ اللّهُ عَلَیهِ، دَخَلَ الجَنَّةَ بِغَیر حِسابٍ» ایشان خود ماه مبارک رمضان را راه ورود بهشت معرفی می کنند که هر کس روزه بگیرد شب زنده داری کند و از حرام خدا بپرهیزد بدون حساب و کتاب وارد بهشت خواهد شد.

وی افزود: پیامبر (ص) فرمود « إذا استَهَلَّ رَمَضانُ غُلِّقَتْ أبوابُ النارِ، وفُتِحَتْ أبوابُ الجِنانِ، وصُفِّدَتِ الشَّیاطینُ» چون هلال ماه رمضان پدید آید، درهاى دوزخ بسته گردد و درهاى بهشت گشوده شود و شیاطین به زنجیر کشیده شوند.

حجت الاسلام تقوی گفت: « جَنَّاتِ عَدْنٍ مُّفَتَّحَةً لَّهُمُ الْأَبْوَابُ» باغهاى همیشگى در حالى که درهاى [آنها] برایشان گشوده ‏است، باید تقوی پیشه کرد تا دربهای بهشت گشوده شود چرا که قرآن اینگونه می فرماید « وَ سارِعُوا اِلى مَغفِرَة مِن رَبِّکُمْ وجَنَّة عَرضُهَا السَّمـوتُ والاَرضُ اُعِدَّت لِلمُتَّقین»

وی افزود: شخصی محضر پیامبر اکرم (ص) رسید عرضه داشت یا رسول الله دعاکنید خدا مرا بهشت ببرد حضرت فرمودند « اعنی بکثره السجود» من دعا می کنم ولی توهم مرا با سجده هایت کمک کن تا دعا مستجاب شود شخص دیگری گفت دعا کنید مرا در بهشت هم نشین شما قرار دهد حضرت به او هم فرمودند سجده هایت را طولانی کن.

وی ادامه داد: بنابراین در این روز که از خداوند درخواست باز شدن درب های بهشت بسوی خود را داریم باید این دعا را همراه با عمل بداریم و بفرموده نبی مکرم اسلام، این دعا را کمک کنیم با تقوا با ورع با ترک معاصی الهی و در پیش گرفتن عبودیت خالص و بندگی، تا حاصل آن بعد از بیست روز مهمانی خدا باز شدن درب بهشت به سوی ما باشد.

واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ

استاد حوزه و دانشگاه خراسان در فراز بعدی دعا با اشاره به این که در آستانه شب قدر قرار داریم بیان داشت: شب قدربهترین فرصت برای قفل کردن دربهای آتش سوزان جهنم است.

وی افزود: شب قدر ازآن شبهای است که درب بهشت باز و درب جهنم می بندد اعمال مختلف نیکی از مؤمن می تواند درب آتش و جهنم را قفل زند این که در این روز قبل شب قدرچنین دعایی وارد شده حکمتی دارد.

وی ادامه داد: به عبارتی دعای امروز زمینه را آماده می کند برای درخواست شب قدر که چه از خدا بخواهیم ابتدا درخواست باز شدن درب بهشت و بلافاصله بسته شدن درب جهنم و آتش سوزان آن را داریم درخواستی که در شب قدر می تواند برای ما به اجابت و به ثبت برسد. «وَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِی أُعِدَّتْ لِلْکَافِرِ ینَقُل لِّلَّذِینَ کَفَرُواْ سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ بَلَى مَن کَسَبَ سَیِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»

وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: درخواست از خداوند برای توفیق تلاوت قرآن کریم یعنی شستن زنگار از دل، در روایات دارد که از رسول اکرم (ص) نقل شده که هر چیزی زنگار می گیرد و دل هم مستثنی نیست و زنگار دل را با قرائت قرآن شستشو دهید.

وی افزود: در آموزه های دینی داریم که ثواب قرائت قرآن با ثواب و فضیلت شهید برابری می کند. البته پر واضح است که مقصود فقط قرائت به زبان بدون بهره معنوی نیست بلکه آنچه اهمیت دارد درک و فهم قرآن به اندازه خودمان و عمل به دستورات و فرامین اوست. هرچند همین قرائت ساده هم توفیق می خواهد که اگر نصیب کسی شد باید سعی کند علاوه بر حفظ این نعمت، در جهت فهم و درک آن هم قدم بردارد.

عضو نخبگان تبلیغ خراسان با اشاره به کلمه تلاوت در این دعا بیان داشت: نکته ای که قابل اهمیت است اینکه چرا در دعا توفیق قرائت قرآن درخواست نشد و به جای آن کلمه تلاوت آمده که پاسخ  آن را باید در معنای لغوی این دو جستجو کرد.

وی افزود: تلاوت در لغت به بیان آمده که، از ریشه تَلی یَتْلُو به معنی در پی آمدن، دنبال کردن است به نحوی که مابینِ تابع و متبوع، چیزی جز تبعیت نباشد، حال اگر متابعت، امری مادی و یا پیروی در حکم باشد، مصدرش، تُلُوّ وِ تِلْو خواهد بود و اگر متابعت به واسطه قرائت یا تدبر در معنی باشد مصدرش تِلاوَهْ می‎باشد.

وی ادامه داد: همین معنی بحث را روشن و پاسخ را بیان کرد معنی لغوی قرائت هم بیان شده که، از ریشه قَرَءَ به معنی جمع کردن و به هم پیوستن می‎باشد و مقصود از آن در سخن، جمع و پیوستنِ حروف و کلمات می‎باشد.

حجت الاسلام تقوی گفت: در اصطلاح علوم قرآنی تلاوت یعنی قرائتی که همراه با فهم معنا باشد به طوری که فهم قرآن، منتهی به عمل به مفهوم شده باشد. در واقع تلاوت یعنی  قرائت بعلاوه فهم معنا که حاصل آن عمل به قرآن است. بر این اساس هر تلاوتی قرائت هم می باشد ولی هر قرائتی تلاوت نمی باشد. در احادیث هم که کلمه تلاوت آمده اشاره به همین معنای واقعی آن یعنی قرائت همراه با درک و فهم معنی قرآن می باشد.

وی افزود: حال که معنای لغوی تلاوت آشکار شد معنایی درخواست توفیق تلاوت از خداوند به دست می آید که از خداوند توفیق فهم و عمل به قرآن را درخواست می کنیم آنهم در آستانه شب قدری که شب نزول قرآن است.

وی ادامه داد: بعضی از سوره های قرآن قرائتش معادل شهری در بهشت است که به قاری اعطاء می شود. در فرمایشات معصومین دارد که قاری قرآن هم سنگ تبلیغ انبیاء است یعنی ثوابش با ثواب کار تبلیغی انبیاء برابری می کند. 

نویسنده کتاب هزار از هزاران سخن گفت: در سفارشات رسول خدا (ص) هست که می فرمایند« نورو قلوبکم بتلاوة القرآن» قرآن تلاوت کردن قلب را نورانی می کند. و همچنین داریم که « بعد الشیطان من بیوتکم به رماه القرآن یا به تلاوت القرآن» شیطان ها با خواندن قرآن از خانه ها رانده می شوند.

وی افزود: گفته شده دو گروه هستند که پیشتازند کسانی که قرآن را بفهمند و عمل کنند و به دیگران بیاموزند و کسانی که ثروت داشته باشند و انفاق کنند.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: در خود قرآن کریم تلاوت آن تجارت بی بدیل و بدون پایان معرفی شده است «إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ» در حقیقت کسانى که کتاب خدا را مى‏خوانند و نماز برپا مى‏دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‏ایم نهان و آشکارا انفاق مى‏کنند امید به تجارتى بسته‏اند که هرگز زوال نمى‏پذیرد.

وی افزود: بهترین زمان نزدیکی و سخن گفتن با پروردگار زمان تلاوت قرآن است طبق احادیث سفارش شده، در هر حال قرآن بخوانیم و زمان تلاوت یکی از مواقعی است که دربهای رحمت آسمان گشوده می شود.

وی ادامه داد: حدیث معروف و مشهور رسول خدا (ص) را همیشه در ذهن و عمل پای بندیم که فرمود «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی » قرآن و عترت را دو ثقل اکبر نامید و سفارش کرد که اگر متمسک به این دو شویم از حوض کوثر بهرمند می شویم.

وی گفت: آن قرآنی که نگاه به آن حتی بدون تلاوت عبادت است و قرآنی که تجلیل از عدل آن، تجلیل خداست باید در این رمضان قدر دانست و بسیار تلاوت کرد.

وی افزود: در روز پیش از شب قدر درخواست توفیق تلاوت قرآن داریم و حال آنکه در یکی از اعمال شب قدر قرائت قرآن و چند سوره خاص آن سفارش شده است که امیدواریم خداوند این دعا را در حق ما به اجابت برساند.

یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین

مشاور امور خانواده و سبک  زندگی در فراز پایانی دعا بیان داشت: این چند درخواست را که امروز از خداوند تقاضا کردیم در نهایت چنین صدایش کردیم که ای ارامش دهنده به قلوب مؤمنین این درخواست های مارا به اجابت برسان تا دل ما آرام گیرد.

وی افزود: قطعا مؤمن وقتی درب بهشت برویش باز و درب جهنم بسته و توفیق تلاوت قرآن به معنای واقعی به او داده شود حاصل آن آرامش قلبی و باطنی اوست حال ما این نتیجه و حاصل را از کسی می خواهیم که یکی از نام هایش همین آرامش دهنده به قلوب مؤمنین است که شاید این تناسب بین درخواست های امروز و نام خداوند در این دعا باشد.

وی ادامه داد: نزول سکینه و آرامش بر قلب مؤمنین که بارها در قرآن و روایات به آنها اشاره شده است مثل نزول سکینه بر پیامبر اکرم (ص) در جریان غار، و نزول سکینه در جنگ بدر و حنین و در مواطن کثیره و مواقع متعدده و حتی خیلی از خود ما ها بارها و بارها شاهد بودیم که خداوند آرامش و سکون را به ما عنایت کرده که اگر نبود آن آرامش و سکون خطر بزرگی تهدید مان می کرد و شاید به گونه ای دیگر تصیم گرفته و یا عملی را مرتکب می شدیم که جز پشیمانی برایمان حاصلی نداشت.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به «ثُمَّ أَنَزلَ اللّهُ سَکِینَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِین» گفت: بعضی آرامش ها که برقلب حاکم می شود بدون تردید از جانب خداست مثلا شب عاشورا امام حسین (ع) نماز شب شان ترک نم یشود این سکون الهیست که برقلب مؤمن مستولی است.

وی افزود: آرامش رهبر کبیر انقلاب (ره) درهواپیما از پاریس به ایران از آن جمله است آنچنان که خبر نگاران جهان متحیر می شوند این همان سکینه نازل شده برقلب مؤمنین است یا موردی که تهران موشک باران می شود همه خواهان انتقال امام ازتهران به نقطه امن می شوند امام حتی به پناهگاه هم نمی روند این است سکینه و آرامش الهی که بس نعمتی گرانبهاست.

وی ادامه داد: این نعمت الهی که درخواست آن در دعای امروز پنهان است و نتیجه اجابت این دعا می باشد اگر برای کسی در زندگی رخ دهد اطرافیان او هم بهره خواهند برد و در زندگی او در اجتماع و خانواده، سکینه و آرامش قلبی او به دیگران سرایت می کند و رنگ و بوی زندگی را عوض می کند که این خود همان سبک زندگی اسلامی است.

وی گفت: بسیاری از مشکلات با این حالت از سبک زندگی اسلامی در خانواده و اجتماع از بین می رود زیرا آرامش و سکون الهی سبب دوری از تصمیم گیری عجولانه و یا خام می شود که در نتیجه مشکلات دیگر و پشیمانی به بار نمی آورد بلکه باعث می شود انسان در برخورد با حوادث و مسائل زندگی معقول تر بیاندیشد و درست تر تصمیم بگیرد./933/ت301/ب

/ پايان خبر /
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه